CZWARTEK 14.05

 

1.Zabawa ruchowa z elementem podskoku „ Konik polny”.

Rodzic opowiada: Jesteśmy na łące. Wśród nas rośnie mnóstwo kolorowych kwiatów. Wśród nich jest mnóstwo kolorowych owadów: tu żółte motyle, a tam czerwone biedronki. A gdzie zielone koniki polne? My będziemy konikami  i poskaczemy tak jak one. Rodzic gra rytmiczne na instrumencie , a dziecko skacze, naśladując konika polnego. Na pauzę w muzyce-dziecko kuca.

 

2.Słychanie wiersza „ Zielony” Z. Staneckiej i wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu i pamięci wszystkiego, co wiąże się z kolorem zielonym.

„ Zielony”

 

Po zielonym liściem siedzi sobie żaba.

Jest cała zielona, zupełnie jak trawa.

Zielona jak liście, mojej mamy oczy.

Ciekawe, kiedy spod  liścia wyskoczy?

Po wysłuchaniu wierszyka, rodzic rozpoczyna rozmowę na temat treści. Przykładowe pytania:

- Gdzie siedzi żaba?

-Jakiego jest koloru?

- Co jeszcze jest zielone?

Dziecko rozgląda się dookoła i wymienia nazwy przedmiotów, zabawek i innych rzeczy w kolorze zielonym.

 

3.Zabawa logarytmiczna z gestodźwiękami „ Żaba”.

Dziecko recytuje rymowankę z rytmizowaniem tekstu. Powtarza wierszyk wraz z towarzyszeniem gestodźwięków ( klaskanie, tupanie, klepanie w podłogę).

 

4.Słuchanie wiersza „ Zielona żabka” K. Pileckiej jako inspiracja i zachęta do poznania ciekawego gatunku zwierząt.

Rodzic czyta wiersz:

 

„Zielona żabka”

Chwaliła się pewna żabka:

Mam zielona sukienkę w kwiatki,

Zazdroszczą mi wszystkie żabki.

pływam, nurkuję i skaczę,

Nie lękam, się i nie płaczę.

Nie boję się nawet bociana,

Co po łące brodzi od rana.

A bocian kroczył po łące,

Podziwiał stokrotki kwitnące.

I żabkę dojrzał z daleka,

Tym razem mu nie uciekła.

Zaniósł ja bociek do gniazda.

Ale to była jazda!

Ze strachu pożółkła jej sukienka.

Zrobiła się żabka maleńka.

I bardzo prosi bociana:

Niech pan mnie puści proszę pana.

Już nigdy nie będę się  tak chwalić.

Zanieś mnie do sióstr i braci.

Zaklekotał bocian: kle-kle,

Czegóż to się żabce chce.

Na szczęcie dzień piękny mamy,

Zaniosę cię do mamy,

Ale…..pamiętaj - koniec z przechwałkami!

Po wysłuchaniu wiersza rodzic układa na dywanie obrazki, fotografie przedstawiające różne gatunki żab. Zachęca dziecko do dokładnego oglądania i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi wyglądu żab.

 

5.Zabawa ruchowa  z elementem czworakowania  „Bocian i żabka”

Rodzic na środku pokoju wyznacz „ staw” ułożony np. ze skakanki. W środku  „ stawu” układa np. małą poduszeczkę- to wyspa dla bociana. Bocian ( bart lub siostra albo tata dziecka) stoi na wysepce, żabka w przysiadzie na obwodzie koła. Żabka pyta: Panie bocianie, chcesz żabkę na śniadanie? Po tych słowach dziecko żabka wskakuje do stawu i skacze w różnych kierunkach. Bocian stara się schwytać żabkę. Jeśli mu się uda następuje zamiana ról.

 

6.„ Jedzenie w kolorach tęczy”- rozpuszczanie kolorowych galaretek owocowych.

Rodzic ustawia na stole przezroczyste naczynia. Do każdego wsypuje galaretkę. Następnie zalewa kolejno każdą z nich wodą zgodnie z przepisem. Dziecko obserwuje z bezpiecznej odległości. Po rozmieszaniu galaretki ukazuje się jej kolor. Dziecko określa , jaki smak mogą mieć galaretki., kierując się jej kolorem, np. czerwona-truskawkowa, zielona-kiwi, żółta-cytrynowa. Rodzic oznacza galaretki  za pomocą gumki recepturki i opakowania po galaretkach. Po przestygnięciu dziecko może dodatkowo po zapachu określić, jaka to galaretka. Tak przygotowane galaretki odstawiamy do zastygnięcia. Będą one bazą dla „ Tęczowego deseru” zaplanowanego na następny dzień.

 

7.Kolorowanie obrazka przedstawiającego łuk tęczy (każdy łuk jest w małej części pokolorowany).

Dziecko zastanawia się skąd wziąć potrzebne kolory do wykończenia tęczy, np. zielony z kiwi lub agrestu, czerwony z truskawki lub malin, żółty z cytryny. Rodzic rozdaje dziecku odpowiednie kredki i razem z dzieckiem ćwiczy ruch ręki, zataczanie półkola w powietrzu, potem nad kartką, wreszcie na kartce.

 

8.Pomysły na zmysły „ Precyzyjna robota”- koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Przygotowanie: patyczki do szaszłyków lub wykałaczki.

Poproś dziecko , żeby rozsypało na stole albo dywanie patyczki lub wykałaczki. Dziecko ma wyjmować ze sterty po jednym patyczku i obserwować , czy nie poruszyły się inne patyczki. Zachęć dziecko, żeby próbowało zabierać ze stosu kolejne elementy w taki sposób, by nie poruszyć pozostałych.

 

9.Pomysły na zmysły „ Opowiadam i pokazuję to ,co widzę”

Przygotowanie: dowolna ilustracja, np. związana z omawianym tematem.

Poproś dziecko, żeby przyjrzały się ilustracji, opowiedziało o tym co widzą , a następnie przedstawiło to w formie pantomimy.