ŚRODA 17.06
TEMAT : TĘCZA PO DESZCZU
1.Ćwiczenia dla dzieci - prawidłowa postawa https://youtu.be/2BQCcIjudZ8
2. Słuchanie piosenki pt. „ Tęcza cza, cza, cza ”sł. Anna Bernat, muz. Aleksander Pałac https://youtu.be/LmBK0xFkhH
Koleżanko, kolego
popatrz czasem na niebo.
Czasem zdarzyć się może,
cud, zjawisko w kolorze.
- Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza,
czarodziejska wstążka ta.
Wiąże niebo z ziemią,
o, jaki kolorowy splot.
Tęcza, tęcza cza, cza, cza,
czarodziejska wstążka ta.
Przez tę tęczę cały świat
kolorowy uśmiech ma.
Narysuję tę tęczę
i na zawsze ci wręczę.
By ci było tęczowo
tęczę noś kolorową.
- Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza…
Śpiewaj z nami o tęczy,
Kiedy nuda cię dręczy.
W domu, w szkole,
po burzy Tęcza
minę rozchmurzy.
- Ref.: Tęcza, tęcza cza, cza, cza…
Po zakończeniu piosenki rodzic prosi dziecko o wymienienie kolejno nazw kolorów, które tworzą tęczę. Aby pomóc dziecku w tym zadaniu możemy pokazać zdjęcie tęczy.
3. „Zapamiętaj kolory” – zabawa językowa. Rodzic prosi dziecko o przypomnienie nazw kolorów, które tworzą tęczę w odpowiedniej kolejności. Dziecko określa głoskę w nagłosie tych nazw np. zielony – głoska z . Rodzic zachęca dziecko do tego, by tworzyło zdania, które ułatwią zapamiętanie kolejności kolorów tęczy(pierwsze głoski kolejnych słów odpowiadają pierwszym głoskom nazw kolor
4. Zabawy badawcze – rodzic zaprasza dziecko do zrobienia tęczy
v „Tęcza w wodzie” – dziecko nalewa wody do miski i wkłada do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwuje tęczę.
v „Jak sprowadzić tęczę?” – dziecko kładzie na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzyma szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza. Rodzic pyta dziecko:
Jak myślisz skąd się wzięła tęcza? Rodzic wyjaśnia, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują
5. „Tęcza” – praca plastyczna. Dziecko maluje tęczę na dużych arkuszach papieru za pomocą gąbek, wycina elementy z papieru kolorowego i nakleja pod tęczą, tworząc dowolny krajobraz .
6. Praca z KP4.40a – rysowanie wyniku przeprowadzonego eksperymentu.
7. Praca z KP4.40b – kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem.