CZWARTEK 18.06

 

TEMAT : LETNIA POGODA

 

1.Słuchanie opowiadania  pt .”Pogoda ” Bożena Forma i rozmowa na temat jego treści.

 

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.

 – Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno. 

– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.

 – Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama. 

 – Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.

 – Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.

Adaś wpatruje się w mapę pogody.

– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola.

Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa. Zegar wybija ósmą godzinę.

 – Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.

 – Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej. 

Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.

                                                                                         

Po przeczytaniu opowiadania  rodzic  zadaje dziecku  pytania:

Gdzie wybierał się Adaś?

Dlaczego chłopiec był zmartwiony?

Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji?

pogoda była na wycieczce?

 

2. „Zjawiska atmosferyczne” – rodzic  rozmawia z dzieckiem  o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Pyta:

Czym różni się lato od innych pór roku?

Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas?

Prezentuje dziecku  piktogramy zjawisk kojarzących się z latem: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa. Dziecko dopasowuje nazwy do poszczególnych ilustracji. Następnie układa nazwy z liter Alfabetu, rozpoznaje  i nazywają spółgłoski i samogłoski.

 

3. Praca z KP4.41a – łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter, tworzenie z nich wyrazów.

 

 

4. Praca z KP4.41b – uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygodnia