CZWARTEK 26.03

 

1„W szklarni” – praca z obrazkiem.

 Rodzic przygotowuje obrazek przedstawiający wnętrze szklarni (pomidory na tyczkach, ogórki, na grządkach sałata i rzodkiew­ka). Prosi, aby dziecko przyjrzało się uważnie i zadaje pytania: Jakie warzywa roz­poznałeś na obrazku?; Czy znasz to miejsce? Rodzic opowiada dziecku o szklarni. Później zwraca uwagę na konieczność jedzenia warzyw – są zdrowe, mają dobry wpływ na nasze ciało, stanowią źródło witamin itp.

 

2.„Liczymy pomidory” – zabawa dydaktyczna.

 Rodzic przygotowuje dwa koszyki i 6 pomidorów. Jeden koszyk – to koszyk rodzica, drugi koszyk należy do dziecka. Rodzic rozkłada pomidory do jednego i drugiego koszyka – w różnych kombinacjach – 2 i 4; 4 i 2; 1 i 5; 5 i 1; 3 i 3. Za każdym razem zada­je pytanie: Kto ma więcej pomidorów? Przy ostatniej kombinacji trzylatek

operuje pojęciem tyle samo. Jeżeli dziecko mają problemy ze wskazaniem więk­szego zbioru, wówczas podsuwa pomysł, aby łączyć pomidory w pary. Tam, gdzie zostanie pomidor bez pary jest więcej pomidorów. Na koniec zabiera dla siebie z każdego koszyka po jednym pomidorze i zadaje pytanie: Ile pomidorów mam?; Ile pomidorów masz ty? Dziecko przeliczają w zakresie trzech; odzwierciedla liczbę pomidorów na zbiorze zastępczym – np. na palcach.

 

3. „Pomidor” – zabawa rozwijająca refleks.

 Rodzic zadaje dziecku różne pytania. Zadaniem dziecka jest na każde odpowiedzieć Pomidor. Dziecko, jeśli powie coś innego musi oddać fant. Na koniec zabawy dzieci mogą wykupić fant poprzez zaśpiewanie piosenki lub powiedzenie wiersza.

 

4. Zabawy dowolne  – uważne korzystanie z zabawek i szanowa­nie ich.

 

5. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami

 

6. „Gimnastyka buzi i języka” – zabawy logopedyczne.

,,Wąchamy wiosenne kwiaty” – zabawa oddechowa. Dzieci nabierają powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszczają je buzią, mówiąc: Aaaaach! (zachwycaj się wiosennymi kwiatami).

,,Żaba łapie muchę” – ćwiczenia warg i języka. Dzieci naśladują ciche bzycze­nie muchy. Na umówiony gest rodzica dzieci wysuwają szeroki język jak najdalej do przodu, robią z niego „łyżeczkę” i chowają do buzi.

,,Wiosenny wietrzyk” – ćwiczenia mięśni policzków. Dzieci nadymają policzki, zatrzymując w nich powietrze. Następnie naciskają je palcami wskazującymi i wolno wypuszczają powietrze z jednoczesnym prychnięciem.

–            ,,Złapana pszczoła” – ćwiczenia języka. Dzieci przy zaciśniętych ustach wypy­chają końcem języka policzki od środka (w różnych kierunkach) – naśladują lot pszczoły złapanej w siatkę.

 

7. „Łapiemy kolory Pani Wiosny” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

 Dzieci ma­szerują, podskakują bądź biegają , w zależności od rytmu wyklaskiwanego przez rodzica. Na przerwę w akompaniamencie rodzic głośno podaje nazwę jakiegoś kolo­ru, np. żółty. Zadaniem dzieci jest odnalezienie tego koloru w domu i dotknięcie go.