PIĄTEK 16.04.2021 

 

 

Kalendarz pogody

Pomoce : słomka, 2 szklanki, karty pracy

 

1.Zabawa ruchowa RASPA – „zrób to co ja” naśladujemy ruchy w podanym rytmie

Youtube: RASPA – zabawa ruchowa

 

2.Ćwiczenia oddechowe – do  szklanki wlewamy ¾ wody, wkładamy słomkę do wody, nabieramy powietrza nosem i  dmuchamy w słomkę zanurzoną w wodzie robiąc tzw .bąbelki. Ćwiczenie kilkakrotnie powtarzamy. W obecnych czasach doskonałe zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych .

 

3.Dom pod słońcem – uważnie wysłuchajcie opowiadania ,które przeczyta mama.

Dawno, dawno temu świat był bardzo dobry. Pełen radości, miłości i przyjazni, lecz ludzie zaczęli zapominać co to uśmiech, dobre słowo, braterstwo. Patrzyło na ten świat słońce: piękne, złote i ciepłe. Pewnego dnia postanowiło ukarać ludzi za zło, które urządzili sobie nawzajem. Powiedziało: mam was dość, żyjecie dzięki mnie, to ja wam daję siłę i chęć do życia. Zgasnę więc. I tak się stało. Na świecie zapanowała ciemność. Żli ludzie cieszyli się, radowali się mówiąc : - Bardzo dobrze się stało, po co nam maruda. Zaczęli żyć bez słońca. Nagle okazało się, że z powierzchni ziemi zniknęły rośliny( one nie mogą żyć bez słońca), potem zwierzęta (one także nie mogą żyć bez słońca. Ludzie pozostali sami głodni i zmarznięci. Cieszyły ich tylko wspomnienia o słońcu, jego cieple i radości, jaką ze sobą niosło. Znalezli się wśród ludzi mędrcy, którzy postanowili, że będą tacy jak chciało słońce – mili, dobrzy, prawi. A ponieważ nie tylko zło bywa zaraźliwe, ale dobro też, cały świat stawał się dobry. Ludzie zaczęli mieć nadzieję, znowu zaczęli wierzyć w dobro. Stworzyli wielki dom oparty na współczuciu, miłości, zaufaniu i braterstwie. Dziwny był ten dom bo bez dachu, który chroniłby od zimna. Ludzie zaczęli błagać słońce : -Zostań naszym duchem ciepłym i radosnym. I tak się stało. Słońce znowu zaświeciło. Przykryło dom ludzkości gorącą, wesołą tarczą dającą chęć do życia ludziom, roślinom i zwierzętom.

Porozmawiajmy z dziećmi na temat opowiadania : kto był bohaterem opowiadania? Jak się czuli ludzie w swoim miejscu ? Dlaczego słoneczko się pogniewało ? Co zrobiło słońce ? Jak odczuli to ludzie, rośliny, zwierzęta ? Jakie wspomnienia przywoływali ludzie? Czy ciepło daje tylko słońce ? Czy ludzie również mogą obdarowywać się ciepłem ?  Jak wy rozwiązujecie konflikty z rówieśnikami, rodzeństwem ?  Niech dzieci uzasadniają swoje wypowiedzi. Karty Pracy s.82

 

4.Kalendarze – pokarzmy dzieciom różne kalendarze – biurowe, kieszonkowe, ścienne, w komórce. Można wyróżnić w nich cechy wspólne : wszystkie podzielone są na miesiące, tygodnie , dni, zaznaczone mają na czerwono święta ……. A jak wygląda wasz kalendarz pogody. Powiedz jak pogoda była wczoraj, a dzisiaj  ? Podsumujmy wasze obserwacje . Już wiemy ,że pogoda zmienna jest, płata figle – to pogoda typowa dla wczesnej wiosny jak w przysłowiu : Kwiecień plecień i przeplata ……..

 

5.„Ciepło – zimno” dla relaksu zabawmy się z dziećmi  szukając schowanego przedmiotu, zabawki. Po południu systematycznie uzupełniajcie karty pracy s.91-93

 

Życzę miłego popołudnia i udanego weekendu .