PIĄTEK 27.03 temat: Szukamy wiosny.
Zajęcie 1. Wiosenne zagadki matematyczne
Dziecko rozwiązuje zadania tekstowe , przelicza elementy i dodaje je do siebie układa zapis matematyczny . Rodzic zachęca dziecko do liczenia na palcach i układania zapisu matematycznego za pomocą cyfr i znaków :
-Wysoko na niebie fruwały 3 skowronki. Razem z nimi wesoło śpiewały 4 słowiki.
Ile ptaków śpiewało na cześć wiosny?
- 5 motyli fruwało nad wodą, a 3 przysiadły na kwiatach. Ile motyli witało wiosnę?
- Na łące zakwitło 5 białych i 5 różowych stokrotek. Ile kwiatów zakwitło?
- karta pracy 3 s. 29 a. rysowanie znaku dodawania po śladzie, obliczanie zadań graficznych
2. gimnastyka narządów mowy „Poszukiwanie wiosny”
Rodzic opowiada dziecku o języczku, który wybrał się na wycieczkę w poszukiwaniu wiosny. Prosi, aby dziecko we wskazanym momencie wykonało określone czynności.
Nadeszła wiosna. Za oknem słychać śpiew ptaków ( dziecko naśladuje śpiew ptaków). Języczek wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny. Jechał na koniu, jechał na koniu ( kląska, uderza językiem o podniebienie).Na łące zobaczył bociany (mówi kle, kle ). Zatrzymał się na leśnej polanie (mówi prrr). Zsiadł z konia, rozejrzał się wokoło (oblizuje wargi ruchem okrężnym).Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr ( wykonuje krótki wdech nosem, chwilę zatrzymuje powietrze i długo wydycha je ustami).Było ciepło i przyjemnie (uśmiecha się). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty zawilce i sasanki. Pachniało wiosną ( oddycha głęboko, wdychając powietrze nosem, wydycha ustami).Języczek pochylił się i powąchał kwiaty ( wdycha powietrze nosem) i kichnął ( mówi apsik). W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża ( ziewa, przeciska język między złączonymi zębami). Zrobiło się późno. Języczek wsiadł na konia i pogalopował do domu ( kląska, uderza językiem o podniebienie).
(zabawy z gimnastyką narządów mowy można prowadzić każdego dnia celem usprawniania narządów artykulacyjnych i aparatu mowy dziecka)
zajęcie 2.
temat: Zabawa rytmiczna przy piosence „Marzec Czarodziej” inspiracją do twórczej wyobraźni plastycznej. ( YouTube piosenki przedszkolaka)
MARZEC – CZARODZIEJ Sł. Anna Berna Muz. Zbigniew Ciechan
Chodzi marzec -czarodziej
Po chmurach, po lodzie,
Aż tu nagle hokus-pokus:
I już pączki na patyku,
I już trawka na śnieżniku,
Och ten marzec –czarodziej!
Chodzi marzec – czarodziej
Po chmurach, po lodzie,
Aż tu nagle hokus-pokus
Słońce rzuca swe błyskotki,
Że, aż mruczą bazie kotki.
Och, ten marzec – czarodziej
Chodzi marzec –czarodziej
Po chmurach, po lodzie,
Aż tu nagle hokus-pokus:
Przez kałużę skaczą kaczki,
Żółte kaczki przedszkolaczki.
Och, ten marzec czarodziej
Rodzic prosi dziecko o wysłuchanie piosenki i zwrócenie uwagi na zmiany w przyrodzie. Rodzic naprowadza dziecko na dłuższe wypowiedzi o zmianach w świecie przyrody ( pączki na drzewach, słońce mocniej grzeje, dni są dłuższe, a noce krótsze, kwitną pierwsze kwiaty np. krokusy, pierwiosnki, tulipany), ptaki wracają z ciepłych krajów, zakładają gniazda, ludzie zakładają lżejsze ubrania itp.), dziecko może wystukiwać rytm piosenki na zmianę klepiąc w dłonie i kolana.
Dziecko wykonuje pracę plastyczną na temat wysłuchanej piosenki dowolną techniką .
Po południu:
- gra domino : „ kropkowo – liczbowe: utrwalenie znajomości liczb i umiejętności
przeliczania
- jeżeli w domu są stare reklamy dziecko może wycinać obrazki na temat wiosny,
potem nakleić je na karcie i opowiedzieć o pracy innym domownikom
- utrwalać wierszyk „Wiosenny wietrzyk”
- przypominać przysłowia o wiośnie „W marcu jak w garncu”, „kwiecień plecień bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”,