ŚRODA 13.05
1.Zabawa na spostrzegawczość „ Jaki to kolor?”
Przygotowanie: kartoniki w różnych kolorach, nagranie dowolnej muzyki.
Rodzic włącza dowolna muzykę. Dziecko tańczy. Gdy muzyka cichnie, rodzic odczytuje zagadkę, a dziecko ma za zadanie wybrać taki kolor kartonika, który jest rozwiązaniem zagadki.
Przykłady zagadek:
-Trawa jest…..
-Gruszka jest….
-Słońce jest…..
-Jakie kolory mają jesienne liście?
-Deszcz kojarzy mi się z kolorem…..
-Owoce jarzębiny mają kolor…. Itp.
2.Słuchanie wiersza „ Żółty” Z. Stanieckiej .
Wyszukiwanie w najbliższym otoczeniu i pamięci wszystkiego , co wiąże się z kolorem żółtym.
„ Żółty”
Żółte słońce świeci nad żółciutkim piaskiem,
Cytryny są żółte i okropnie kwaśne.
Zamiast kwaśnych cytryn jem żółte banany,
A żółty słonecznik dostałam od mamy.
Po wysłuchanie wierszyka rodzic rozpoczyna rozmowę na temat treści wierszyka.
Przykładowe pytania:
-O jakim kolorze jest mowa w wierszyku?
-Jakiego koloru jest słońce i słonecznik?
-Czy piasek i cytryna są żółte?
-Rozejrzyj się dookoła i powiedz, co jest żółte w naszym pokoju.
3.Zabawa badacza „ Tajemniczy bączek”.
Obserwowanie zanikanie kolorów podczas ruchu.
Dziecko siedzi na dywanie, rodzic pokazuje bączka z kolorami tęczy. Dziecko ogląda i nazywa kolory. Następnie rodzic wprawia w ruch bączka. Dziecko obserwuje zachowania bączka i stwierdza zniknięcie kolorów. Bączek jest biały. Kiedy zwalnia obroty, kolory pojawiają się.
4.Ćwiczenia grafomotoryczne kredą na chodniku „Żółte mlecze”- rytmiczne kreślenie wiązki z punktu.
Rodzic zaznacza na chodniku żółtą kredą punkty. Zadaniem dziecka jest kreślenie kredą wiązek z punktu tak, aby przypominały żółte mlecze.
5.Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Do przodu, do tyłu”.
Rodzic rysuje kredą na chodniku (lub w domu wyznacza linię na dywanie za pomocą szalika). Na hasło : Do przodu!- dziecko skacze obunóż lub na jednej nodze do linii. Kiedy dotrze do linii, pada hasło: Do tyłu!- wtedy dziecko wraca na pozycję wyjściową, idąc tyłem.
6.Malowanie farbami na temat dowolny, z użyciem farby czerwonej i żółtej.
7.Pomysły na zmysły „ W gabinecie luster”- rozwijanie percepcji wzrokowej w kształtowaniu myślenia logicznego.
Przygotowanie: dwie małe Przytulanki.
Stań z dzieckiem naprzeciwko siebie. Połóż przytulankę np. przy lewej nodze i poleć by dziecko wykonało te samą czynność jakby w lustrzanym odbiciu. Powtarzaj zabawę, z różnym położeniem Przytulanki.
8.Pomysły na zmysły „ Psikusy guzików”- koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Zapnij krzywo guziki na ubraniu dziecka, laki lub misia. Poproś dziecko, żeby najpierw zastanowiło się, w która stronę przesunęły się guziki- w górę czy w dół. Następnie polec mu , żeby zapięło guziki we właściwy sposób.