Wtorek 12.05
1.Zabawa ruchowa „ Słońce świeci-deszcz pada”
Przygotowanie: dowolny instrument lub przedmiot wydający dźwięki np. plastikowa butelka z grochem. Dziecko staje w określonym miejscu w pokoju np. pod ścianą.
Na hasło: Słońce świeci!- dziecko spaceruje, podskakuje w rytm instrumentu. Na hasło: Deszcz pada!- przykuca i rękoma naśladuje daszek lub parasol. Zabawę powtarzamy kilka razy.
2.Słuchanie wiersza „ Czerwony” Z. Stanieckiej
Przygotowanie: rodzic zakłada jakiś czerwony element garderoby np. szal.
„ Czerwony”
Mam czerwona piłkę, czerwone kalosze
I czerwoną sukienkę do przedszkola noszę.
Jem czerwone poziomki, gdy jestem na łące,
I przyglądam się małej czerwonej biedronce.
Po wysłuchaniu wiersza rodzic rozpoczyna rozmowę na temat wiersza. Propozycje pytań:
- W jakim kolorze są: piłka, sukienka, kalosze?
-Czy biedronki i poziomki są czerwone?
- A co jest czerwone w naszym pokoju?
Dziecko rozgląda się i wymienia nazwy przedmiotów i , zabawek, ubrań w kolorze czerwonym. Za każdą prawidłowa odpowiedź dziecko otrzymuje np. samoprzylepny znaczek- czerwone serduszko.
3.Zestaw zabaw ruchowych „ Wiosna budzi się do życia”
Przygotowanie: apaszka, duża kolorowa chusta lub szal, piłeczka pingpongowa lub „piłeczka” zrobiona z papieru-gazety, nagranie „Walc kwiatów” P. Czajkowskiego lub „ Cztery pory roku – wiosna” A. Vivaldiego.
- „ Prezentacja kwiatów”
Dziecko staje na dywanie ze złączonymi nogami( łodygi), ręce zgięte w łokciach, dłonie uniesione wysoko ( Liście). Wykonuje lekkie skinienie głową ( kielich kwiatu0 w obie strony.
- „ Taniec kwiatów”
Rodzic wręcza dziecku apaszkę. Dziecko tańczy swobodnie z kolorową apaszką do utworu „ Walc kwiatów”.
- „ Pada , pada deszcz”
Rodzic z dzieckiem ustawia się na przeciw siebie, trzymając dużą chustę lub duży szal za ich końce, powoli wprawiając w ruch, poruszając nią( chustą) do góry i na dół. Najpierw unoszą chustę powoli ( mały deszczyk), następnie coraz szybciej ( deszcz) i jeszcze szybciej ( ulewa). Zabawa trwa do momentu , gdy chusta, na sygnał rodzica, znowu zacznie falować powoli i opadanie bez ruchu na podłogę ( wtedy na niebie pokazuje się słońce)
- „ A po deszczu wyszły dżdżownice”
Rodzic opowiada: Gdy przestał padać deszcz, wyszło słońce. Taka pogoda to istny raj dla dżdżownic.Następnie demonstruje kartę Dżdżownica ( w załączniku) i zachęca by dziecko przybrało taka pozycję na dywanie ( Leżenie na plecach. Ręce wyprostowane wzdłuż głowy. Dłonie złączone tworzą strzałkę . Palce stóp ściągnięte. Dziecko porusza plecami w prawo i w lewo, imitując ruchy dżdżownicy. Nogi pozostają nieruchomo).Zachęca dziecko by spróbowało pokazać jak ona się porusza.Rodzic dalej opowiada: Słońce grzeje coraz mocniej. Dżdżownice chciałyby już wrócić do swoich domków i odpocząć. Pokaż, jak zasypiają dżdżownice.
- „ Zaczarowany koralik”
Leżenie na przeciw siebie, przodem( na brzuchu), ręce zgięte w łokciach dla podparcia.
Piłeczka (koralik) przemieszczana jest za pomocą dmuchania do drugiej osoby ( wdech nosem, wydech ustami). Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
- „ Odgłosy wiosny”
Rodzic włącza nagranie „ Cztery pory roku- wiosna” lub dowolną muzykę relaksacyjną. Dziecko kładzie się na podłodze na plecach, ręce ułożone wzdłuż ciała, nogi złączone i zgięte w kolanach. Zamyka oczy i relaksuje się. Podczas odpoczynku wciąga powietrze nosem, a wydycha ustami.
- „ Skaczemy przez kałuże”
Rodzic rozkłada na dywanie niebieskie kartki w niewielkiej odległości od siebie ( kałuże).
Zadaniem dziecka jest przeskakiwanie obunóż nad kałużami. Jeżeli dziecko „zamoczy nogi w kałuży” wraca na początek i powtarza zadanie.
4.Zabawa dydaktyczna „ Układamy klocki”- klasyfikowanie klocków według jednej cechy-koloru.
Rodzic rozsypuje na dywanie klocki w czterech kolorach, a w narożnikach układa cztery obręcze ( można wykorzystać szaliki, sznurki).
Rodzic mówi, że dziecko jest budowniczym , a te klocki to cegły, z których będą zbudowane wieże. Wieże będą zbudowane według koloru. Poleca dziecko by najpierw posegregowało klocki według koloru a następnie zbudowało wieże.
5.Pomysły na zmysły „ Tropy”- rozwijanie percepcji wzrokowej w kształtowaniu myślenia logicznego.
Przygotowanie: tacę z piaskiem ( może być tez glina, masa solna, plastelina), kilka niewielkich przedmiotów ( klucz, klocek, szklanka itp.)
Odciśnij w podłożu tacy ślady jednego z przedmiotów. Dziecko ma odgadnąć, który przedmiot zostawił ślady. Możesz modyfikować zabawę i zwiększyć stopień trudności, prezentuj dziecku jeden lub kilka śladów jednocześnie, łącz odciski różnych przedmiotów
6. Zabawa ruchowa „ Taniec czerwonego balonika”
Przy akompaniamencie dowolnej muzyki odbijacie balonik tak , by nie upadł na podłogę.
7. Ozdabianie balonika.
Przygotuj: markery, pisaki różnego koloru.
Dziecko w dowolny sposób ozdabia balonik lub zamienia balonik np. w kwiatek, słońce.
Po skończonej pracy zawieszamy balonik w widocznym miejscu.
Pliki do pobrania: