WTOREK  31.03

 

Temat :  DOMY ZWIERZĄT

 

 

1.Dzień dobry zwierzątka – zabawa rozwijająca aparat mowy.

 

 Rodzic  zaprasza dziecko do zabawy. Prosi, żeby podczas słuchania opowiadania naśladowały ruchami narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt.

 Dzień dobry zwierzątka. Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały.

 Kogut i kury w kurniku na grzędzie (dzieci oblizują czubkiem języka górne zęby po wewnętrznej stronie),

 krowa i koń w oborze (wysuwają język za górne zęby i cofają go do podniebienia miękkiego),

 a piesek w budzie (ustawiają język w przedsionku jamy ustnej i oblizują górne zęby).

 Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szeroko otwierają buzie i wysuwają język, nie dotykając o zęby),

 rozejrzał się po podwórku (mają szeroko otwarte usta i przesuwają język w kąciki ust),

 wyskoczył na płot (wysuwają język nad górną wargę) i głośno zapiał −kukuryku!!

 Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!!

 Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (dzieci chwytają ziarenka ryżu preparowanego wargami).

 Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!!

 Pobiegał w koło podwórka (otwierają szeroko usta i oblizują wargi ruchem okrężnym).

 Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwają język do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!!

 Wypił mleczko z miseczki (wysuwają język nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki).

 W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała – muu, muu!!

 A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskają, kląskają).

 A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dziecko mówi: dzień dobry).

 

2.„Tyle kroków” – zabawa słuchowo-ruchowa.

Rodzic wypowiada nazwy zwierząt: krowa, kot, kura, indyk, koń, owca ,a dziecko  dzieli je na głoski i wykonuje  tyle kroków do przodu, ile głosek jest w danym słowie.

 

3.Zabawa  - Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko.

Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Rodzic mówi :Powiedz: prosię i podrap się po …        dziecko dopowiada -  nosie.
                       Powiedz: koń i wyciągnij do mnie…                                         dłoń.
                       Powiedz: krowy i dotknij palcem …                                         głowy.
                       Powiedz: króliczki i nadmij …                                                  policzki.
                       Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …                                 brzuszka.
                       Powiedz: psy i klaśnij                                                               raz, dwa, …trzy.

 

 

 

4.„Zwierzęta do domu” –zabawa dydaktyczna

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat  nazw domów , w których mieszkają zwierzęta wiejskie np.

-  czy wiesz gdzie mieszka kura , kaczka , indyk , gąska  - to kurnik .

-  czy wiesz gdzie mieszka świnka – to chlewik .

-  czy wiesz gdzie mieszka krowa – to obora .

-  czy wiesz gdzie  mieszka  owca , koza – to zagroda

- czy wiesz gdzie mieszka koń – to stajnia .

   A gdzie mieszka pies ?

Następnie  rodzic rozkłada na podłodze napisy – domów zwierząt wiejskich : obora , kurnik , chlew , stajnia , zagroda, buda. Dziecko chodzi między napisami na hasło rodzica np. świnka  –dziecko  musi odnaleźć dom  wymienionego zwierzęcia.

 

Zabawa matematyczna - „Matematyka w zagrodzie” – rodzic  przygotowuje dla  dziecka liczmany, np. nakrętki po napojach, klocki, kredki  lub klamerki . Dziecko układa je zgodnie z treścią zadań mówionych przez rodzica i przelicza, np.:

 1. W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?

 2. Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?

 3. Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?

 

 Praca z książką część 3 ćwiczenie - 3.36a – łączenie zwierząt z ich domami, pisanie po śladzie.  KP3, kredki •

 Praca z książką część 3  ćwiczenie3.36b – rysowanie na planszy pionka zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek. • KP3, kredki

 Praca z książką część 3 – ćwiczenie 3.37a – przeliczanie zwierząt, zapisywanie i obliczanie działań. • KP3, ołówek

 Praca z książką część 3 – ćwiczenie 3.37b – dorysowywanie brakujących części zwierząt, nalepianie nazw zwierząt. • KP3, kredki

 

5.Słuchanie piosenki  pt. „ Gdacze kura ko , ko , ko   ( utrwalanie słów piosenki )


www.youtube.com › watch  - GDACZE KURA KO, KO, KO

 

6.Propozycje prace plastyczne - http://livingonalatte.blogspot.com/2012/07/paper-plate-farm-animals.html?spref=fb – wiejskie zwierzęta z talerzyków jednorazowych

                                                      http://lubietworzyc.blogspot.com/2016/02/kurczaczek-wielkanocny-malowany-widelcem.html – kurczaczek malowany widelcem