PONIEDZIAŁEK 23.03 - TEMATYKA TYGODNIA : „ PORZĄDKI W OGRODZIE ”
utrwalenie informacji o zmianach zachodzących wiosną w przyrodzie, odwoływanie się do własnych doświadczeń,
zajęcie1. Rozmowa inspirowana „Bajką o brzydkiej gąsienicy” A. Galicy
rodzic przygotowuje dziecko do wysłuchania bajki: W lesie, w parku , na drzewach wiosną dzieje się bardzo dużo ciekawych rzeczy. Ptaki budują gniazda, składają jajka, ale również mniejsze owady potrafią zadziwić swoim wiosennym przeobrażeniem.
Posłuchaj „Bajki o brzydkiej gąsienicy”, którą napisała dla dzieci Agnieszka Galica.
Po wierzbowej gałązce maszerowała powoli- raz i dwa, raz i dwa- włochata gąsienica. Przyfrunęła na gałązkę biedronka:
- Ale potworny potwór!- zawołała przestraszona i odleciała.
Gąsienicy zrobiło się troszeczkę przykro, ale maszerowała dalej po gałązce - raz i dwa, raz i dwa. Przyleciała pszczoła. Obejrzała gąsienicę od nosa aż do ogona.
- No tak- bzyknęła- piękna to nie jesteś, ale potwór? Przesada.
A gąsienica powolutku maszerowała- raz i dwa, raz i dwa, przesuwała się po gałązce. Po chwili na wierzbie wylądowała ważka podobna do małego helikoptera.
„ Och jakie dziwne stworzenie”- pomyślała i zapytała:
-Jak się nazywasz , włochaty robaku?
Gąsienica z przerażeniem zatrzymała się i postanowiła udawać , że jest gałązką. Po chwili do przerażonej gąsienicy podszedł ślimak, wydawało mu się, że to kawałek dziwnej gałązki i o mało co jej nie zadeptał wielką nogą.
- Co tu robisz? - spytał zdziwiony.
- Czekam- szepnęła gąsienica.
- Na co czekasz?- zaciekawił się ślimak.
- Czekam, żeby pofrunąć daleko.
- Pofrunąć! -ślimak zaczął się śmiać, tak, że o mało nie zgubił muszelki. - Ty chcesz pofrunąć? W tym grubym futrze? Bez skrzydeł? Możesz najwyżej spaść na ziemię, a wtedy znajdzie cię wrona i zje!- ślimak śmiejąc się , powędrował dalej. Zrobił się wieczór, gąsienica trzęsła się z zimna i ze strachu, przytulona do gałązki. Potem przyszła noc.
A nad ranem….
Czy wiesz, co biedronka, pszczoła , ważka i ślimak zobaczyli rano, gdy się obudzili? Po gąsienicy nie było śladu, a na gałązce wierzby trzepotał się piękny kolorowy motyl. Prostował skrzydełka i szykował się do lotu.
po przeczytaniu bajki rodzic zadaje pytania:
- Co robiła gąsienica?
- Jak się czuła gąsienica, gdy słyszała komentarze pod swoim adresem?
- W co zmieniła się gąsienica?
- Jak mogła się czuć, gdy zamieniła się w motyla?
Następnie rodzic pokazuje dziecku zdjęcia gąsienic i motyli / można wykorzystać książki przyrodnicze lub encyklopedię , internt – pokazać etapy rozwoju motyla / - omawia i porównuje ich wygląd.
zabawa ruchowa „Gąsienica”
dziecko kuca i łapie się za pięty; na sygnał rodzica „ gąsienica”- idzie wzdłuż pokoju; sygnał „kokon”- zwija się w kłębek ; sygnał „motyl” -wstaje, rozkłada ręce w bok i naśladuje lot motyla
ćwiczenia graficzne: potrzebne : kartka i kredki ; dziecko rysuje oburącz jednocześnie ; tułów – to grubszy kij, czułka – to 2 kreski z kuleczkami, skrzydła- to kokardki; następnie dziecko / właściwą dla siebie ręką/ zdobi motyla wg własnego pomysłu pamiętając o zachowaniu jednolitych wzorów na obu skrzydłach .
/ chwalić dziecko za nieprzekraczanie linii wzoru i piękną kolorystykę/
Zajęcie 2
ZESTAWY ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH Z NIETYPOWYM PRZYRZĄDEM- butelka plastikowa Realizujemy przez 2 tygodnie 2 razy w tygodniu.
LP. |
Rodzaj zabawy lub ćwiczenia |
Treść zabawy lub formy ćwiczeniowej |
Środki dydaktyczne Uwagi |
1. |
Zabawa orientacyjno-porządkowa |
„Marsz” Dziecko maszeruje po obwodzie koła z butelką w ręku , dziecko unosi wysoko kolana przekładając butelkę pod kolanem jednej nogi, a następnie drugiej nogi. |
butelka plastikowa po 1,5 l wody, piosenka- Wiosenne buziaki |
2. |
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych |
„Zające kicające” Dziecko kuca i oburącz łapie butelkę za końce i układa na kark, dokładnie na wysokość łopatek i podskakuje próbując wyprostować plecy |
butelka plastikowa |
3. |
Ćwiczenie kształtujące postawę ciała |
„Na boki” Dziecko staje w lekkim rozkroku, unosi ręce, trzymając brzegi butelki , wykonują skłony boczne w lewą i prawą stronę |
butelka plastikowa 3-4 skłony w każdą stronę |
4. |
Ćwiczenie tułowia |
„Skręty” Dziecko siada w siadzie skrzyżnym, trzyma przed sobą butelkę, na polecenie „tył”- przekładają ją do tyłu, „lewa strona” przekładają ją na lewą stronę swojego ciała |
ćwiczenie można utrudnić zwiększając szybkość poleceń |
5. |
Wzmacnianie mięśni grzbietu |
„Złap butelkę” Dziecko dobiera się w parę z rodzicem/ rodzeństwem. Kładzie się na brzuchu z wyciągniętymi rękami, druga osoba siedzi na piętach przed dzieckiem w odległości ok 1,5 m trzymając nad głową dziecka butelkę, dziecko leżące próbuje ją złapać |
dziecko powinno utrzymywać klatkę piersiową przy podłodze . Zmiana |
6. |
Ćwiczenie z elementem czworakowania |
„Turlanie” Dziecko w klęku podpartym, głową turla butelkę, podążają za nią, powoli przesuwając się |
przesuwamy się idąc na czworakach |
7. |
Zabawa bieżna „Dookoła butelki” |
Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach po pokoju trzymając w dłoniach butelkę plastikową., na sygnał nauczyciela stawia butelkę na podłodze i chodzi dookoła niej, raz w lewą raz w prawą stronę |
butelka plastikowa |
8. |
Ćwiczenie mięśni brzucha |
„Nad butelką” Siad prosty, butelkę stawiamy na podłodze przy stopach – wnosimy nogi nad butelkę, opierając ręce na podłodze |
zwracamy uwagę, by nogi były wyprostowane |
9. |
Ćwiczenie z elementem rzutu „Kto trafi |
Dziecko na sygnał start, rzuca plastikową butelkę w kierunku obręczy, kosza, kuwety itp. liczy się celność. |
dziecko powinno rzucać z wyznaczonej linii |
10. |
Ćwiczenie wyprostne „Na podłodze” |
Dziecko kładzie się na plecach, trzyma butelkę za końce na brzuchu, wykonują wdech-unosząc butelkę nad głowę, wydech-opuszczając na brzuch |
ćwiczenie powtarzają kilka razy, w drugi tygodniu dz. może wstrzymywać wdech na 3 s. |
11. |
Ćwiczenie uspokajające |
„Marsz” Marsz przy piosence wygrywanie jej rytmu |
Piosenka Wiosenne buziaki |
- Dziecko popołudniu może wyszukiwać w czasopismach, gazetkach, książkach oznaki wiosny – nazywanie oznak wiosny, może wybrzmiewać głoski w prostych słowach np.: krokus, bazie, motyl,
- dzielić słowa na sylaby np.: jaskółka, bocian, biedronka, pszczoła, ważka, przebiśniegi itp.
- Wiosenne szlaczki – ćwiczenie przygotowujące do pisania. Dziecko rysuje szlaczki po śladzie, a następnie bez śladu różnymi kolorami kredek w kolorze wiosny np. słoneczka, tulipany, listeczki , biedronki
/ dodatkowe szlaczki można znaleźć na stronie: domowyprzedszkolak.pl /
- Dziecko może zrobić gąsienicę z nakrętek po napojach ,mocuje kolorowe nakrętki plasteliną do uprzednio wyciętego liścia, dorysowuje oczy i nogi lub może nawlekać nakrętki na sznurek jeżeli wcześniej zrobił rodzic w nich dziurki lub dziecko może odrysować od nakrętki gąsienicę i samodzielnie ją pokolorować
Miłej zabawy!