WTOREK  16.06

 

TEMAT : BURZA

 

1.Ćwiczenia Zdrowy Kręgosłup dla dzieci https://youtu.be/sT7ZwPCQGSc

 

2. Burza – zagadka. Rodzic  zaprasza dziecko  do wysłuchania zagadki Marcina Przewoźniaka.

Burza Marcin Przewoźniak

 

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną… (burzę).

 

Po przeczytaniu zagadki rodzic . prosi dziecko, aby nazwało dźwięki, które w niej opisano.

Następnie prowadzi rozmowę:

Jak należy się zachować w czasie burzy?

Dziecko formułuje  swoje przypuszczenia lub dzieli  się swoją wiedzą. Następnie rodzic  podsumowuje zdobyte informacje.

Podczas burzy:

- należy unikać wysokich obiektów;

- nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie,

- chować się pod drzewami;

- należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;

- nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.

 

3. Ćwiczenia słownikowe „Kapie, pada, leje” – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi.

Kojarzenie dźwięków:

– uderzenia palcami  o podłogę – kapie, kropi,

– przesuwanie palcami po podlodze – siąpi, mży,

– uderzanie kredką o blat stołu – pada,

– mocne uderzanie nogą o podłogę  – leje.

Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:

– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,

– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,

– ulewa – tupanie nogami.

 

4.„Skąd się bierze burza?” – eksperyment. Rodzic  proponuje dziecku  przeprowadzenie doświadczenia, do którego będą potrzebne: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny.

Instrukcja  wykonania eksperymentu przez rodzica z dzieckiem :

1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,

2. Nadmuchujemy balonik,

3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,

4. Zbliżamy palec do brzegu blachy.

Po zakończeniu eksperymentu  pytamy  dziecko:

Co zauważyliście? (przepływ prądu)

Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy).

 

5. Praca z KP4.39b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków

 

6. Rozmowa podsumowująca „Burza” – przypomnienie poznanych wiadomości o burzy. Rodzic  pyta dziecko:

– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może               spowodować porażenie)

– Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)

– Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)

– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)

 

7.  Praca plastyczna – wykonana dowolną techniką na temat „Czego należy unikać podczas burzy? ”

 

8. Oglądanie filmików o burzy :

https://youtu.be/-Vq7D8uugOw  Czego NIE robić podczas burzy?  , 

https://youtu.be/z2c8shHGkMM  Jak się zachować w czasie burzy? Proste zasady