CZWARTEK 26.03 – WIOSNA W SZTUCE
Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat :
Czy muzyka jest lub może być o czymś?
A czy muzyka instrumentalna taka, którą grają tylko instrumenty może być o czymś?
Czy muzyka może opowiadać o zjawiskach w przyrodzie, o porach roku, zwierzętach, kwiatach?
Jeżeli dziecko nie jest przekonane, rodzic wyjaśnia: Że istnieje taki rodzaj muzyki instrumentalnej, która jest o czymś, o czymś opowiada. Kompozytor często podpowiadał, o czym będzie utwór w tytule kompozycji. Taka muzyka czasami jest tak napisana, żebyśmy mogli odgadnąć, co chciał nam przekazać kompozytor, nawet gdy jej nie znamy. Rodzic proponuje dziecku zabawę w rozpoznawanie utworów: wysłuchanie prze dziecko dwóch fragmentów utworów. Po każdym z nich dziecko opowie co słyszało i z czym kojarzy mu się muzyka. Na koniec rodzic podaje tytułu utworów , zachęca do interpretacji utworów ruchem.
Rodzic zachęca dziecko do wysłuchania wiersza pt. „Kaczeńce ” Janina Halagarda
Usiadły kaczeńce kępami i patrzą złotymi oczkami:
na żabki zielone, skaczące, motylki fruwające.
Przysiadły motyle – na chwile, rosę z kwiatków strząsały,
i znów się wzbiły do nieba i poleciały…
A szary pajączek widział, co robi motyl i żabka.
Chociaż cichutko siedział pod małym listkiem kwiatka.
Namaluj wiosnę farbami: kaczeńce, żabki, motyla, biedronkę i pająka:
Spójrz! Jaka piękna łąka!
Po wysłuchaniu wiersza rodzic pokazuje zdjęcia kaczeńcy np. z Internetu , dzieci opisują ich wygląd.
Praca plastyczna - „Kwiatowa łąka ” dziecko wykonuje pracę wybraną techniką np.
Malowanie – na białej kartce należy namalować kwiaty , po czym wypełnić farbą całą powierzchnię kartki, tworząc tło.
Wydzieranie – na kartce są wydrukowane szkice kwiatów, które należy wypełnić małymi kawałkami kolorowego papieru.
Wycinanie z kolorowego papieru kwiatów i przyklejanie ich na białą kartkę
Stemplowanie –za pomocą plastikowych nakrętek od butelki lub lub przy pomocy patyczków do uszu maczanych w farbie wykonywanie drobnych punktów
Rysowanie
„domino wyrazowe” – zabawa językowa z wykorzystaniem ruchomego alfabetu
Dziecko układa wymyślony wyraz z kartoników z literami, rodzic układa wyraz rozpoczynający się taką literą, jak ostatnia litera w wyrazie ułożonym przez dziecko . Rodzic może ogłosić konkurs na najdłuższe domino wyrazowe – najdłuższy ciąg wyrazów ułożonych zgodnie z zasadą. Dzieci odczytują kolejne wyrazy w ciągach, dzielą je na sylaby, wyklaskują je lub wytupują.
Praca z książką część3 ćwiczenie - 3.34a – przeliczanie elementów na ilustracji, wpisywanie właściwych liczb. • KP3, ołówek •
Praca z książką część3 ćwiczenie - 3.34b – wskazywanie obrazków zapamiętanych z poprzedniej strony, wpisywanie liczb, rysowanie wzoru po śladzie. •
„Kolory wiosny” – zabawa ruchowa.
Dziecko porusza się swobodnie po pokoju w rytm dowolnej muzyki. Na hasło rodzica – podanie dowolnego koloru – dziecko szuka przedmiotów w tym kolorze i dotykają go. Rodzic prosi dziecko o powiedzenie, jaki to przedmiot i w jakim kolorze, np. czerwona piłka, zielony samochód, żółta koszulka. Na hasło .: Kolory wiosny! dziecko ponownie porusza się swobodnie po pokoju .
utrwalanie piosenki - Idzie wiosna
https://www.youtube.com/watch?v=4yuKun2h2o4
Codzienne utrwalanie poznanych liter - doskonalenie technik czytania