TEMAT TYGODNIA: WIOSENNE HODOWLE
PONIEDZIAŁEK 23.03.
1.Bajka muszki – zabawa paluszkowa naśladowcza kształtująca świadomość palców u rąk (rodzic i dziecko).
A – a – a, a – a – a. Dorosły zamyka w swoich dłoniach dłoń dziecka i kołysze nią delikatnie.
To jest komar, a to pchła. Puka palcem w czubek palca wskazującego dziecka, a potem palca środkowego.
To biedronka, a to muszka, bajkę bzyczy ci do uszka… Puka w czubek palca serdecznego i małego.
A – a – a, oczka zmruż. Zaśnij, zaśnij już. Ponownie zamyka dłoń dziecka w swoich i kołysze.
2. „Przez szybkę” – ćwiczenia słownikowe. Rodzic razem z dziećmi obserwuje pogodę za oknem. Zadaje dziecku pytania: Jaką mamy dziś pogodę?; Co się dzieje za oknem?; Czy widać już wiosnę?
3. Poranne zabawy ruchowe
*,,Wierzbowe kotki”. Rodzic trzyma w dłoni wierzbowe gałązki. Na jego sygnał dziecko biega. Gdy rodzic pokaże dziecku wierzbowe gałązki – dziecko robią siad skulony.
*,,Gonimy Panią Wiosnę”. Rodzic trzyma w ręku kwiaty lub coś, co kojarzy się z wiosną. Rodzic ucieka, a dziecko starają się go złapać. Po dotknięciu rodzica dziecko otrzymuje bukiet.
*,,Sadzimy warzywa”. Rodzic rozkłada na podłodze przedmioty w kształcie koła, a dziecku wręcza klocki. Na sygnał rodzica dziecko szuka wolnego kółka, wkłada do niego klocek.
* ,,Zajączki”. Dziecko robi przysiad podparty. Na sygnał rodzica dziecko udaje zajączka – skacze po pokoju.
4. „Cebula” – rozwiązywanie zagadki.
Rodzic czyta zagadkę: Gdy ją gospodyni z łupinek obiera, często z jej powodu łzy z oczu ociera. Po jej rozwiązaniu pokazuje cebulę.
„Jaka jest cebula?” – zabawa badawcza. Rodzic pokazuje różne cebule lub ich zdjęcia (z internetu) :kwiatów (tulipana, narcyza) i warzywa (czerwoną, białą, szalotkę, ze szczypiorkiem i bez itp.)
Dziecko przyglądają się im, porównuje, wskazując podobieństwa i różnice (wygląd, przeznaczenie, wielkość), obierają cebulę z łusek, wąchają. Rodzic kroi cebulę i pokazuje jej wygląd wewnętrzny. Wyjaśnia, kiedy należy sadzić cebule kwiatowe, by wiosną cieszyć się z pięknych kwiatów.
„Cebulka i buraczek” – zabawa muzyczno-ruchowa.
https://www.youtube.com/watch?v=fw9_roEJVOs
Słuchanie piosenki:
Cebulka, cebulka okrągła jak kulka
buraczka spotkała bo potańczyć chciała.
Dziecko-cebulka tańczy podskakując z nogi na nogę (ręce trzyma na biodrach). Potem dziecko-cebula, kłaniając się, wybiera rodzica do roli buraczka i tańczą w parze.
Buraczek, buraczek miał czerwony fraczek
z cebulką tańcował nóżek nie żałował.
5. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami- samodzielne mycie rąk.
6. Okrągła cebula – zabawa kształtująca koordynację ruchowo -słuchowo-wzrokową.
To jest cebula okrągła jak kula. Dzieci rysują na środku kartki koło.
Małe wąsiki na dole ma. Dzieci rysują krótkie kreseczki pionowe wychodzące z
dołu koła-korzenie.
Na górze sterczące,
długie szczypiory dwa. Dzieci rysują długie dwie kreski pionowe
wychodzące z góry koła.
Rodzic mówi rymowankę. Dziecko starają się powtarzać ją razem z nim. Następnie rodzic rysuje cebulę na dużym kartonie i pokazuje ją dziecku. Dziecko, mówiąc rymowankę, wodzi po rysunku: palcem wskazującym prawej, lewej ręki; oczyma, nogą. Następnie dziecko dostaje na małej kartce wzór i mówiąc wyliczankę wodzi po nim palcem. Na koniec dziecko dostaje farby: zieloną i żółtą i palcem zamoczonym w farbie wodzi po wzorze.
7.„Wiosenne pszczoły” – zabawa rytmiczna.
Dziecko-pszczoła biega-fruwa przy głośnej muzyce. Gdy muzyka cichnie dziecko-pszczoła przysiada i udaje, że pije nektar z kwiatów.