CZWARTEK 14.05
TEMATYKA : MUZYKA OKOLICZNOŚCIOWA
1.Zabawa na powitanie – pt. „ W GÓRĘ ” Magdalena Wajjda https://youtu.be/0D6tcDuEOn8
2.Ćwiczenia ruchowe przy piosence, reakcja na dźwięki - marsz , bieg , podskoki https://youtu.be/Zg7pCZOtMXo
3.Rozmowa w oparciu o treść wiersza
„Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one ”Agnieszka Frączek
Przed jego odczytaniem prosimy, by dziecko zwróciło uwagę na niektóre szczegóły: Podczas słuchania wiersza zastanów się, dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one. Pomyśl też o tym, co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”.
Wróbel w gości wpadł do wron.
I już w progu, jak to on,
bardzo grzecznie: – Ćwir, ćwir!
– rzekł. Wrony na to w dziki skrzek:
– Co on gada?! – Kra, kra, kra!
– Tyś słyszała to, co ja?
– Jakiś jazgot?
– Zgrzyt?
– I brzdęk?
– Co to był za dziwny dźwięk?!
Wróbel: Ćwir! – powtórzył więc.
Wtedy wrony: buch, bam, bęc!
po kolei spadły: bach!
z przerażenia wprost na piach.
A gdy otrzepały puch,
oczyściły z piachu brzuch,
skrzydła, dzióbek oraz pięty,
rzekły: – Biedak jest ćwirnięty
Po przeczytaniu wiersza rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem:
v Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?
v Jak myślicie, dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo?
v Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir”, jak myślicie?
v Co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”?
v Czy pasuje ono do każdej sytuacji?
v Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo?
v Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania?
v Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak chciały wrony?
4.Ćwiczenia słownikowe „Jaka muzyka pasuje?” – dziecko wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki:
- Opowiedz, słowami, jaka muzyka, twoim zdaniem, najbardziej pasuje do tańca?
- Jaki jest najbardziej znany utwór, który śpiewamy na urodzinach?
- Jeśli chcesz odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzesz ?
- Czy dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też muzyka?
- W jakich okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”?
Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka, wspominając, że w określonych sytuacjach niektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne.
5.Zabawa matematyczna – układanie różnych rytmów. W tym celu możemy wykorzystać kolorowe klocki , nakrętki bądź wycinamy kółka z kolorowego papieru , rodzic układa określony układ z ,a dziecko ma za zadanie odtworzyć taki sam układ rytmu . Potem następuje zamiana ról . Ćwiczenie powtarzamy kilka razy tworząc coraz trudniejsze rytmy np.
Zielony - czerwony - żółty - niebieski - niebieski
Niebieski – biały – biały – czerwony – zielony – żółty
Kolorowanie gąsienicy według określonego wymyślonego rytmu przez dziecko ( załącznik )
6.Zabawy rytmiczne – rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich https://youtu.be/4YFmTNqTfsU
7.Praca z książką
Praca z KP4.19a – pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania
Praca z KP4.20b – kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól z właściwym układem nut
8. Praca plastyczna - gitara wykonanie instrumentu według instrukcji https://youtu.be/GXixu3_Snuk
9.Doskonalenie techniki czytania – utrwalanie liter ( załączniki )
Pliki do pobrania: