ŚRODA 1.04
TEMAT : ODGŁOSY Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA
1.Zabawa na powitanie – znana dzieciom - dziecko naśladuje ruchy -
Gąsienica Basi - YouTube
https://www.youtube.com › watch
2.Ćwiczenia słuchowe - dziecko odgaduje nazwy zwierząt wiejskich po usłyszanych odgłosach z filmiku i podaje ich nazwy .
Odgłosy zwierząt dźwięki jakie wydają zwierzęta BZYK.tv ...
3.Zabawa językowa „ Łap piłkę ”
Rodzic rzuca piłkę do dziecka i podaje nazwę jakiego zwierzęcia wiejskiego , zadaniem dziecka jest przegłosować dany wyraz ,następnie ułożyć z nim proste zdanie np. kura : k - u - r - a , Kura chodzi po wiejskim podwórku .
4.Wprowadzenie nowej litery , Z z ( małej i wielkiej – drukowanej i pisanej ) na wyrazie podstawowym zegar
- Rodzic czyta dziecku bajkę pt. „Zegarowo”
Za siedmioma górami, za siedmioma rzekami, było sobie miasto, w którym każdy się dokądś spieszył i tylko spoglądał na zegarek. Pewnego razu do bram miasta przybył Wędrowiec. Zdziwił się bardzo widząc niezwykłe rzeczy: na trawnikach rosły zegarowe kwiaty, z drzew zwisały zegarowe owoce, na trawnikach rosły zegarowe kwiaty, każdy budynek ozdobiony był zegarem. Nawet na psich budach były zegary!
- Jakie to dziwne miejsce… pomyślał Wędrowiec.
Czy mógłbym prosić o szklankę wody? - zapytał Wędrowiec sklepikarza, który układał pomidory w skrzynkach.
Odejdź! Teraz nie mam czasu! - powiedział sprzedawca, spojrzał na zegarek i pobiegł na drugi koniec straganu polerować jabłka.
Wędrowiec posmutniał. Stał i patrzył. Widział rodziców, którzy popędzali swoje dzieci:
Szybciej! Spóźnimy się do szkoły!
Szybciej, autobus nam ucieknie!
Nie rozglądaj się!
Nie mam teraz czasu na rozmowę!
Muszę im pomóc - pomyślał Wędrowiec. Przez ten cały pośpiech nie widzą, co jest najważniejsze w życiu...
Wypowiedział zaklęcie i...znikły wszystkie zegarki. I te małe, które ludzie mieli na rękach i te duże, nawet ten wielki zniknął z wieży zegarowej. Zamiast zegarowych kwiatów kwitły teraz te zwykłe- stokrotki, róże i tulipany. Ptaki siadały na zwykłych drzewach, a psy radośnie merdały ogonami przy zwykłych budach. A ludzie? Ludzie…
- następnie prosi dziecko, aby wymyśliło zakończenie bajki
- następnie rodzic zadaje pytania i zachęca dziecko do spontanicznych wypowiedzi :
- jak myślisz, czy zegary są potrzebne?
- A czy zawsze były zegary?
- Jak radzili sobie ludzie bez zegarów?
- Co by było, gdyby zegarów nie było? Czy mielibyśmy więcej czasu?
- A czy ty lubisz, jak wszyscy się spieszą?
Możemy pokazać dziecku różne typy zegarów : ilustracje zegarów (słoneczny, klepsydra, zegar z kukułką, elektroniczny, zegarek na rękę)
- następnie rodzic skupia uwagę dziecka na wyrazie podstawowym zegar i prosi, żeby dziecko
- podzieliło ten wyraz na sylaby ( ze – gar ) oraz policzyło głoski ( z-e-g-a-r )
- ułożyło schemat wyrazu z białych cegiełek –5 kawałków papieru bo z tylu głosek składa się wyraz zegar
- ułożyło model wyrazu z nakrywek czerwonych i niebieskich przy czym nakrywki czerwone oznaczają samogłoski , które wymawia się długo , a nakrywki niebieskie oznaczają spółgłoski , które wymawia się krótko z – e – g – a – r
- następnie dziecko układa z ruchomego alfabetu - literek napis zegar
- rodzic korzystając z książki część 4 prezentuje literę małą i wielką drukowaną (i pisaną jeżeli dzieci są zainteresowane), zadaje pytania :
-Do czego jest podobna wielka litera z?
-Z czym wam się kojarzy?
-Czym się różni od małej?
- rodzic daje dziecku gazetę i prosi aby dziecko zamieniło się w detektywa i w gazecie zaznaczyło ołówkiem literę z (duże i małe).
- dziecko może przy użyciu kawałka wełny ,sznurka ułożyć na dywanie kształt poznanej litery
- Zabawa - sylabowy zegar –Dziecko układa z liter sylaby i odczytuje (za, zu, ze, zo, , zi, zy).
- dziecko może wymyślać wyrazy z nową literą np. . zamek , znak , Zosia , Zuzia , zebra , zagroda itp.
Praca z książką część 4 – ćwiczenie 4.1a – kolorowanie wskazówek, szukanie takich samych podpisów. , kredki
Praca z książką część 4 – ćwiczenie 4.1b – wykreślanie liter z nazwami obrazków, odczytywanie hasła, pisanie litery Z, z po śladzie., ołówek
Praca z książką część 4 – ćwiczenie 4.10a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter z, Z, pisanie wyrazów po śladzie. • KP4, ołówek