ŚRODA 1.04
1.Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „ Muzykujące pojemniki”
Przygotuj: pojemniki takie jak duży garnek, tekturowe pudełko, plastikowe pudełko lub miskę oraz kilkanaście drewnianych klocków, drobne metalowe przedmioty, metalowe sztućce, zakrętki do słoików, szklane lub porcelanowe przedmioty, nieprzezroczyste chusty, tyle ile jest pojemników.
Do każdego z pojemników włóż po kilka wyżej wymienionych różnych przedmiotów. Nakryj pojemniki chustami i postaw przed dzieckiem. Zachęć je, by zobaczyły, co się znajduje w każdym pojemniku. Następnie wybierz jeden pojemnik, włóż ręce pod chustę tak , żeby dziecko nie widziało, które przedmioty chwytasz, i uderzaj nimi o siebie lub o ścianę pojemnika. Dziecko ma zgadnąć, które przedmioty wydają dźwięki lub z którego pojemnika dochodzą. Potem zachęć dziecko do wsłuchania się w dźwięki, jakie wydaje każdy poruszany pojemnik. Porozmawiajcie na temat tych dźwięków.
Pytania, które możesz zadać dziecku: Co słyszysz?: Jak można opisać ten dźwięk? Jakie przedmioty teraz wydają dźwięki? Z jakiego materiału wykonane są te przedmioty? Z którego pojemnika dochodzi najgłośniejszy , a z którego najbardziej cichy dźwięk? Jak myślisz dlaczego? Który dźwięk najbardziej ci się podoba, a który ci się nie podoba? Dlaczego? Co przypomina ci ten dźwięk, z czym ci się kojarzy?
2. Utrwalenie wierszyka z pokazywaniem „ Wiosna wita nas”
3. Zabawa ruchowa „ Na drabinie dźwięków”
Przygotuj: dowolny instrument lub dowolne przedmioty, którymi można wydawać dźwięki.
Wygrywaj rytm lub melodię na instrumencie lub za pomocą dostępnych ci przedmiotów. Zadaniem dziecka jest wyrażanie dźwięków za pomocą ruchu. Na przykład gdy usłyszy niski lub gruby dźwięk, ma czworakować po podłodze , a gdy usłyszy wysoki lub piskliwy dźwięk, ma stanąć i wyciągnąć ręce , wysoko do góry. Gdy usłyszy szybki rytm, ma kręcić się wokół własnej osi, a gdy rytm jest wolny, musi przestępować wolno z nogi na nogę.
4. Zabawa dydaktyczna „ Gdzie kto mieszka ?”- poznanie niektórych ptaków i ich gniazd.
Rodzic prezentuje dziecku trzy duże ilustracje: słupa telegraficznego, domu mieszkalnego, drzewa. Tłumaczy dziecku, że w każdym z tych miejsc inne ptaki budują gniazda. Dziecko zgaduje , gdzie te gniazda mogą być umieszczone i jak mogą wyglądać. Następnie rodzic przyczepia w odpowiednim miejscu na poszczególnych ilustracjach zdjęcia lub ilustracje: bocianiego gniazda, jaskółczego oraz gniazda szpaka, tłumacząc przy tym z czego są zbudowane poszczególne gniazda. Dziecko próbuje zgadnąć które gniazdo jest najbardziej wytrzymałe, które najbardziej chroni przed wiatrem, , które pomieści najwięcej piskląt.
5. Zabawa ruchowa „ Bocian i żaby”
Dziecko żabka skacze po dywanie, mówiąc przy tym głośno: kum, kum.
Na hasło rodzica : Bocian na łące! Dziecko chowa się np. w stawie-wyznaczonym miejscu na dywanie.
6. Spacer- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. Samodzielne ubieranie się i rozbieranie się przed spacerem i po.
7. Zabiegi higieniczne po zabawie, spacerze i przed posiłkami.