CZWARTEK 14.05

 

 

TEMATYKA : MUZYKA OKOLICZNOŚCIOWA

 

 

1.Zabawa na powitanie – pt. „ W GÓRĘ ” Magdalena Wajjda  https://youtu.be/0D6tcDuEOn8

 

2.Ćwiczenia ruchowe przy piosence, reakcja na dźwięki  - marsz , bieg , podskoki https://youtu.be/Zg7pCZOtMXo

 

 3.Rozmowa w oparciu o treść wiersza

 „Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one ”Agnieszka Frączek

Przed jego odczytaniem prosimy, by dziecko zwróciło uwagę na niektóre szczegóły: Podczas słuchania wiersza zastanów się,  dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one. Pomyśl  też o tym, co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”.

 

Wróbel w gości wpadł do wron.

I już w progu, jak to on,

bardzo grzecznie: – Ćwir, ćwir!

– rzekł. Wrony na to w dziki skrzek:

– Co on gada?! – Kra, kra, kra!

– Tyś słyszała to, co ja?

– Jakiś jazgot?

 – Zgrzyt?

– I brzdęk?

– Co to był za dziwny dźwięk?!

Wróbel: Ćwir! – powtórzył więc.

Wtedy wrony: buch, bam, bęc!

po kolei spadły: bach!

z przerażenia wprost na piach.

 A gdy otrzepały puch,

oczyściły z piachu brzuch,

skrzydła, dzióbek oraz pięty,

rzekły: – Biedak jest ćwirnięty

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem:

Dlaczego wrony były takie zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?

Jak myślicie, dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili  tak samo?

Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir”, jak myślicie?

Co może oznaczać przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”?

Czy pasuje ono do każdej sytuacji?

Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo?

Co to znaczy, że mamy różny gust, różne upodobania?

Czy te upodobania mogą być lepsze albo gorsze, tak jak chciały wrony?

 

4.Ćwiczenia słownikowe „Jaka muzyka pasuje?” – dziecko  wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki:

- Opowiedz, słowami, jaka muzyka, twoim  zdaniem, najbardziej pasuje do tańca?

- Jaki jest najbardziej znany utwór, który śpiewamy na urodzinach?

- Jeśli chcesz odpocząć, jaki rodzaj muzyki wybierzesz ?

- Czy dźwięki płynące z lasu, rzeki, szum morza to też muzyka?

- W jakich okolicznościach śpiewamy „Mazurka Dąbrowskiego”?

Rodzic podsumowuje wypowiedzi dziecka, wspominając, że w określonych sytuacjach niektóre rodzaje muzyki lepiej oddają charakter uczuć niż inne.

 

5.Zabawa matematyczna – układanie różnych rytmów. W tym celu możemy wykorzystać kolorowe klocki , nakrętki bądź wycinamy kółka z kolorowego papieru , rodzic układa określony układ z ,a dziecko ma za zadanie odtworzyć taki sam układ rytmu . Potem następuje zamiana ról . Ćwiczenie powtarzamy kilka razy tworząc coraz trudniejsze rytmy np.

Zielony - czerwony - żółty - niebieski - niebieski

Niebieski – biały – biały – czerwony – zielony – żółty

Kolorowanie gąsienicy według określonego wymyślonego rytmu przez dziecko ( załącznik )

 

6.Zabawy rytmiczne – rozpoznawanie dźwięków wysokich i  niskich https://youtu.be/4YFmTNqTfsU

 

7.Praca z książką

Praca z KP4.19a – pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania

Praca z KP4.20b – kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól z właściwym układem nut

 

8. Praca plastyczna - gitara wykonanie instrumentu według instrukcji https://youtu.be/GXixu3_Snuk

 

9.Doskonalenie techniki  czytania – utrwalanie liter ( załączniki )