ŚRODA 25.03

temat: Sadzimy i siejemy

 

 

1. Zajęcie: Zabawa językowa „Ogrodnik” - poszerzenie czynnego słownika dziecka.

 

Dziecko na podstawie ilustracji i własnej wiedzy opowiada czym zajmuje się ogrodnik ,jakich narzędzi i przedmiotów używa w pracy ( grabie, łopata, konewka, sekator, nożyce, taczka, wiadro). Dziecko dzieli nazwy narzędzi na sylaby i głoski. Opowiada do czego służą te narzędzia. Dziecko może narysować na kartkach narzędzia ogrodnicze, a rodzic na osobnych paskach przy dziecku napisze te nazwy i ułoży pod obrazkami. Po południu pozwoli dziecku poskładać napisy i samodzielnie dopasować do obrazków 

 

2. Zabawa badawcza „Jakie jest nasionko?”

 

Dziecko porównuje wygląd, kształt i wielkość nasion np. rzeżuchy, rzodkiewki, fasoli. Można też obejrzeć nasiona przez lupę.

Teraz otwieramy „KZ”- czyli „Księgę Zabaw z literami” na s. 54-55.

Na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń dziecko opowiada co jest potrzebne roślinom do wzrostu. Rodzic kieruje rozmową tak, by dziecko doszło do wniosku, że rośliny potrzebują do życia: wody, powietrza i ciepła.  ( dziecko może narysować , a rodzic jw. podpisuje i układa pod obrazkami np. woda-kropelki, powietrze- balon, ciepło- słońce; po południu dziecko samo czyta i układa; ) .Na koniec odczytuje dziecko tekst literowo obrazkowy s. 55 .

 

3. Zabawa muzyczno- ruchowa „Praca ogrodnika”. 

 

Dziecko spaceruje w rytm muzyki po pokoju. Na hasło rodzica: kopiemy! grabimy!      

Przycinamy! Podlewamy! - dziecko naśladuje podane czynności.

 

Zajęcie2.  Zabawa matematyczna „Liczymy nasionka fasoli”.

 

Rodzic siada z dzieckiem przy stoliczku , na którym jest miseczka z fasolkami.

Rodzic podaje prosty przykład do obliczenia- dodawanie w zakresie10 np. Ogrodnik posadził w poniedziałek 4 nasionka fasoli. We wtorek posadził jeszcze 2. Ile nasion fasoli posadził ogrodnik?

Dziecko układa na spodeczkach fasolki zgodnie z poleceniem. Następnie podpisuje zbiory cyframi z alfabetu. Teraz dziecko odczytuje 4 i 2 to 6.  (Niektóre dzieci potrafią stosować znak + i = więc mogą  ułożyć właściwy zapis. : 4+2=6 i odczytać go). Należy zrobić kilka zadań z treścią ( może układać zadania dziecko) ..

 

2. „ Wiosenny ogródek”- zakładanie domowej uprawy :fasoli, rzeżuchy, i szczypiorku. Prosimy o przypomnienie co jest potrzebne roślinom do życia?

- Dziecko nakłada gazę na słoik, mocuje ją za pomocą gumki recepturki, tak by fasola ułożona na gazie była lekko zanurzona w wodzie.

- Do płaskiego plastikowego pojemnika dziecko wkłada watę, posypuje ją nasionami rzeżuchy, podlewa wodą.

- Dziecko nasypuje ziemię do pojemnika, umieszcza w nim cebule i podlewa. Na koniec stawia rośliny na parapecie okiennym. Rodzic zachęca dziecko do dbania o rośliny i przypomina o codziennym podlewaniu.

 

3.   kp3. s. 28a Układanie historyjki obrazkowej, numerowanie obrazków we właściwej kolejności.

4.   kp3. s.28b Przeliczanie kwiatów, wpisywanie liczb, dokonywanie obliczeń

 

3.Zabawa ruchowo naśladowcza  „ Raz, dwa, rób to co ja”

  rodzic na zmianę z dzieckiem wymyślają różne ćwiczenia ruchowe ( w zabawie może brać udział rodzeństwo- będzie weselej)

 

Po południu w grafomotoryce s.3

- dziecko rysuje cebule po śladzie, liczy je, w ramce umieszcza odpowiednią liczbę kresek

- rysuje szlaczek w szerokich liniach po śladzie i samodzielnie

- na kartce rodzic narysuje literę C, a dziecko używając innego koloru przeobraża literę w coś innego ( liczy się pomysłowość)

- zachęcać dziecko do spożywania szczypiorku i kiełków rzeżuchy,

-proponować samodzielne zrobienie  twarożku z nowalijkami, gdy wyrosną

- co 2-3 dni prosić dziecko o narysowanie obserwacji z ogródka okiennego, karteczki łączyć klejem lub zszywaczem w książeczkę ( można też zrobić dziurki i połączyć nitką, wełną, itp.); te obserwacje utrwalą dziecku proces wzrostu roślin i nazwy etapów wzrostu ( korzenie, łodyga, liście, kwiaty)