PONIEDZIAŁEK 12.04.2021
KRĄG TEMATYCZNY - OBSERWUJEMY POGODĘ
Temat: Ach ta pogoda - co to takiego?
Pomoce: kartka A3 lub szary papier, kredki, pisaki
1 Pogodowe zamieszanie – zabawa orientacyjno- porządkowa. Na hasło, które wypowiada rodzic :
słońce świeci- dzieci maszerują po pokoju w różnych kierunkach.
deszczyk pada – uciekają przed deszczem, chronią się „przyklejają” plecy do ściany. Możemy urozmaicić wystukując rytm zachęcający do marszu, do podskoków …Zabawę powtarzamy kilkakrotnie .
2 Rozwiązywanie zagadek o pogodzie – rodzice przeczytają , a dzieci z uwagą słuchają i zgadują. W trakcie zgaduj-zgaduli, gdy odgadniemy to wymawiamy kolejne głoski w odgadniętym słowie- wyrazie ,samogłoski wymawiamy nieco dłużej, dzielimy na sylaby. Pokuśmy się o napisy przygotowane dla dzieci do odczytania wyrazów – dziecko zgaduje, wymawia ,głoskuje, odczytuje.
Co to za ogrodnik ? konewki nie ma ,a podlewa kwiaty i drzewa . /deszcz/
Gdy wczesnym rankiem na łące znajdziesz, może to perły w trawie odnajdziesz. /rosa/
Nic nie widać od samego rana. Ziemia jest jakby mlekiem oblana. Lecz nie martw się to nie szkodzi, bo słońce wróci za kilka godzin. /mgła/
Huczy, świszczy leci w pole, czyni w koło swe swawole. Zrywa ludziom kapelusze i wykręca parasole./wiatr/
Kiedy leci nic nie gada, cicho i ostrożnie siada. Lecz o wiośnie kiedy znika, to dopiero szum, muzyka./śnieg/
Dom pszczół i Ewa to będzie …..ul-Ewa /ulewa/
Pada z góry z czarnej chmury, nie śnieg , nie deszcz. W słońcu promieniach w wodę się zmienia. Co to jest czy wiesz ? /grad/
3 Kapryśna pogoda – wiersz Bożeny Formy, wysłuchajmy wspólnie wiersza na yutube: Wiersz- Kapryśna pogoda. Po wysłuchaniu zadajemy dzieciom pytania:
Kto był głównym bohaterem?
Jakie postacie wezwała do siebie natura ?
jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku?Opiszcie pogodę w poszczególnych porach roku.
Czym różni się pogoda w poszczególnych porach roku? Np. jaka jest latem, a jaka w zimie, podaj różnice.
4 Jaka jest dzisiaj pogoda ?-założenie kalendarza pogody. Popatrzmy za okno i powiedzcie: jaka jest dzisiaj pogoda? Jakie zjawiska atmosferyczne zaobserwowałyście. Od dzisiaj będziecie prowadzić obserwacje przyrodnicze i odnotowywać wasze spostrzeżenia . Ustalamy wspólne zasady :
- termin prowadzenia obserwacji – od poniedziałku do niedzieli - czas trwania – 2-3 minuty
- godziny obserwacji – rano godzina 8.00, południe godzina 12.00 , wieczór godzina 19.00
- sposób sporządzania notatek na temat dostrzeżonych zjawisk – każde dziecko w swoim kalendarzu rysuje odpowiednie symbole pogodowe. Popatrzcie na przykładowy kalendarz pogody.
Youtube : Kalendarz pogody TWÓRCZE ŁAPKI
Życzę wspaniałej wspólnej pracy. Ale będzie się działo !
Dziękuję za przesyłane zdjęcia , widać waszą pracę .SUPER !!! się spisujecie .Brawo rodzice !!!