WTOREK 24.03 – PORZĄDKI W OGRODZIE

 

Wprowadzenie litery C-c ; gimnastyka narządów mowy gł. warg i języka;

      rozwijanie twórczej wyobraźni dziecka poprzez malowanie do muzyki

 

temat: Wprowadzenie litery C-c drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu podstawowego –cebula

 

zajęcie 1. „Wiosenne porządki”- ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

 

Rodzic wydaje polecenia, a dziecko wykonuje określone ruchy.

 Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi.

Najpierw malujemy sufit-  język wędruje po podniebieniu,

potem ściany – język przesuwa się po wewnętrznej stronie policzków.

Zamiatamy podłogę- język porusza się po dolnych dziąsłach.

Teraz czas umyć okno-

język przesuwa się po zębach górnych i dolnych.

 Pierzemy firanki- parskanie wargami.

 Zamiatamy schody- oblizywanie warg.

Porządkujemy strych- język podnosi się do górnych dziąseł i piwnicę- język dotyka dolnych dziąseł. Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się- wargi rozciągają się w uśmiechu i cmokamy z zadowolenia – buziaczki.

  

Rodzic pokazuje dziecku woreczek ze zgromadzonymi cebulkami i prosi, by dziecko za pomocą dotyku rozpoznało przedmioty. Po wyjęciu dziecko określa do czego one służą i jakie jest ich znaczenie dla zdrowia oraz zastosowanie .

Rodzic prosi dziecko, by podzieliło słowo cebula na sylaby/ wyklaskując je/ i podaje liczbę sylab..

Teraz dziecko podaje kolejne głoski w słowie.

Rodzic prosi ,by dziecko podało jak najwięcej słów zaczynających się głoską „c” np. całus, cytryna , całuje, cytrynowy kolor, cykada,  Calineczka, Cela/ zdrobnienie od imienia / Cecylia, cukinia, cegła, cały, cukier, cukierek, cement, coś, cynamon itp./ rodzic pyta lub przypomina ,że wielką literą piszemy imiona, nazwy państw, miast itp.

Rodzic pokazuje jak wygląda wielka i mała ,drukowana i pisana litera „C „

Pyta się do czego jest podobna , z czym się kojarzy, co przypomina swym kształtem?

Daje dziecku sznurek lub skakankę i prosi, by dziecko ułożyło kształt litery na dywanie.

Rodzic pokazuje sposób pisania, zwraca uwagę na kierunek pisania oraz jej miejsce w liniaturze, a dziecko najpierw w powietrzu , potem na karcie rodzica kreśli kształt litery /3,5x /

 

Zabawa ruchowa: sznurek lub skakanka leżą na dywanie; zadaniem dziecka jest przejść po skakance / bez kapci/ uwzględniając kierunek pisania / powtórzyć 3-5 razy/.

Otwieramy książki   czyli karty pracy-/na literze „c” i dziecko dotykając okienek wskazuje model sylabowy i głoskowy wyrazu / niebieskie- spółgłoski, czerwone- samogłoski/.

Rodzic prosi o przypomnienie jakie zna dz. samogłoski: a,e,i,o,u,y,

 

Kp3 s. 27a-łączenie wyrazów z sylabami, czytanie tekstów z poznanych liter, przyporządkowanie im obrazków

Kp3 s. 27b- pisanie litery C c po śladzie i samodzielnie

 

zajęcie 2: Malowanie farbami lub rysowanie kredkami inspirowane muzyką Vivaldiego „ Wiosna”.

 

Rodzic prosi dziecko o zamknięcie oczu,  wysłuchania muzyki i zwrócenia uwagi na jej nastrój i tempo

Po wysłuchaniu pyta:

- Jaki miała nastrój, smutna czy wesoła?

- Jakie miała tempo: wolne, szybkie czy umiarkowane?

Jeszcze raz posłuchamy muzyki i możesz ją tańczyć  dobrze było by ,gdyby rodzic tańczył  obok dziecka/

- Rodzic pyta: co czułeś tańcząc do muzyki? / Każda odpowiedź jest dobra/

- Co sobie wyobrażałeś podczas tańca? / Każda odpowiedź jest dobra, jeżeli rodzic tańczył z dzieckiem może powiedzieć swoje wyobrażenia/

- Jakie kolory użyłbyś do namalowania tej muzyki?

Teraz dziecko może namalować lub narysować obraz słuchając w spokoju muzyki .