CZWARTEK 4.06
1. Zabawy muzyczno-rytmiczne „ Szybko-wolno”.
- Marsz w trakcie trwania muzyki. Na pojedynczy dźwięk w rejestrze wysokim dziecko podskakuje, na pojedynczy dźwięk w rejestrze dolnym wykonuje skłon.
- Marsz, na przerwę w muzyce , dziecko siada po turecku i czeka na pojawienie się muzyki.
- „ Motyle” kiedy w tle słychać wolną muzykę, dziecko zmienia się w motyla-chodzi powoli, machając rękami. Gdy usłyszy przerwę w muzyce, motylek siadana kwiatku i odpoczywa-siada po turecku na dywanie.
- „ Kwiaty i słonko”- muzyka od dolnych do górnych rejestrów. Dziecko-kwiat wspina się stopniowo do góry-wolno( przy rejestrach wysokich), opada muzyka-kwiat się zwija( przy rejestrach niskich).
- „ Figurki” dziecko maszeruje do muzyki. Gdy muzyka cichnie , tworzy z ciała ciekawą figurkę i nie rusza się.
2.Zabawa dydaktyczna „ Grube-cienkie”.
Rodzic gromadzi książki grube i cienkie, przynajmniej po 4 sztuki . przygotowane ma również dwie półki ( np. narysowane na brystolu),
Na jednej przykleja lub rysuje prostokąt o rozmiarze 1x3cm, a na drugiej kwadrat o rozmiarze 3x3. Rodzic prosi aby dziecko posegregowało książki i położyło je na właściwej półce. Później dziecko przelicza książki na każdej półce. Rodzic operuje pojęciami gruby , cienki.
3. Ćwiczenie rytmiczno-zręcznościowe „ Tańcząca przytulanka”.
Akompaniament zaprasza dziecko do biegu. Gdy pojawi się muzyka wolna- zatrzymuje się i przekłada przytulankę ( małych rozmiarów) najpierw pod kolanem prawej nogi , a później pod lewą.
3. Słuchanie wiersza „ Księgarnia „ B. Forman , jako wstęp do rozmowy nt. sklepu , w którym zakupujemy książki.
Księgarnia
Stanęłam z mamą przed dużą wystawą,
Spojrzałam na książkę z okładką ciekawą.
Na królewna i zła czarownica.
Jakie piękne książki! Mama się zachwyca.
Po chwili w księgarni stanęłyśmy obie,
Książki stoją na półkach, którą wybrać sobie.
W przepiękne barwy, starannie ubrane,
Tytuły na nich wydrukowane.
Sprzedawca chętnie swych rad nam udziela,
Ta może dla brat , ta dla przyjaciela.
W każdej wiedza ukryta o zwierzętach, roślinach
Coś o naszej planecie, piłkarskich drużynach.
Po wysłuchaniu wiersza rodzic rozpoczyna rozmowę zadając pytania:
- Gdzie można kupić książki?
- Jak nazywa się miejsce, gdzie można kupić tylko książki i gazety?
- Czy lubisz jak czytam ci książki? Jeśli tak , to dlaczego?
- Jakie książki najbardziej lubisz?
4. Wycieczka do Biblioteki ( jeśli jest taka możliwość ).
Rodzic pokazuje dziecku zbiór książek dziecięcych. Może będzie możliwość wypożyczenia jednej z nich oraz wspólne przeczytanie jej w domu.
5. Praca plastyczno-techniczna „ Moja książeczek”- składanie harmonijkowej książeczki.
Przygotowanie: kartki z bloku rysunkowego (cienkie), kredki, klej.
Po złożeniu i sklejeniu kartek książeczki, dziecko wykonuje ilustracje do niej.
6. Pomysły na zmysły- zabawa rozwijająca dużą motorykę i świadomość przestrzeni „ Kosmonauta”.
Przygotuj: kilka strzałek wyciętych a kolorowych kartonów ajbo narysowanych na kartce papieru.
Poproś dziecko, żeby wcieliło się w rolę kosmonauty. Powiedz, że kosmonauci w statkach kosmicznych mogą unosić się do góry i robić akrobacje w powietrzu. W czasie zabawy dziecko może siedzieć w siadzie skrzyżnym na dywanie. Zadaniem dziecka lecącego w kosmos jest wypatrywanie znaków wysyłanych przez ciebie, np.na umówiony sygnał pokazuj strzałkę skierowana w lewo, w prawo, w dół, poziomo , na skos. Dziecko na dany znak ma opuścić fotel kosmonauty i stanąć lub położyć się w takiej pozycji, jaka wskazuje strzałka.
7. Pomysły na zmysły „ Co jest dalej, co jest bliżej? „
Przygotuj: kilka podobnych przedmiotów ( klocki, szklanki, samochody, inne zabawki).Poproś dziecko ,żeby ustawiło na stole te przedmioty. Zadanie dziecka polega na obserwowaniu przedmiotów z różnych miejsc i opisywaniu tego co widzi. Możesz zadawać pytania pomocnicze np.: Ile klocków jest blisko ciebie? Ile jest dalej? Gdzie jest ich więcej: przy twojej lewej ręce czy prawej? Ile widzisz klocków, gdy staniesz po przeciwnej stronie stołu? Sprawdź.
8. Zabiegi higieniczne przed posiłkami, po zabawie i spacerze.