TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE HODOWLE

 

PONIEDZIAŁEK 23.03.

 

 

1.Bajka muszkizabawa paluszkowa naśladowcza kształtująca świadomość palców u rąk (rodzic i dziecko).

A – a – a, a – a – a. Dorosły zamyka w swoich dłoniach dłoń dziecka i kołysze nią delikatnie.

To jest komar, a to pchła. Puka palcem w czubek palca wskazującego dziecka, a potem palca środkowego.

To biedronka, a to muszka, bajkę bzyczy ci do uszka… Puka w czubek palca serdecznego i małego.

 A – a – a, oczka zmruż. Zaśnij, zaśnij już. Ponownie zamyka dłoń dziecka w swoich i kołysze.

 

2. „Przez szybkę”ćwiczenia słownikowe. Rodzic razem z dziećmi obserwuje pogodę za oknem. Zadaje dziecku pytania: Jaką mamy dziś pogodę?; Co się dzieje za oknem?; Czy widać już wiosnę?

 

3. Poranne zabawy ruchowe

*,,Wierzbowe kotki”. Rodzic trzyma w dłoni wierzbowe gałązki. Na jego sygnał dziecko biega. Gdy rodzic  pokaże dziecku wierzbowe gałązki – dziecko robią siad skulony.

 

*,,Gonimy Panią Wiosnę”. Rodzic trzyma w ręku kwiaty lub coś, co kojarzy się z wiosną. Rodzic ucieka, a  dziecko starają się go złapać. Po dotknięciu rodzica dziecko otrzymuje bukiet.

 

*,,Sadzimy warzywa”. Rodzic rozkłada na podłodze przedmioty w kształcie koła, a dziecku wręcza klocki. Na sygnał rodzica dziecko szuka wolnego kółka, wkłada do niego klocek.

 

 * ,,Zajączki”. Dziecko robi przysiad podparty. Na sygnał rodzica dziecko udaje zajączka – skacze po pokoju.

 

4. „Cebula – rozwiązywanie zagadki.

Rodzic czyta  zagadkę: Gdy ją gospodyni z łupinek obiera, często z jej powodu łzy z oczu ociera. Po jej rozwiązaniu pokazuje cebulę.

 „Jaka jest cebula?” – zabawa badawcza. Rodzic pokazuje różne cebule  lub ich zdjęcia (z internetu) :kwiatów (tulipana, narcyza) i warzywa (czerwoną, białą, szalotkę, ze szczypiorkiem i bez itp.)

 

Dziecko przyglądają się im, porównuje, wskazując podobieństwa i różnice (wygląd, przeznaczenie, wielkość), obierają cebulę z łusek, wąchają. Rodzic kroi cebulę i pokazuje jej wygląd wewnętrzny. Wyjaśnia, kiedy należy sadzić cebule kwiatowe, by wiosną cieszyć się z pięknych kwiatów.

 

„Cebulka i buraczek” – zabawa muzyczno-ruchowa.

https://www.youtube.com/watch?v=fw9_roEJVOs

Słuchanie piosenki:

Cebulka, cebulka okrągła jak kulka

buraczka spotkała bo potańczyć chciała.

 

 Dziecko-cebulka tańczy podskakując z nogi na nogę (ręce trzyma na biodrach). Potem dziecko-cebula, kłaniając się, wybiera rodzica do roli buraczka i tańczą w parze.

 

Buraczek, buraczek miał czerwony fraczek

z cebulką tańcował nóżek nie żałował.

 

 

5. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami- samodzielne mycie rąk.

 

6. Okrągła cebula – zabawa kształtująca koordynację ruchowo -słuchowo-wzrokową.

 

To jest cebula okrągła jak kula.                Dzieci rysują na środku kartki koło.

Małe wąsiki na dole ma.                           Dzieci rysują krótkie kreseczki pionowe wychodzące z  

                                                                       dołu koła-korzenie.

Na górze sterczące,

długie szczypiory dwa.                            Dzieci rysują długie dwie kreski pionowe

                                                                    wychodzące z góry koła.

 

 Rodzic mówi rymowankę. Dziecko starają się powtarzać ją razem z nim. Następnie rodzic rysuje cebulę na dużym kartonie i pokazuje ją dziecku. Dziecko, mówiąc rymowankę, wodzi po rysunku: palcem wskazującym prawej, lewej ręki; oczyma, nogą. Następnie dziecko dostaje na małej kartce wzór i mówiąc wyliczankę wodzi po nim palcem. Na koniec dziecko dostaje farby: zieloną i żółtą i palcem zamoczonym w farbie wodzi po wzorze.

 

7.„Wiosenne pszczoły – zabawa rytmiczna.

Dziecko-pszczoła biega-fruwa przy głośnej muzyce. Gdy muzyka cichnie dziecko-pszczoła przysiada i udaje, że pije nektar z kwiatów.