Środa 15.04
NA POLU
- „Powitanka” – zabawa przy piosence „ Skaczemy , biegniemy
- Zestaw ćwiczeń porannych
1.Dzieci przygotowują się do ćwiczeń, maszerując przy dowolnej muzyce.
2. „Wiosenny deszczyk” – dziecko rozkłada na podłodze szalik tworząc koło zaczyna rytmicznie poruszają się po pokoju ( uważnie biegać na paluszkach ). Na hasło rodzica: pada deszcz, dziecko ustawia się w środku szalika – w domku , powtarzamy kilka razy .
3. „Tęcza” – dziecko siada w siadzie skrzyżnym ( plecy wyprostowane) trzymając szalik za końce w prostowanych rękach uniesionych nad głową ( ręce wyprostowane w łokciach ). Wykonuje skłony na boki, raz w prawo, raz w lewo. Po chwili dziecko odpoczywa odkładając szalik na podłogę.
4. „Nie wpadnij do kałuży” – dziecko stoi przed kałużą - rozłożonym szalikiem na sygnał słowny rodzica – hop dziecko przeskakuje przez kałużę do przodu i w tył obunóż ( stopy złączone ), powtarzamy kilka razy .
5. „Krecik wychodzi z kretowiska” – dziecko chodzi na czworakach w różne strony przez chwilę ( całe dłonie oparte o podłogę , głowa uniesiona do góry ) na przerwę wyprost dziecko stoi prosto , ręce wzdłuż tułowia ), powtarzamy kilka razy .
6. „Obserwujemy bociana” – dziecko kładzie się na brzuchu, nogi złączone - stopy razem na podłodze, z palców dłoni robią „lornetkę”, podnosi łokcie unosząc na chwilę klatkę piersiową do góry i udaje, że obserwuje bociana spacerującego po łące. Po chwili dziecko opuszcza ręce i odpoczywa , powtarzamy kilka razy .
7. „Wąchamy kwiaty” – Dziecko leży na podłodze w dowolnej pozycji i wdycha powietrze wolno i spokojnie nosem, a wydycha ustami.
- Oglądanie filmików :
pt.” Wiosna na polu ” https://youtu.be/I6EGdIPn8Lg
pt „ Rośliny uprawne ” https://youtu.be/25v7UhuUExM
Po obejrzeniu filmików rodzic przeprowadza rozmowę z dzieckiem na ich temat , zadaje pytania :
- jakie prace wykonuje rolnik wiosną na polu ?( sianie zbóż , sadzenie roślin okopowych , oranie ziemi)
- jakie znasz zboża ? ( żyto , pszenica , owies , jęczmień ?
- jakie inne nazwy nosi popularny ziemniak ? ( kartofel , pyra , bulwa , grula )
- jakie znasz odmiany kapusty ? ( biała ,czerwona , brukselka , pekińska )
- jakie są rośliny okopowe ?
- jakie znasz rośliny oleiste ?
- „dlaczego rośliny rosną?” – burza mózgów podsumowana w formie pracy plastycznej.
Dziecko spróbujcie zrobić plakat, który pokaże to w zrozumiały sposób. Może korzystać ze wszystkich przyborów dostępnych w domu . Może wycinać obrazki i ilustracje, rysować własne ilustracje i pisać wyrazy. Rodzic kieruje rozmową w taki sposób, by zaznaczyć wyraźnie wszystkie czynniki, których rośliny potrzebują do wzrostu.
- „Zakładamy uprawę ziół” – zabawa badawcza. Rodzic daje dziecku książkę zabaw z literkami . Na podstawie ilustracji na s. 62 dziecko odpowiada na pytanie, jakie rośliny może uprawiać rolnik oraz co można zrobić z tych roślin. Następnie rodzic pyta dziecko :
- co to są zioła ?
- jak wyglądają?
- co czego można je wykorzystać?
- Zachęcamy dziecko do założenia uprawy roślin – domowy kącik przyrody ( np. ziół , cebulki , fasoli – wysiew do ziemi lub na gazę) oraz jego pielęgnacji , prowadzenie dzienniczka obserwacji w formie obrazków – co się zmieniło?
https://youtu.be/qDkkxKR4pOY Domowa uprawa ziół
- Praca z książką część 3. 45a – przypomnienie cyklu rozwoju roślin, zaznaczenie kolejności, rysowanie po śladzie pędów fasoli. Ołówek
- Praca z książką część 3. 45b – rysowanie drogi w labiryncie, klasyfikowanie warzyw i owoców. Ołówek
- Praca z ruchomym alfabetem – układanie wyrazów z literek ( rolnik , pole , praca , burak , pyra ,kapusta , olej , soja )