WTOREK 2.06

 

1.Pląs muzyczny Kropelek wody (na melodię „ My jesteśmy krasnoludki”).

 

My jesteśmy krople wody- dziecko pokazuje dwiema rękami na siebie.

Hop-sa-sa- dwa uderzenia dłońmi o uda, dwa klaśnięcia w dłonie.

Zmieniamy się od pogody- jak  wyżej

Hop-sa-sa- jak wyżej.

Gdy jest zimno drogie dzieci-ręce złożone na krzyż, pocierają ramiona 4 razy, udając reakcję na zimno.

Hop-sa-sa- jak wyżej.

Zamiast wody to śnieg leci-ręce uniesione , naśladują wirujące śnieżynki, które opadają na ziemię.

Ho-sa-sa- jak wyżej.

Wnet stajemy się śnieżkami- dziecko udaje, że lepi śnieżki, a następnie nimi rzuca.

Ho=sa-sa- j.w

Lub dużymi bałwanami- pokazuje lenienie bałwana z 3 kul.

Ho-sa-sa-j.w

Kiedy słońce mocniej grzeje-ręce maksymalnie rozłożone pokazują duże słońce.

Ho-sa-sa-j.w

Co ze śniegu wnet stopnieje-dziecko udaje topniejącego bałwana.

Ho-s-sa- j.w

I powstaną stawy , rzeki- najpierw zakreślamy kształt stawu w kształcie koła, a później wstęgi rzeki.

Ho-sa-sa-j.w

Popłyniemy w świat daleki- udaje wiosłowanie na łódce, odpychając wiosła raz z jednej , raz  z drugiej strony.

Ho-sa-sa-j.w

 

2. Zabawa rozwijająca zmysł węchu „ Pachnące zagadki”.

Przygotowanie- przyprawy o wyrazistych zapachach, przekrojone owoce.Zadaniem dziecka jest odgadniecie zapachu  i podanie nazwy przyprawy lub owocu.

 

3. praca plastyczna wykonana techniką kolażu.

Przygotowanie: szary papier, klej, kolorowy papier, wycinanki z kolorowych gazet, naklejki, stare prace plastyczne, zdjęcia.Rodzic mówi- za chwilę będziesz łączyć różne papiery, gazety, zdjęcia i obrazki w jednej pracy. To będzie kolaż. Rodzic może zademonstrować przykłady kolażu z internetu. Rodzic wspiera poczynania dziecka . Kolaż wykonujemy na szarym papierze. Na koniec nadajemy tytuł pracy.

 

4. Teatr rąk „ Wiosna”.( zabawa dla min dwojga dzieci-osób, poza osobą prowadzącą)

Przygotowanie: farby do ciała, parawan-można go zrobić z nieprzezroczystego materiału, najlepiej czarnego, wyciąć dwa otwory, tak by dziecko mogło swobodnie włożyć tam ręce, stojącą ramę, do której można przymocować  tkaninę, nagranie muzyczne np. „ wiosna” Vivaldiego.

Prace nad spektaklem należy zacząć od wysłuchania utworu muzycznego i podzielenia się wrażeniami. Następnie wspólnie z dzieckiem (dziećmi) ustalić, jakie elementy otaczającego świata muszą wystąpić, by pokazać wiosnę., np. słońce, chmurki, topniejący śnieg, trawę, rosnące kwiaty itp.

Teraz można przystąpić do ustalenia kolejności, w której będą występowały poszczególne elementy, oraz ułożenia opowiadania, w którym wszystkie one wystąpią, np.

Tego dnia słońce wstało dość wcześnie. Świeciło jasno, łaskocząc swymi promykami wesołe chmurki. Ziemia powoli się nagrzewała i śnieg zaczął topnieć. Gdzieniegdzie widać już było wychylającą się spod śniegu  młodą trawkę. Wyrastały tez piękne , fioletowe krokusy, które ochoczo wyciągały się w stronę słońca.

Teraz dzieci wybierają sobie role i zgodnie z nią malują sobie wewnętrzne strony dłoni farbami np. osoba grająca rolę chmurki maluje na rękach wesołe obłoki. Teraz można przystąpić do prezentacji, dzieci wchodzą za kurtynę, wybierają otwór, do którego włożą rękę i można zacząć przedstawienie.

Rodzic włącza muzykę i opowiada ustaloną wcześniej fabułę, a dzieci starają się ruchami rąk zilustrować słowa.

Na koniec , po umyciu rąk dzieci siadają i dzielą się swoimi wrażeniami, mówią co im się podobało, jak się czuły w roli aktorów, co było trudne. Itd.

 

5.Ćwiczenia matematyczne – odwzorowywanie wzajemnie jednoznaczne „ Patyczki”.

Przygotowanie: 20 patyczków np. wykałaczek ( po 10 sztuk dla rodzica i 10 sztuk dla  dziecka),dwie kartki z bloku rysunkowego ( dla rodzica i dziecka).

Siadacie obok siebie. Rodzic układa dowolny wzór z patyczków na swojej kartce i prosi by dziecko ułożyło dokładnie taki sam wzór na swojej kartce. Po sprawdzeniu można kontynuować układanie. Zabawę prowadzimy na zmianę.

 

6.Spacer po najbliższej okolicy.

 

7.Pomysły na zmysły „ Dotknij i porusz , aby odnaleźć”.

Poproś dziecko o wskazanie ,gdzie mają stopy, dłonie, nogi, ręce.Recytuj wspólnie z dzieckiem rymowankę i ilustrujcie ruchem jej treść.

Mogę zginać moje ręce,

Klaskać w dłonie, jeśli zechcę,

Palce złożyć w piramidkę

I dwie piąstki ścisnąć szybko.

Głowę skręcam w lewo, w prawo

I znów w dłonie klaszczę żwawo.

Lewą nogą zrobię krok

I to będzie mój krok w bok.

Prawa noga goni lewą

I spotkają się na pewno.

Stopy tupią o podłogę.

Tu mam stopę, a tu nogę.

 

8.Pomysły na zmysły „ Tragarz”.

Przygotowanie :dużą sześcienną kostkę do gry, o bokach ok 10 cm .Różne przedmioty do przenoszenia ( piłka, Przytulanki itp.)Na bokach kostki przyklej lub narysuj zdjęcia przedstawiające dowolne zwierzę. Dziecko losuje, rzucając kostką, w które zwierzę będą się wcielać. Dziecko ma przenieść przedmiot w taki sposób , w jaki mogłoby to zrobić wylosowane przez nie zwierzę.

 

9.Zabiegi higieniczne przed posiłkami, po spacerze, po zabawie.