PIĄTEK 15.05

 

1.Zabawa ruchowa „ Slalom między butelkami”

Przygotuj: kilka plastikowych, pustych butelek, łyżka drewniana, mała piłeczka.Ustaw butelki na dywanie , w pewnej odległości od siebie. Zadaniem dziecka jest przejście slalomem miedzy butelkami , z łyżką , na której jest piłeczka. Najpierw ustaw butelki w linii prostej , a później w linii łamanej.

 

2.Słuchanie wiersza „ Niebieski” Z. Staneckiej.Wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu i pamięci wszystkiego , co kojarzy się z niebieskim kolorem.

„ Niebieski”

 

Niebieski balonik na niebieskim niebie.

Jak niebieska chmurka płynie wprost do ciebie.

Złap go szybko , za sznurek niebieski jak woda.

Uważaj, ucieka! Już go nie ma? Szkoda

 

Po wysłuchaniu wierszyka rodzic rozpoczyna rozmowę na temat treści. Przykładowe pytania:

- O czym był wierszyk?

- W jakim kolorze był balonik?

- Co w  wierszyku było niebieskie?

- A co jest niebieskie w naszym domu?

Dziecko rozgląda się i wylicza niebieskie przedmioty.

 

3.Zabawa logarytmiczna  z akcentem „ Chmurka”.

Dziecko recytuje rymowankę w równym  tempie, akcentując co druga sylabę przez tupnięcie nogą, klaśnięcie, uderzenie dłonią o podłogę. Następnie dziecko akcentuje te sylaby przez modulację głosu: cicho-głośno,  głośno-cicho. Na koniec cała rymowankę mówi różnymi głosami: cicho (jak sekret), głośno (gniewnie), smutno i ze zdziwieniem.

 

ZACHMURZONA MAŁA CHMURKA

NIE CHE NIEBIESKIEGO PIÓRKA.

 

 

4.Zabawa z chustą i balonikiem.

Przygotuj : dużą chustę i  kilka balonów.Rodzic  dzieckiem chwytają chustę za jej końce, naciągając ją.Następnie wspólnie wykonują różne dowolne ruchy chustą np. falowanie, z różnym natężeniem, tafla itp. Po dowolnej zabawie rodzic układa balony na chuście.  Porusza się wraz dzieckiem po kole tak, by balony nie spadły z chusty.

 

5.Przygotowanie kolorowych deserów z galaretek i owoców „Tęczowy deser”

Dziecko z pomocą rodzica wyjmuje na talerz galaretki i łyżeczkami rozdrabnia je. Następnie nakładają na talerzyk wybrane smaki i kolory galaretek. Na galaretkę można nałożyć owoce zgodne z upodomaniami. Wspólnie z rodzicami ocenia walory smakowe i kolorystyczne deseru.

 

6.Improwizacja ruchowa  do muzyki poważnej z wykorzystaniem chustek szyfonowych.

Rodzic odtwarza dowolny fragment nagrania. Rodzic proponuje , by w trakcie słuchania improwizować ruchem ciała i chusteczką do utworu muzycznego.

 

7.Zabawa ruchowa „ Burza”

Przygotuj : obrazek chmury burzowej, słońca dowolny instrument, lub inny przedmiot wydający dźwięki.

Dziecko biega po dywanie. Kiedy rodzic pokazuje obrazek burzowej chmury, przykuca i robi z dłoni daszek. Kiedy pokazuje obrazek słońca, dziecko spaceruje. Zabawę powtarzamy.

 

8.Pomysły na zmysły „ Czy dźwięk można zobaczyć?”

Przygotuj: słoik lub szklankę, gumowa rękawiczkę, kilka drobnych ziarenek kaszy, gumkę recepturkę.

Naciągnij na słoik lub szklankę gumową rękawiczkę i przymocuj ją tak, żeby powstała naprężona błona zamykająca naczynie. Na gumowej powierzchni połóż kilka ziarenek. Poleć dziecku by hałasowało w pobliżu ziarenek np. tupało. Zaobserwujcie , co się dzieje z ziarenkami podczas tupania. Zachęć dziecko , żeby opowiadało o tym , co widzą, i starało się wytłumaczyć, dlaczego tak się dzieje.