PIĄTEK  3.03

 

TEMATYKA :  SKĄD SIĘ BIERZE SER ?

 

1.Zabawy na powitanie  z poprzednich dni : Magiczna liczba 7 , gąsienica Basi  zabawa z poniedziałku

 

2. Ćwiczenia ruchowe

 

 - „Głowa się budzi” – dziecko stoi w lekkim rozkroku, ręce trzyma na biodrach. Głowa jest „budzikiem” – dziecko  odwraca głowę w lewo i kiwa nią, następnie powtarza ćwiczenie z głową zwróconą w prawą stronę. Wykonuje po kilka serii. Na koniec dotyka czubka głowy palcami i szybko potrząsa głową, bo „budzik dzwoni”.

 - „Budzi się całe ciało” – dziecko  stoi w lekkim rozkroku i unosi się na palcach, jednocześnie podnosi wyprostowane, złączone ręce. Odlicza do 5, utrzymuje taką pozycję, następnie powoli wykonuje głęboki skłon w przód, głowę wkłada między kolana. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

 -  „Podskoki w parach” – dziecko stoi w parze z rodzicem , dotykają się plecami. Na hasło hop! – podskakują, starając się zsynchronizować ruch w parze. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

 - „Wałkujemy  papierowe kulki ” –dziecko kładzie przed sobą papierową kulkę. Przeskakuje przez nią  rozpoczynając skok raz jedną, raz drugą nogą. Na hasło wałkujemy  papierowe kulki   – dziecko  zatrzymuje  się i kula dłonią papierową kulkę po dywanie w przód i tył . Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy, zalecając jego wykonywanie raz prawą, raz lewą ręką .

 

3. Przetwory z mleka – rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania treści wiersza : Przetwory z mleka Bożena Forma

   Prosi dziecko , aby zapamiętało  jak najwięcej nazw mlecznych produktów.

Na zakupy wyruszamy,

dużą torbę zabieramy.

Trzeba kupić serek biały

 i ser żółty w dziury cały.

Smaczny jogurt waniliowy,

 naturalny, truskawkowy.

 I koniecznie też maślankę,

ser topiony i śmietankę.

Różne są przetwory z mleka,

zatem niechaj nikt nie zwleka.

 Dnia każdego – to zasada

coś z nabiału niechaj zjada.

 Po przeczytaniu tekstu rodzic  prosi dziecko, żeby powiedziało, jakie zwierzęta dają mleko, które wykorzystują ludzie. Jeśli jest taka konieczność, podpowiada, że nie tylko krowa, ale także np. owca, koza daje mleko . Prosi dziecko, by na podstawie wysłuchanego wiersza i własnej wiedzy powiedziało jakie produkty są zrobione z mleka. Dzieci podają nazwy produktów, dzielą je na sylaby, podają pierwszą i ostatnią głoskę.

 

4. W miarę możliwości  degustacja przez dziecko produktów mlecznych : ser, jogurt , mleko , maślanka , śmietana .

    Dziecko  opowiada, jaki mają smak, zapach, czy im smakują. Rodzic zwraca uwagę na to, ze jeden produkt może budzić u różnych osób różne emocje i należy wyrażać je kulturalnie

 

 -  Praca z książką część 3 – ćwiczenie 3.38a – opowiadanie, skąd się bierze mleko na podstawie historyjki obrazkowe, rysowanie ramek wokół obrazków. • KP3, kredki

 

 - Praca z książką część 3 – ćwiczenie 3.38b – łączenie par obrazków, których nazwy się rymują, odczytywanie sylab, łączenie ich z sylabą ser. • KP3, ołówek

 

 - Praca z książką do czytania  s. 59 – czytanie tekstu z poznanych liter.

 

5. „Wszystko z mleka” – praca plastyczna. Dziecko przegląda gazetki reklamowe z różnych sklepów, wycinają produkty, które są zrobione z mleka, naklejają je na kartki.