CZWARTEK 15.04.2021

 

Temat: Jak się zachować w czasie różnej pogody?

Pomoce: zegary, karty pracy „Dzieciaki w akcji” str. 80-81, liczmany- kropelki, cyfry, chmurki z działaniami, symbole pogodowe, nożyczki, katalogi ubrań, reklamy z ubraniami, klej, kartki

 

1. Rytmiczna rozgrzewka na miły początek dnia

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo&t=1s

 

2. Rozpoznawanie godzin na zegarze „Godziny na zegarach (zabawa z wcześniej wykonanymi zegarami)

Rodzic pokazuje dziecku zegar elektroniczny i wskazówkowy. Przypomina, że duża wskazówka liczy minuty, a mała pokazuje godziny. Manipuluje wskazówką godzinową, przesuwając ją na kolejne cyfry. Dziecko odczytuje godziny. Słucha komunikatów o pogodzie – karta pracy str. 80:                                         

Rano o godzinie 8.00 padał deszcz ze śniegiem.

O godzinie 10.00 świeciło słońce. Niebo było bezchmurne.

Wieczorem o godzinie 7.00 wiał silny wiatr i padał deszcz.

Następnie w kartach pracy łączy zegary z odpowiednimi symbolami pogody, zwraca uwagę, jak ubrane są dzieci na obrazkach i wyjaśnia, o której wyszły z domu. Łączy je z odpowiednimi godzinami na zegarze.

 

3. Zabawa matematyczna „Układamy chmurki deszczowe o różnych rozmiarach” (przeliczanie, dodawanie i odejmowanie w zakresie 10)

Rodzic podaje dziecku kilka chmurek, każda jest oznaczona inną liczbą, Zadaniem dziecka jest ułożenie tylu kropelek, ile wskazuje liczba na chmurce.

*Chmurowe działania – rodzic rozkłada na dywanie chmurki z działaniami (na każdej z nich znajduje się zapis dodawania lub odejmowania oraz cyfry). Dziecko dokonuje obliczeń, dodając lub odejmując kropelki, podaje wynik i układa je z właściwych cyfr. Następnie odczytuje zapis matematyczny.

*W kartach pracy str. 81 dziecko wyznacza trasę przejazdu straży pożarnej, która porusza się tylko po polach, na których wyniki działań są równe 10.

 

4. Zabawa ruchowa „Deszczowa chmura” Dziecko przy dowolnej muzyce spaceruje lub tańczy po pokoju. Na hasło: „deszczowa chmura” chowa się w „domku” pod stołem lub krzesłem.

 

5. Zabawa dydaktyczna „Czy wiesz, jak się ubrać i zachować w czasie określonej pogody?” Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy o tym, jak należy się zachować w czasie określonej pogody. Demonstruje symbole pogodowe, zaś dziecko opowiada o właściwym zachowaniu:                                                                                                                         słońce – dziecko wymienia zasady chronienia się przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym (osłanianie głowy – czapkami, kapeluszami, chustkami, używanie filtrów  ochronnych z wysoką ochroną UV, niewychodzenie na podwórko w czasie największych upałów, szukanie cienia, nie patrzenie w stronę słońca);

śnieg i mróz – chowanie się w miejscach osłoniętych przed wiatrem, rozgrzewanie się w przypadku zmarznięcia (bieganie, rozcieranie miejsc zmarzniętych, chuchanie w dłonie), chronienie skóry przed mrozem (zakładanie rękawiczek, szalików, czapek, smarowanie twarzy kremem);

burza – zachowanie zasad bezpieczeństwa: gdy zaskoczy na otwartej przestrzeni, nie stajemy pod wysokimi drzewami, kucamy ze złączonymi nogami, nie wolno biegać i poruszać się szybkim krokiem, nie wolno spacerować po plaży (zbiorniki z wodą, a szczególnie słone morze i mokry piasek łatwo ściągają pioruny), nie wolno się kąpać w zbiornikach wodnych i otwartych basenach, w górach należy zejść z grani lub wysoko położonych wzniesień i schować się w jakimś zagłębieniu.

 

6. Praca plastyczna „Katalog ubrań na każdą pogodę” – kolaż Zadaniem dziecka jest zaprojektowanie stroju odpowiadającego porze roku lub określonemu typowi pogody. Z katalogów ubrań, magazynów mody, reklam z ubraniami wycina poszukiwane elementy (spodnie, kurtkę, twarz modela, buty…itp.). Następnie wszystkie elementy komponuje w całość, nakleja na kartkę i zaznacza, na jaką porę roku strój jest przeznaczony.                                                                                                                        

Miłej zabawy!