WTOREK 16.06
TEMAT : BURZA
1.Ćwiczenia Zdrowy Kręgosłup dla dzieci https://youtu.be/sT7ZwPCQGSc
2. Burza – zagadka. Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania zagadki Marcina Przewoźniaka.
Burza Marcin Przewoźniak
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
Po przeczytaniu zagadki rodzic . prosi dziecko, aby nazwało dźwięki, które w niej opisano.
Następnie prowadzi rozmowę:
Jak należy się zachować w czasie burzy?
Dziecko formułuje swoje przypuszczenia lub dzieli się swoją wiedzą. Następnie rodzic podsumowuje zdobyte informacje.
Podczas burzy:
- należy unikać wysokich obiektów;
- nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie,
- chować się pod drzewami;
- należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
- nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
3. Ćwiczenia słownikowe „Kapie, pada, leje” – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi.
Kojarzenie dźwięków:
– uderzenia palcami o podłogę – kapie, kropi,
– przesuwanie palcami po podlodze – siąpi, mży,
– uderzanie kredką o blat stołu – pada,
– mocne uderzanie nogą o podłogę – leje.
Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:
– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,
– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,
– ulewa – tupanie nogami.
4.„Skąd się bierze burza?” – eksperyment. Rodzic proponuje dziecku przeprowadzenie doświadczenia, do którego będą potrzebne: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny.
Instrukcja wykonania eksperymentu przez rodzica z dzieckiem :
1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,
2. Nadmuchujemy balonik,
3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,
4. Zbliżamy palec do brzegu blachy.
Po zakończeniu eksperymentu pytamy dziecko:
Co zauważyliście? (przepływ prądu)
Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).
5. Praca z KP4.39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków
6. Rozmowa podsumowująca „Burza” – przypomnienie poznanych wiadomości o burzy. Rodzic pyta dziecko:
– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)
– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)
– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)
7. Praca plastyczna – wykonana dowolną techniką na temat „Czego należy unikać podczas burzy? ”
8. Oglądanie filmików o burzy :
https://youtu.be/-Vq7D8uugOw Czego NIE robić podczas burzy? ,
https://youtu.be/z2c8shHGkMM Jak się zachować w czasie burzy? Proste zasady