PIĄTEK: 15. 05.
TEMAT : JAK DBAĆ O SŁUCH ?
1.Na powitanie : Zabawa „ Cicho – głośno”
Rodzic mówi umiarkowanym głosem zdanie : Dzień dobry. Życzę Ci miłego dnia.Dziecko powtarza zdanie, a rodzic ruchem dłoni reguluje natężenie głosu dziecka. Dłoń na dole – cicho, dłoń u góry – głośno. Można zmieniać dynamicznie i dziecko mówi cicho – głośno lub wznosić dłoń stopniowo i dziecko stopniowo wzmacnia natężenie głosu od cichego do głośnego.
Można poprosić , aby dziecko zaśpiewało zdanie na wymyśloną melodię.
2.Ćwiczenia poranne – zestaw z poniedziałku.
3.Zabawa słownikowa : „ W sklepie muzycznym”.
Rodzic rozpoczyna zabawę mówiąc : Byłam/-em w sklepie muzycznym i kupiłam/-em: gitarę.Dziecko powtarza całe zdanie i dodaje nazwę kolejnego instrumentu. Zabawa do momentu aż ktoś pomyli kolejność wymienianych instrumentów.
4.Słuchanie opowiadania G. Kasdepke „ Hałasowanie”
Kuba i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci Joasi, to rzeczywiście bardzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził się chodzić z naszymi sympatycznymi bliźniakami po mieście – i to tylko dlatego, że, dajmy na to, naszła je ochota pobić się lub powyzywać. Ale któregoś razu to pan Waldemar narobił Kubie i Bubie wstydu – i to w muzeum!
– Jak tam w szkole?! – ryknął, gdy już się spotkali przed kasą muzeum. Kuba i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Joasia przygryzła wargi i dyskretnie rozejrzała się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie właśnie ucho.
– Nadal macie najwięcej uwag w całej klasie?!… – ryczał pan Waldemar. – Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!… Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!…
Pani bileterka pospiesznie skręcała kulki z papieru – najwyraźniej zamierzała wepchnąć je sobie w uszy.
– Dlaczego pan Waldemar tak hałasuje? – szepnął Kuba, zerkając ze zdziwieniem na babcię Joasię. – Zawsze był taki kulturalny…
– Chyba wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym – westchnęła zarumieniona babcia.
– To pan Waldemar jest kulturalny na baterie?! – osłupiała Buba. Ale babcia nie zdążyła nic odpowiedzieć, bo pan Waldemar podszedł właśnie do kasy – no i trzeba było zająć się zemdloną bileterką.
Po wysłuchaniu opowiadania rodzic zadaje dziecku pytania :
- Dokąd wybrali się Kuba i Buba ?
- Kto im towarzyszył?
- Dlaczego pan Waldemar tak głośno mówił?
- Czy kulturalne zachowanie pozwala na głośne mówienie w miejscach publicznych? Dlaczego?
5.Zabawa badawcza „ Co słychać w hałasie ?”
Zachęcamy dziecko do przeczytania zdań w KZ str. 70 – 71. W czasie ,gdy dziecko czyta, rodzic głośno śpiewa np. Sto lat, tupie lub wymienia ulubione instrumenty muzyczne.Po eksperymencie rodzic zadaje dziecku pytanie :
- Co przeszkadzało w czytaniu?
- W jakich sytuacjach w domu dzieci nie powinny hałasować? ( gdy ktoś odpoczywa, jest chory, rozmawia przez telefon, czyta , uczy się itp.)
6. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- „Piłka – zmyłka „ – rodzic rzuca do dziecka piłkę , równocześnie mówi nazwę instrumentu muzycznego, dziecko chwyta piłkę i odrzuca ( podobnie jak w zabawie w kolory), gdy rodzic wymieni inny przedmiot ( nie instrument np. gruszka) dziecko nie chwyta piłki. Jeśli przez pomyłkę złapie piłkę – klęka na kolanko i zabawa trwa dalej.
- „ Instrumenty „ - przy dowolnej muzyce , rodzic jest dyrygentem, trzyma w ręku pałeczkę ( kredka, kijek). Dziecko stoi i czeka, aż dyrygent je dotknie, wtedy ruchem naśladuje grę ( np. na pianinie, na bębnie, na gitarze, na talerzach, na trąbce ) po powtórnym dotknięciu pałeczką przez dyrygenta, dziecko staje nieruchomo. Zabawa trwa tak długo, aż skończy się utwór. Można powtórzyć ze zmianą ról.
- „ Muzyczne zadania „ – przy dowolnej muzyce, dziecko leży na dywanie, nogi złączone, przed sobą ma 5 klocków z których, na sygnał, ustawia wieżę, odrywając łokcie od podłogi. Stop – muzyka, odpoczynek. Na sygnał ( ponowne włączenie muzyki – dziecko rozkłada wieżę . Powtarzamy 3-5 razy.
- „ Talerze” . Dziecko stoi w każdej ręce trzyma pokrywkę od garnka ( lub dwa klocki) , Podnosi prawą nogę i pod kolanem uderza o pokrywki, zmiana nogi. Plecy, w czasie naprzemiennego podnoszenia kolan ,pozostają proste.
- Zabawa relaksacyjna „ Masażyk” = dziecko w siadzie skrzyżnym, rodzic za dzieckiem, wykonuje masaż pleców.
Idą słonie ( na plecach kładziemy na przemian całe dłonie )
Potem konie ( piąstki )
Panieneczki na szpileczkach ( palce wskazujące )
Z gryzącymi pieseczkami ( delikatne szczypanie )
Świeci słoneczko (zataczamy dłońmi kółka)
Płynie rzeczka ( dłonią rysujemy linię wzdłuż pleców )
Pada deszczyk (palcami dotykamy punktów na całych plecach)
Czujesz dreszczyk ( łaskoczemy )
Następuje zamiana ról . Wspólnie mówimy treść, a dziecko wykonuje masażyk.
7.Praca z książką – ćwiczenia KP4.19a – rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hałasem.
8.Dowolna zabawa ruchowa wg pomysłu dziecka do piosenki w j. angielskim ;
YOUTUBE „ Wheels on the bus/CoComelon Nursery Rhymes & Kids Songs https://youtu.be/e_04ZrNroTo