PIĄTEK  27.03 -  ŻEGNAMY MARZANNĘ

 

Rodzic opowiada o ludowym zwyczaju topienia Marzanny.

 

Wiosna to początek nowego cyklu życia, to pożegnanie długiej i trudnej zimy, to czas budzenia się do życia, czas zasiewów i czekania na plony. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na wiosnę – na słońce, kwiaty, pierwsze ptaki. Dosyć mamy zimy, ciepłych ubrań. Ten kto  jest znakomitym obserwatorem, ujrzy wiosnę, usłyszy ją i poczuje. Wiosna, to przecież słońce, zielone łąki, pierwsze kwiaty, to śpiew ptaków i powiew ciepłego wiatru. Żeby tak naprawdę wiosna przyszła do nas trzeba przepędzić zimę.

 

„Gawęda o zwyczaju topienia Marzanny”.

 

Bardzo dawno temu, gdy mróz i wiatr dokuczał ludziom, pomyśleli jak przepędzić zimę, by mogła jak najprędzej przyjść wiosna. Postanowili zrobić Marzannę. Sporządzały ją starsze dziewczęta, poświęcając na to całą noc. Dziewczęta umiały tak uformować słomę, że przypominała ludzką postać. stroiły ją w suknię i chusteczkę na głowę. gdy starsze dziewczęta wynosiły kukłę ze wsi, młodsze przynosiły gaik – maik, który przypominał nadchodząca wiosnę. gaik – maik – zielona gałązka lub krzaczek, też musiał być bogato przystrojony w kolorowe wstążki. nad brzegiem rzeki dziewczęta wrzucały kukłę do wody. gdy marzanna została utopiona, małe dzieci wnosiły gaik – maik śpiewając ludowe piosenki.

 

nauka rymowanki  - wypowiadanie rytmicznie słów  z jednoczesnym wyklaskiwaniem

 

Marzanno, Marzanno ty zimowa panno,

w wodę cię wrzucamy, bo wiosnę witamy!

 

 

„Żegnamy marzannę” – zabawa językowa,

ćwiczenie pamięci. Rodzic zaczyna zabawę, mówiąc: Razem z marzanną żegnamy... i podaje nazwę przedmiotu lub zjawiska, które odchodzi wraz z odejściem zimy, np. Razem z marzanną żegnamy śnieg. Następnie dziecko powtarza zdanie wypowiedziane przez rodzica  i dodaje kolejne słowo.

 

 

Marzanna zła panna – zapoznanie z piosenką

 https://youtu.be/hdbMY6nVD6c  

 

Marzanna zła panna sł. i muz. Bożena Forma

 

Marzanna, zła panna,

smutki i choroby zabiera ze sobą

 do głębokiej wody.

 Ref.:  La la la la la la

            do głębokiej wody.

 

Niech płynie do morza,

niechaj szybko znika.

A my już wiosenkę

pójdziemy powitać.

 Ref.:  La la la la la la

            pójdziemy powitać

 

RYSOWANIE  MARZANNY WEDŁUG POMYSŁU DZIECI 

 

 

 

Praca z książką część 3 – ćwiczenie 3.39b – kącik grafomotoryczny. Kolorowanie pól zgodnie z kodem. • KP3, kredki

Ćwiczenia słownikowe – dziecko układa  proste zdania na temat wiosny np. 

Wiosną przylatują do kraju ptaki .

Na drzewach wiosną pojawiają się pierwsze listki .

 

Zabawa matematyczna Marcowe rytmy.

1 Przygotuj z mamą lub tatą kartoniki z symbolami marcowej pogody: deszcz, chmura, słońce, wiatr, śnieg

2 Przebieg zabawy ;

– dziecko odczytuje rytmiczne układy symboli pogody ułożone przez rodzica np. deszcz, słońce , wiatr….deszcz, słońce, wiatr….

– dziecko samodzielne układanie wzoru zaproponowanego przez rodzica np. wiatr , chmura, śnieg…. wiatr , chmura, śnieg

– dziecko samodzielnie układa rytm np. z dwóch znaków : słońce ,deszcz ….słońce ,deszcz….

Przeliczanie razem do 3 znaków symboli pogody

z których został utworzony rytm.

Przeliczanie ile znaków zostało wykorzystane do utworzenia marcowego rytmu?

Po ile jest tych samych znaków w utworzonym rytmie?

 

Propozycja wykonania motyla :

Potrzebne będą:  pusta rolka po papierze toaletowym,  kolorowe kartki bądź talerzyk tekturowy, flamastry , kredki , farby… według uznania.  . Należy pomalować farbą rolkę lub owinąć bibułą. Wyciąć z kartki bądź talerzyka skrzydełka . Dziecko ozdabia skrzydła według własnego pomysłu. Następnie przymocować na klej lub zszywki. Motyl gotowy: