PONIEDZIAŁEK 11.05
1.Zabawa w parch na siedząco „ Gra w kolory”
Usiądź z dzieckiem naprzeciwko siebie. Dziecko ma mówić , w jakich kolorach jest ubranie mamy( brata, siostry, taty) i nazwać części garderoby.
2.Słuchanie wiersza „ Tęcza” M. Konopnickiej , jako wstęp do rozmowy o zjawisku atmosferycznym, jakim jest tęcza, omówienie wyglądu i warunków jej powstawaniu. Wydrukuj lub pokaz na komputerze fotografie przedstawiające tęczę.
Rodzic czyta wiersz.„Tęcza”
A kto ciebie, śliczna tęczo,
Siedmiobarwny pasie,
Wymalował na tej chmurce
Jakby na atlasie?
-Słoneczko mnie namalowało
Po deszcze, po burzy,
Pożyczyło sobie farby
Od tej polnej róży.
Pożyczyło sobie farby
Od kwiatków z ogrodu,
Malowało tęczę-na znak,
Że będzie pogoda!
Następnie rodzic prowadzi rozmowę na podstawie treści wiersza.
Przykładowe pytania:
-Gdzie można zobaczyć tęczę?
-Jak wygląda tęcza?
-Jakie ma kolory?
- Kiedy powstaje tęcza?
Dziecko odpowiada na pytania , opierając się na informacjach zawartych w treści wiersza.
3. Rymowanka gamowa na melodię gamy „ Kolory”
Przygotowanie: kolorowa apaszka.
Kolor bawi się z kolorem
Pod tęczowym parasolem.
Rodzic śpiewa wierszyk na melodię gamy ( pierwszy wers- gama do góry, drugi wers – gama w dół)
Dziecko chwyta apaszkę za rogi, i śpiewając pierwszy wers, podnoszą chustkę do góry. Podczas śpiewania drugiego wersu opuszcza chustkę. Zabawę prowadzimy ze zmianą tempa: szybki śpiew jest sygnałem do szybkiego podnoszenia i opuszczania chusty, wolny śpiew- to wolniejsze tempo zabawy z chustką.
4. Zabawa dydaktyczna „ Coś w pobliżu w kolorze….” Wyróżnianie i nazywanie kolorów w najbliższym otoczeniu.
Przygotowanie: kolorowe kartoniki.
Rodzic pokazuje jakiś kartonik i pyta : Jaki to kolor? Dziecko przygląda się i określa kolor tego kartonika oraz szuka w pokoju i wymienia nazwy przedmiotów w takim samym kolorze.Zabawa na czas: dziecko w określonym czasie ma zgromadzić jak najwięcej przedmiotów w danym kolorze na kartonikach.
5. Spacer
Próba wywołania tęczy w kroplach wody z konewki.
Rodzic napełnia konewkę wodą i wylewa ją w nasłonecznionym miejscu. Stwarza okazję do zaobserwowania zjawiska tęczy w kroplach wody.
Tęczowe plamy można tez zaobserwować w bańkach mydlanych.
6. Kolorowanka „ Tęczowe kredki”
Dziecko koloruje kredki na żółto, czerwono i niebiesko.
7. Zabawa ruchowa z apaszką, z wymachami ramion.
Rodzic określa ruchy ramion, np. zataczanie kół ramieniem w płaszczyźnie pionowej, poziomej, ruchy faliste.
8. Zabawy na zmysły „Dobuduj druga połowę”( rozwijanie percepcji wzrokowej)
Przygotuj: drewniane klocki albo plastikowe nakrętki, sznurki.
Dziecko buduje budowle z klocków lub układa mozaikę z zakrętek. Na brzegu tej konstrukcji ułóż sznurek. Zadaniem dziecka jest dobudowanie-symetryczne- drugiej części budowli lub mozaiki.