ŚRODA  1.04 

 

 

TEMAT : ODGŁOSY Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA

 

 

1.Zabawa na powitanie – znana dzieciom  - dziecko naśladuje ruchy  - 

 

Gąsienica Basi - YouTube

 

https://www.youtube.com › watch

 

2.Ćwiczenia słuchowe  - dziecko odgaduje  nazwy zwierząt  wiejskich   po  usłyszanych   odgłosach   z filmiku i podaje  ich nazwy .

Odgłosy zwierząt dźwięki jakie wydają zwierzęta BZYK.tv ...

www.youtube.com › watch

 

3.Zabawa językowa „ Łap piłkę ”

Rodzic rzuca piłkę do dziecka i podaje nazwę jakiego zwierzęcia wiejskiego  , zadaniem  dziecka  jest  przegłosować  dany wyraz ,następnie ułożyć z nim proste zdanie  np.  kura :     k - u - r - a   ,   Kura chodzi  po wiejskim podwórku .

 

4.Wprowadzenie nowej litery , Z z  ( małej i wielkiej – drukowanej i pisanej ) na wyrazie podstawowym zegar

- Rodzic czyta dziecku  bajkę pt. „Zegarowo”


        Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami, było sobie miasto, w którym każdy się dokądś spieszył i tylko spoglądał na zegarek. Pewnego razu do bram miasta przybył Wędrowiec. Zdziwił się bardzo widząc niezwykłe rzeczy: na trawnikach rosły zegarowe kwiaty, z drzew zwisały zegarowe owoce, na trawnikach rosły zegarowe kwiaty, każdy budynek ozdobiony był zegarem. Nawet na psich budach były zegary!
- Jakie to dziwne miejsce… pomyślał Wędrowiec.
Czy mógłbym prosić o szklankę wody? - zapytał Wędrowiec sklepikarza, który układał pomidory w skrzynkach.
Odejdź! Teraz nie mam czasu! - powiedział sprzedawca, spojrzał na zegarek i pobiegł na drugi koniec straganu polerować jabłka.
Wędrowiec posmutniał. Stał i patrzył. Widział rodziców, którzy popędzali swoje dzieci:
Szybciej! Spóźnimy się do szkoły!
Szybciej, autobus nam ucieknie!
Nie rozglądaj się!
Nie mam teraz czasu na rozmowę!
Muszę im pomóc - pomyślał Wędrowiec. Przez ten cały pośpiech nie widzą, co jest najważniejsze w życiu...
Wypowiedział zaklęcie i...znikły wszystkie zegarki. I te małe, które ludzie mieli na rękach i te duże, nawet ten wielki zniknął z wieży zegarowej. Zamiast zegarowych kwiatów kwitły teraz te zwykłe- stokrotki, róże i tulipany. Ptaki siadały na zwykłych drzewach, a psy radośnie merdały ogonami przy zwykłych budach. A ludzie? Ludzie…

- następnie prosi dziecko, aby  wymyśliło zakończenie bajki

- następnie rodzic zadaje pytania i zachęca dziecko do spontanicznych wypowiedzi :

  • jak myślisz, czy zegary są potrzebne?
  • A czy zawsze były zegary?
  • Jak radzili sobie ludzie bez zegarów?
  • Co by było, gdyby zegarów nie było? Czy mielibyśmy więcej czasu?
  • A czy ty lubisz, jak wszyscy się spieszą?

Możemy pokazać dziecku różne typy zegarów : ilustracje zegarów (słoneczny, klepsydra, zegar z kukułką, elektroniczny, zegarek na rękę)

- następnie rodzic skupia uwagę dziecka na wyrazie podstawowym zegar i prosi, żeby dziecko

  • podzieliło ten wyraz na sylaby ( ze – gar ) oraz policzyło głoski ( z-e-g-a-r )
  • ułożyło schemat wyrazu z białych cegiełek –5 kawałków papieru  bo z tylu głosek składa się wyraz zegar
  • ułożyło model wyrazu z nakrywek czerwonych i niebieskich przy czym nakrywki czerwone oznaczają samogłoski , które wymawia się długo , a nakrywki niebieskie oznaczają spółgłoski , które wymawia się krótko  z – e – g – a – r
  • następnie dziecko układa z ruchomego alfabetu - literek napis zegar
  • rodzic korzystając z książki część 4 prezentuje literę małą i wielką drukowaną (i pisaną jeżeli dzieci są zainteresowane), zadaje pytania :

-Do czego jest podobna wielka litera z?

-Z czym wam się kojarzy?

-Czym się różni od małej?

  • rodzic daje dziecku gazetę i prosi aby dziecko zamieniło się w detektywa  i w gazecie zaznaczyło  ołówkiem literę  z (duże i małe).
  • dziecko może przy użyciu kawałka wełny ,sznurka ułożyć na dywanie kształt poznanej litery
  • Zabawa -  sylabowy zegar –Dziecko  układa z liter sylaby i odczytuje  (za, zu, ze, zo, , zi, zy).
  • dziecko może wymyślać  wyrazy z nową literą np. . zamek , znak , Zosia , Zuzia , zebra , zagroda itp.

 Praca z książką część 4 – ćwiczenie 4.1a – kolorowanie wskazówek, szukanie takich samych podpisów.  , kredki

 Praca z książką część 4 – ćwiczenie 4.1b – wykreślanie liter z nazwami obrazków, odczytywanie hasła, pisanie litery Z, z po śladzie., ołówek

 Praca z książką część 4 – ćwiczenie 4.10akącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter z,  Z, pisanie wyrazów po śladzie. • KP4, ołówek

  • Próby czytania krótkich tekstów z nową literą. - wykorzystanie czytanki
  • Kreślenie nowej litery w  książeczce do grafomotoryki .