CZWARTEK  2.04

 

TEMATYKA :  KOLOROWE JAJKA

 

1.Zabawa na powitanie  -  dziecko chodzi po kole śpiewa  piosenkę, wykonują ruch przyjęty dla    każdej cyfry po sekwencji: ,,Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (2 razy ).
- to jest 1-tupnięcie prawą nogą;
- to jest 2-tupnięcie lewą  nogą;
- to jest 3-klęk na prawe kolano;
- to jest 4- klęk na lewe kolano;
- to jest 5-podparcie się w klęcząc na  prawym łokciu;
- to jest 6- podparcie się na  lewym łokciu;
- to jest 7- schowanie głowy za ręce.
*Ruchy przyporządkowane poszczególnym cyfrom powtarza się każdorazowo po sekwencji :(...)to jest jeden, to jest dwa.
Czy znasz ( 2 razy)magiczną liczbę 7- (2 razy) ?To jest jeden, to jest dwa, to jest trzy itd. ,aż do siedem

 

 

 

Magiczna liczba 7 x264 - YouTube

https://www.youtube.com › watch

 

2. Słuchanie opowiadania pt. „ Najpiękniejsze ” Grzegorz Kasdepke  czytanego przez rodzica

 

 

„Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!… Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.

 – Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!

 – A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!

 Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.

– Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski.

– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.

Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.

– Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.

 – Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga.

– Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura. A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: – Mamo! Już jestem!

  • Rodzic rozmawia z dzieckiem  na temat tekstu opowiadania :

   O jakich kurczakach marzyły kury?

   Co kury zrobiły z jajkami?

   Jakiego koloru były małe kurczaczki?

   Jakie zwierzęta wykluwają się z jaj?

 

 

3.Dziecko szuka odpowiedzi w dostępnych książkach i czasopismach, korzysta  z własnej wiedzy.

Podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jaj. Rodzic  może pomóc nazwać kategorie tych zwierząt: owady, ryby, gady, płazy. Wśród ssaków zaledwie dwa gatunki – dziobak i kolczatka.

 

 

4. „Jajko” – zabawa badawcza.

Rodzic pokazuje na obrazku Załącznik 1 różne rodzaje jaj: kurze, gęsie, przepiórcze, strusie; małe, duże, w różnych odcieniach. Dziecko ogląda dokładnie jajka, próbuje zgadnąć, które jajko pochodzi od którego ptaka. Rodzic  pyta dziecko, czy potrafi rozpoznać, które jajo jest surowe, a które gotowane. Kręci na stole jajkiem surowym i ugotowanym, prosi dziecko, by zgadło, które jest które. Następnie oba jajka rozbija, dziecko podsumowuje, że surowe jajko kręci się wolno, a ugotowane szybko. Rodzic  wyjaśnia, że gotowane jajko kręci się szybciej, bo ma zwartą konsystencję – konsystencja surowego jaja hamuje jego obrót. Rodzic  opowiada, jak jest zbudowane jajko i jakie są funkcje poszczególnych elementów budowy jaja. Pomaga dzieciom dojść do wniosku, że skorupka i błona chronią jajko przed uszkodzeniem. Pisklę rozwija się z płytki zarodkowej. Białko chroni rozwijające się pisklę przed urazami. Żółtko jest źródłem substancji odżywczych, dzięki którym pisklę może się rozwijać i rosnąć. Rodzic wyjaśnia dziecku, że z jaj kupowanych w sklepach nie wyklują się kurczęta.

 

 

5. „Pasta jajeczna” – samodzielne przygotowanie kanapek z pasta jajeczną.

Rodzic proponuje, żeby dziecko własnoręcznie wykonało kanapki z pastą jajeczną. Zaprasza dziecko do łazienki, by  najpierw umyło ręce. Dostarczamy dziecku  ugotowane jajko, miseczkę, widelec, nóż (tępy), łyżkę , szczypiorek lub natkę pietruszki, majonez, sól, pieprz, pokrojone pieczywo .Rodzic  prosi dziecko o przypomnienie zasad bezpieczeństwa, naprowadza je, by wspomniały o tym, że należy się bardzo ostrożnie obchodzić z nożem i widelcem, wszystko, co upadnie na podłogę należy umyć, nie należy stosować dużej ilości soli i pieprzu. Na koniec dziecko degustuje wykonane przez siebie kanapki.

 

6. praca plastyczna – malowanie przy użyciu farb  kurczaka i kury  załącznik 2