WTOREK 13.04.2021

 

Temat: Obserwujemy pogodę – co to jest prognoza pogody?

Pomoce: Karty pracy „Dzieciaki w akcji” str. 76-77, kredki, paski krepy w kolorach tęczy: czerwonym, pomarańczowym, żółtym, zielonym, niebieskim, granatowym, fioletowym, litery

 

1. Zabawa słuchowo-ruchowa „Rysujemy pogodę”

https://www.youtube.com/watch?v=U8BFMcDDLY4

 

2. Obejrzyj filmik „Rodzaje zjawisk atmosferycznych”

https://www.youtube.com/watch?v=uQMjztYYuuk

 

3. Słuchanie opowiadania „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku” L. Krzemienieckiej

https://www.youtube.com/watch?v=sZv_e2JUXCM

 

Po wspólnym wysłuchaniu opowiadania zadajemy dzieciom pytania:

- Kto wystąpił w opowiadaniu?

- Jaką przygodę miała panna Julianna?

- Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem?

- Jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer?

- Jak czuła się panna Julianna, ciągle zmieniając ubrania?

- Jak należy się ubierać, gdy mamy do czynienia ze zmienną pogodą?

- Co to znaczy ubierać się na cebulkę?

- Kto może nam pomóc przewidzieć, jaka będzie pogoda?

- Czy Julianna słuchała prognozy pogody?

 

4. Prognoza pogody – oglądanie telewizyjnej prognozy pogody

https://bydgoszcz.tvp.pl/53251363/pogoda-1112042021

Po wysłuchaniu prognozy pogody, dzieci opowiadają, jakie informacje uzyskały.

 

5. Zabawa dydaktyczna „Ubieramy się stosownie do pogody” – dopasowywanie stroju do pogody, karta pracy str. 76

Rodzic wspólnie z dzieckiem czyta teksty obrazkowo-wyrazowe – komunikaty na temat pogody, np.:

- Uwaga na silne wiatry i deszcze. Niska temperatura. Zimno.

- Spadnie niewielki deszcz. Poza tym pogoda pełna słońca. Lekki wiatr.

- Silne słońce. Uwaga na upał i wysokie temperatury.

- Rankiem uwaga na mgły. Po południu słońce, a miejscami burze.

Zadaniem dzieci jest uzupełnienie rysunków postaci tak, aby mogły swobodnie wybrać się na spacer w czasie zapowiadanej pogody. Następnie dzieci łączą postacie z odpowiednimi komunikatami.

 

6. Zabawa ruchowa „Deszczyk pada”

https://www.youtube.com/watch?v=_xs-fc9nowo

 

7. Zabawa dydaktyczna „Kolorowa tęcza”

Rodzic wyjaśnia, jak powstaje tęcza. Dzieci wymieniają swoje spostrzeżenia na temat tęczy, np.: kiedy ją widziały, po jakim innym zjawisku występuje, jakie ma kolory. Układają z krepy kolory tęczy na dywanie. Oznaczają paski tęczy literami, którymi rozpoczynają się nazwy kolorów: „cz”, „p”, „ż”, „z”, „n”, „g”, „f”. Następnie dzieci wypowiadają jak najwięcej słów, których nazwy rozpoczynają się tymi literami, np.: fioletowy – flaga, flet, foka…, granatowy – garnek, gra, guma…, zielony – zamek, zegar, zebra…, żółty – żaba, żyrafa, żarówka…, pomarańczowy – papuga, pomarańcza, pudełko…, itd.

 

8. Rebusy fonetyczne – zagadki obrazkowo-literowe o symbolach pogody, Karta pracy str.77

Dzieci oglądają rebusy obrazkowo-literowe, nazywają obrazki i rozwiązują zagadki. Wklejają lub rysują rozwiązania we właściwych miejscach.

 

9. Muzyczna gimnastyka – ćwiczenia w podskokach

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

Miłego dnia!