Wtorek 12.05      

 

 

1.Zabawa ruchowa „ Słońce świeci-deszcz pada”

Przygotowanie: dowolny instrument lub przedmiot wydający dźwięki np. plastikowa butelka z grochem. Dziecko staje w określonym miejscu w pokoju np. pod ścianą.

Na hasło: Słońce świeci!- dziecko spaceruje, podskakuje w rytm instrumentu. Na hasło: Deszcz pada!- przykuca i rękoma naśladuje daszek lub parasol. Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

2.Słuchanie wiersza „ Czerwony” Z. Stanieckiej

Przygotowanie: rodzic zakłada jakiś czerwony element garderoby np. szal.

„ Czerwony”

 

Mam czerwona piłkę, czerwone kalosze

I czerwoną sukienkę do przedszkola noszę.

Jem czerwone poziomki, gdy jestem na łące,

I przyglądam się małej czerwonej biedronce.

 

Po wysłuchaniu wiersza rodzic rozpoczyna rozmowę na temat wiersza. Propozycje pytań:

- W jakim kolorze  są: piłka, sukienka, kalosze?

-Czy biedronki i poziomki są czerwone?

- A co jest czerwone w naszym pokoju?

Dziecko rozgląda się i wymienia nazwy przedmiotów i , zabawek, ubrań w kolorze czerwonym. Za każdą prawidłowa odpowiedź dziecko otrzymuje np. samoprzylepny znaczek- czerwone serduszko.

 

3.Zestaw zabaw ruchowych  „ Wiosna budzi się do życia”

Przygotowanie: apaszka, duża kolorowa chusta lub szal, piłeczka pingpongowa lub „piłeczka” zrobiona z papieru-gazety, nagranie „Walc kwiatów” P. Czajkowskiego lub „ Cztery pory roku – wiosna” A. Vivaldiego.

  • „ Prezentacja kwiatów”

Dziecko staje na dywanie ze złączonymi nogami( łodygi), ręce zgięte w łokciach, dłonie uniesione wysoko ( Liście). Wykonuje lekkie skinienie głową ( kielich kwiatu0 w obie strony.

  • „ Taniec kwiatów”

Rodzic wręcza dziecku apaszkę. Dziecko tańczy swobodnie z kolorową apaszką do utworu „ Walc kwiatów”.

  • „ Pada , pada deszcz”

Rodzic z dzieckiem ustawia się na przeciw siebie, trzymając dużą chustę lub duży szal za ich końce, powoli wprawiając w ruch, poruszając nią( chustą) do góry i na dół. Najpierw unoszą chustę powoli ( mały deszczyk), następnie coraz szybciej ( deszcz) i jeszcze szybciej ( ulewa). Zabawa trwa do momentu , gdy chusta, na sygnał rodzica, znowu zacznie falować powoli i opadanie bez ruchu na podłogę ( wtedy na niebie pokazuje się słońce)

  • „ A po deszczu wyszły dżdżownice”

Rodzic opowiada: Gdy przestał padać deszcz, wyszło słońce. Taka pogoda to istny raj dla dżdżownic.Następnie demonstruje kartę Dżdżownica ( w załączniku) i zachęca by dziecko przybrało taka pozycję na dywanie ( Leżenie na plecach. Ręce wyprostowane wzdłuż głowy. Dłonie złączone tworzą strzałkę . Palce stóp ściągnięte. Dziecko porusza plecami w prawo i w lewo, imitując ruchy dżdżownicy. Nogi pozostają nieruchomo).Zachęca dziecko by spróbowało pokazać jak ona się porusza.Rodzic dalej opowiada: Słońce grzeje coraz mocniej. Dżdżownice chciałyby już wrócić do swoich domków i odpocząć. Pokaż, jak zasypiają dżdżownice.

  • Zaczarowany koralik”

Leżenie na przeciw siebie, przodem( na brzuchu), ręce  zgięte w łokciach dla podparcia.

Piłeczka (koralik) przemieszczana jest za pomocą dmuchania do drugiej osoby ( wdech nosem, wydech ustami). Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

  • „ Odgłosy wiosny”

Rodzic włącza nagranie „ Cztery pory roku- wiosna” lub dowolną muzykę relaksacyjną. Dziecko kładzie się na podłodze na plecach, ręce ułożone wzdłuż ciała, nogi złączone i zgięte w kolanach. Zamyka oczy i relaksuje się. Podczas odpoczynku wciąga powietrze nosem, a wydycha ustami.

  • „ Skaczemy przez kałuże”

Rodzic rozkłada na dywanie niebieskie kartki w niewielkiej odległości od siebie ( kałuże).

Zadaniem dziecka jest przeskakiwanie obunóż nad kałużami. Jeżeli dziecko „zamoczy nogi w kałuży” wraca na początek i powtarza zadanie.

 

4.Zabawa dydaktyczna „ Układamy klocki”- klasyfikowanie klocków według jednej cechy-koloru.

Rodzic rozsypuje na dywanie klocki w czterech kolorach, a w narożnikach układa cztery obręcze ( można wykorzystać szaliki, sznurki).

Rodzic mówi, że dziecko jest budowniczym , a te klocki to cegły, z których będą zbudowane wieże. Wieże będą zbudowane według koloru. Poleca dziecko by najpierw posegregowało klocki według koloru a następnie zbudowało wieże.

 

5.Pomysły na zmysły „ Tropy”- rozwijanie percepcji wzrokowej w kształtowaniu myślenia logicznego.

Przygotowanie: tacę z piaskiem ( może być tez glina, masa solna, plastelina), kilka niewielkich przedmiotów ( klucz, klocek, szklanka itp.)

Odciśnij w podłożu tacy ślady jednego z przedmiotów. Dziecko ma odgadnąć, który przedmiot zostawił ślady. Możesz modyfikować zabawę i zwiększyć stopień trudności, prezentuj dziecku jeden lub kilka śladów jednocześnie, łącz odciski różnych przedmiotów

 

6. Zabawa ruchowa „ Taniec czerwonego balonika”

Przy akompaniamencie dowolnej muzyki odbijacie balonik tak , by nie upadł na podłogę.

 

7. Ozdabianie balonika.

Przygotuj: markery, pisaki różnego koloru.

Dziecko w dowolny sposób ozdabia balonik lub zamienia balonik np. w kwiatek, słońce.

Po skończonej pracy zawieszamy balonik w widocznym miejscu.

 


Pliki do pobrania: