PONIEDZIAŁEK 11.05

 

1.Zabawa w parch na siedząco „ Gra w kolory”

Usiądź z dzieckiem naprzeciwko siebie. Dziecko ma mówić , w jakich kolorach jest ubranie mamy( brata, siostry, taty) i nazwać części garderoby.

 

 

2.Słuchanie wiersza „ Tęcza” M. Konopnickiej , jako wstęp do rozmowy o zjawisku atmosferycznym, jakim jest tęcza, omówienie wyglądu i warunków jej powstawaniu.  Wydrukuj lub pokaz na komputerze fotografie przedstawiające tęczę.

Rodzic czyta wiersz.„Tęcza”

 

A kto ciebie, śliczna tęczo,

Siedmiobarwny pasie,

Wymalował na tej chmurce

Jakby na atlasie?

-Słoneczko mnie namalowało

Po deszcze, po burzy,

Pożyczyło sobie farby

Od tej polnej róży.

Pożyczyło sobie farby

Od kwiatków z ogrodu,

Malowało tęczę-na znak,

Że będzie pogoda!

 

Następnie rodzic prowadzi rozmowę na podstawie treści wiersza.
Przykładowe pytania:

-Gdzie można zobaczyć tęczę?

-Jak wygląda tęcza?

-Jakie ma kolory?

- Kiedy powstaje tęcza?

Dziecko odpowiada na pytania , opierając się na informacjach zawartych w treści wiersza.

 

3. Rymowanka gamowa na melodię gamy „ Kolory”

Przygotowanie: kolorowa apaszka.

Kolor bawi się z kolorem

Pod tęczowym parasolem.

Rodzic śpiewa wierszyk na melodię gamy ( pierwszy wers- gama do góry, drugi wers – gama w dół)

Dziecko chwyta apaszkę za rogi, i śpiewając  pierwszy wers, podnoszą chustkę do góry. Podczas śpiewania drugiego wersu opuszcza chustkę. Zabawę prowadzimy ze zmianą tempa: szybki śpiew jest sygnałem do szybkiego podnoszenia i opuszczania chusty, wolny śpiew- to wolniejsze tempo zabawy z chustką.

 

4. Zabawa dydaktyczna „ Coś w pobliżu w kolorze….” Wyróżnianie i nazywanie kolorów w najbliższym otoczeniu.

Przygotowanie: kolorowe kartoniki.

Rodzic pokazuje jakiś kartonik i pyta : Jaki to kolor? Dziecko przygląda się i określa kolor tego kartonika oraz szuka w pokoju i wymienia nazwy przedmiotów w takim samym kolorze.Zabawa na czas: dziecko w określonym czasie ma zgromadzić jak najwięcej przedmiotów w danym kolorze na kartonikach.

 

5. Spacer      

Próba wywołania tęczy w kroplach wody z konewki.

Rodzic napełnia konewkę wodą i wylewa ją w nasłonecznionym miejscu. Stwarza okazję do zaobserwowania zjawiska tęczy w kroplach wody.

Tęczowe plamy można tez zaobserwować w bańkach mydlanych.

 

6. Kolorowanka „ Tęczowe kredki”

Dziecko koloruje kredki na żółto, czerwono i niebiesko.

 

7. Zabawa ruchowa z apaszką, z wymachami ramion.

Rodzic określa ruchy ramion, np. zataczanie kół ramieniem w płaszczyźnie pionowej, poziomej, ruchy faliste.

 

8. Zabawy na zmysły „Dobuduj druga połowę”( rozwijanie percepcji wzrokowej)

Przygotuj: drewniane klocki albo plastikowe nakrętki, sznurki.

Dziecko buduje budowle z klocków lub układa mozaikę z zakrętek. Na brzegu tej konstrukcji ułóż sznurek. Zadaniem dziecka jest dobudowanie-symetryczne- drugiej części budowli lub mozaiki.