PONIEDZIAŁEK 23.03  - TEMATYKA TYGODNIA : „ PORZĄDKI W OGRODZIE ”

 

utrwalenie informacji o zmianach zachodzących wiosną w przyrodzie, odwoływanie się do własnych doświadczeń,

 

zajęcie1. Rozmowa inspirowana  „Bajką o brzydkiej gąsienicy” A. Galicy

 

rodzic przygotowuje dziecko do wysłuchania bajki: W lesie, w parku , na drzewach wiosną dzieje się bardzo dużo ciekawych rzeczy. Ptaki budują gniazda, składają jajka, ale również mniejsze owady potrafią zadziwić swoim wiosennym przeobrażeniem.

 

Posłuchaj „Bajki o brzydkiej gąsienicy”, którą napisała dla dzieci Agnieszka Galica.

 

Po wierzbowej gałązce maszerowała powoli- raz i dwa, raz i dwa- włochata gąsienica. Przyfrunęła na gałązkę biedronka:

- Ale potworny potwór!- zawołała przestraszona i odleciała.

Gąsienicy zrobiło się troszeczkę przykro, ale maszerowała dalej po gałązce - raz i dwa, raz i dwa. Przyleciała pszczoła. Obejrzała gąsienicę od nosa aż do ogona.

- No tak- bzyknęła- piękna to nie jesteś, ale potwór? Przesada.

A gąsienica powolutku maszerowała- raz i dwa, raz i dwa, przesuwała się po gałązce. Po chwili na wierzbie wylądowała ważka podobna do małego helikoptera.

„ Och jakie dziwne stworzenie”- pomyślała i zapytała:

-Jak się nazywasz , włochaty robaku?

Gąsienica z przerażeniem zatrzymała się i postanowiła udawać , że jest gałązką. Po chwili do przerażonej gąsienicy  podszedł ślimak, wydawało mu się, że to kawałek dziwnej gałązki i o mało co jej nie zadeptał wielką nogą.

- Co tu robisz? - spytał zdziwiony.

- Czekam- szepnęła gąsienica.

- Na co czekasz?- zaciekawił się ślimak.

- Czekam, żeby pofrunąć daleko.

- Pofrunąć! -ślimak zaczął się śmiać, tak, że o mało nie zgubił muszelki. - Ty chcesz pofrunąć? W tym grubym futrze? Bez skrzydeł? Możesz najwyżej spaść na ziemię, a wtedy znajdzie cię wrona i zje!- ślimak śmiejąc się , powędrował dalej. Zrobił się wieczór, gąsienica trzęsła się z zimna i ze strachu, przytulona do gałązki. Potem przyszła noc.

A nad ranem….

Czy wiesz, co biedronka, pszczoła , ważka i ślimak zobaczyli rano, gdy się obudzili? Po gąsienicy nie było śladu, a na gałązce wierzby trzepotał się piękny kolorowy motyl. Prostował skrzydełka i szykował się do lotu.

 

 po przeczytaniu bajki rodzic zadaje pytania:

- Co robiła gąsienica?

- Jak się czuła gąsienica, gdy słyszała komentarze pod swoim adresem?

- W co zmieniła się gąsienica?

- Jak mogła się czuć, gdy zamieniła się w motyla?

 

Następnie rodzic pokazuje dziecku zdjęcia gąsienic i motyli / można wykorzystać książki przyrodnicze  lub encyklopedię , internt – pokazać etapy rozwoju motyla /  - omawia i porównuje ich wygląd.

 

zabawa ruchowa „Gąsienica”

dziecko kuca i łapie się za pięty; na sygnał rodzica „ gąsienica”- idzie wzdłuż pokoju; sygnał „kokon”- zwija się w kłębek ; sygnał „motyl” -wstaje, rozkłada ręce w bok i naśladuje lot motyla

 

ćwiczenia graficzne: potrzebne : kartka i kredki ; dziecko rysuje oburącz jednocześnie ;   tułów – to grubszy kij, czułka – to 2 kreski z kuleczkami, skrzydła- to kokardki; następnie dziecko / właściwą dla siebie ręką/  zdobi motyla wg własnego pomysłu pamiętając o zachowaniu jednolitych wzorów na obu skrzydłach .

/ chwalić dziecko za nieprzekraczanie linii wzoru i piękną kolorystykę/

 

Zajęcie 2

ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH  Z NIETYPOWYM PRZYRZĄDEM- butelka plastikowa Realizujemy przez 2 tygodnie 2 razy w tygodniu.

LP.

Rodzaj zabawy  lub ćwiczenia

Treść zabawy lub formy ćwiczeniowej

Środki dydaktyczne Uwagi  

1.

Zabawa orientacyjno-porządkowa

„Marsz” Dziecko maszeruje po obwodzie koła z butelką w ręku , dziecko unosi wysoko kolana przekładając butelkę pod kolanem jednej nogi, a następnie drugiej nogi.

butelka plastikowa po 1,5 l wody, piosenka- Wiosenne buziaki

2.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych

„Zające kicające” Dziecko kuca i oburącz łapie butelkę za końce i układa na kark, dokładnie na wysokość łopatek i podskakuje próbując wyprostować plecy

butelka plastikowa

3.

Ćwiczenie kształtujące postawę ciała

„Na boki” Dziecko staje w lekkim rozkroku, unosi ręce, trzymając brzegi butelki , wykonują skłony boczne w lewą i prawą stronę

butelka plastikowa

3-4 skłony w każdą stronę

4.

Ćwiczenie tułowia

„Skręty” Dziecko siada w siadzie skrzyżnym, trzyma przed sobą butelkę, na polecenie „tył”- przekładają ją do tyłu, „lewa strona” przekładają ją na lewą stronę swojego ciała

ćwiczenie można utrudnić zwiększając szybkość poleceń

5.

Wzmacnianie mięśni grzbietu

„Złap butelkę” Dziecko dobiera się w parę z rodzicem/ rodzeństwem. Kładzie się  na brzuchu z wyciągniętymi rękami, druga osoba siedzi na piętach przed dzieckiem w odległości ok 1,5 m trzymając nad głową dziecka butelkę, dziecko leżące próbuje ją złapać

dziecko powinno utrzymywać klatkę piersiową przy podłodze . Zmiana

6.

Ćwiczenie z elementem czworakowania

„Turlanie”  Dziecko w klęku podpartym, głową turla butelkę, podążają za nią, powoli przesuwając się

przesuwamy się idąc na czworakach

7.

Zabawa bieżna „Dookoła butelki”

Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach  po pokoju trzymając w dłoniach butelkę plastikową., na sygnał nauczyciela stawia butelkę na podłodze i chodzi dookoła niej, raz w lewą raz w prawą stronę

butelka plastikowa

8.

Ćwiczenie mięśni brzucha

„Nad butelką” Siad prosty, butelkę stawiamy na podłodze przy stopach – wnosimy nogi nad butelkę, opierając ręce na  podłodze

zwracamy uwagę, by nogi były wyprostowane

9.

Ćwiczenie z elementem rzutu „Kto trafi

Dziecko na sygnał start, rzuca plastikową butelkę w kierunku obręczy, kosza, kuwety itp. liczy się celność.

dziecko powinno rzucać z wyznaczonej linii

10.

Ćwiczenie wyprostne „Na podłodze”

Dziecko kładzie się na plecach, trzyma butelkę za końce na brzuchu, wykonują wdech-unosząc butelkę nad głowę, wydech-opuszczając na brzuch

ćwiczenie powtarzają kilka razy, w drugi tygodniu dz. może wstrzymywać wdech na 3 s.

11.

Ćwiczenie uspokajające

„Marsz” Marsz przy piosence wygrywanie jej rytmu

Piosenka Wiosenne buziaki

 

- Dziecko popołudniu może wyszukiwać w czasopismach, gazetkach, książkach oznaki wiosny – nazywanie oznak wiosny, może wybrzmiewać głoski w prostych słowach np.: krokus, bazie, motyl,

- dzielić słowa na sylaby np.: jaskółka, bocian, biedronka, pszczoła, ważka, przebiśniegi itp.

- Wiosenne szlaczki ćwiczenie przygotowujące do pisania. Dziecko rysuje szlaczki po śladzie, a następnie bez śladu różnymi kolorami kredek w kolorze wiosny np. słoneczka, tulipany, listeczki , biedronki

/ dodatkowe szlaczki można znaleźć na stronie: domowyprzedszkolak.pl /

Dziecko może zrobić gąsienicę z nakrętek po napojach ,mocuje kolorowe nakrętki plasteliną do uprzednio wyciętego liścia, dorysowuje oczy i nogi lub może nawlekać nakrętki na sznurek jeżeli wcześniej zrobił rodzic w nich dziurki lub dziecko może odrysować od nakrętki gąsienicę i samodzielnie ją pokolorować

Miłej zabawy!