Środa 15.04

 

NA POLU

  • „Powitanka” – zabawa przy piosence „ Skaczemy , biegniemy

           https://youtu.be/InxomdEHL8M 

  • Zestaw ćwiczeń porannych

1.Dzieci przygotowują się do ćwiczeń, maszerując przy  dowolnej muzyce.

2. „Wiosenny deszczyk” – dziecko rozkłada na podłodze  szalik tworząc  koło  zaczyna rytmicznie poruszają się po pokoju ( uważnie biegać na paluszkach ). Na hasło rodzica: pada deszcz, dziecko ustawia się w środku szalika – w domku , powtarzamy kilka razy .

3. „Tęcza” – dziecko siada w siadzie skrzyżnym ( plecy wyprostowane)  trzymając  szalik za końce w prostowanych rękach uniesionych nad głową ( ręce wyprostowane w łokciach ). Wykonuje skłony na boki, raz w prawo, raz w lewo. Po chwili dziecko odpoczywa odkładając szalik na podłogę.

4. „Nie wpadnij do kałuży” – dziecko stoi przed kałużą - rozłożonym szalikiem  na sygnał słowny  rodzica – hop  dziecko przeskakuje  przez kałużę do przodu i w tył obunóż ( stopy złączone ), powtarzamy kilka razy .

5. „Krecik wychodzi z kretowiska” – dziecko chodzi na czworakach w różne strony przez chwilę  ( całe dłonie oparte o podłogę , głowa uniesiona do góry )  na  przerwę wyprost  dziecko stoi prosto , ręce wzdłuż tułowia ), powtarzamy kilka razy .

6. „Obserwujemy bociana” – dziecko kładzie  się na brzuchu, nogi  złączone - stopy razem  na podłodze, z palców dłoni  robią „lornetkę”, podnosi  łokcie unosząc na chwilę klatkę piersiową do góry i udaje, że obserwuje  bociana spacerującego po łące. Po chwili dziecko opuszcza ręce i odpoczywa , powtarzamy kilka razy .

7. „Wąchamy kwiaty” – Dziecko leży na podłodze w dowolnej pozycji i wdycha powietrze wolno i spokojnie nosem, a wydycha ustami.

  • Oglądanie filmików :

pt.” Wiosna na polu ”    https://youtu.be/I6EGdIPn8Lg

pt „ Rośliny uprawne ”  https://youtu.be/25v7UhuUExM

 

Po obejrzeniu filmików  rodzic przeprowadza rozmowę z dzieckiem na ich temat , zadaje pytania :

- jakie prace wykonuje rolnik wiosną na polu  ?( sianie zbóż  , sadzenie roślin okopowych  ,  oranie ziemi)

- jakie znasz zboża ? ( żyto , pszenica , owies , jęczmień ?

- jakie inne nazwy nosi popularny ziemniak ? ( kartofel , pyra , bulwa , grula )

- jakie znasz  odmiany kapusty ? ( biała ,czerwona , brukselka , pekińska )

- jakie są rośliny okopowe  ?

- jakie znasz rośliny oleiste ?

 

  • „dlaczego rośliny rosną?” – burza mózgów podsumowana w formie pracy plastycznej.

Dziecko spróbujcie zrobić plakat, który pokaże to w zrozumiały sposób. Może korzystać ze wszystkich przyborów dostępnych w domu . Może wycinać obrazki  i  ilustracje, rysować własne ilustracje i pisać wyrazy. Rodzic  kieruje rozmową w taki sposób, by zaznaczyć wyraźnie wszystkie czynniki, których rośliny potrzebują do wzrostu.

 

  • „Zakładamy uprawę ziół” – zabawa badawcza. Rodzic daje dziecku książkę zabaw z literkami . Na podstawie ilustracji na s. 62 dziecko odpowiada na pytanie, jakie rośliny może uprawiać rolnik oraz co można zrobić z tych roślin. Następnie  rodzic pyta dziecko :

- co to są zioła ?

- jak wyglądają?

- co czego można je wykorzystać?

 

  • Zachęcamy dziecko do założenia uprawy roślin – domowy kącik przyrody  ( np. ziół , cebulki , fasoli – wysiew do ziemi lub na gazę) oraz jego pielęgnacji , prowadzenie dzienniczka obserwacji w formie obrazków – co się zmieniło?

      https://youtu.be/qDkkxKR4pOY Domowa uprawa ziół 

  • Praca z książką część 3. 45a – przypomnienie cyklu rozwoju roślin, zaznaczenie kolejności, rysowanie po śladzie pędów fasoli. Ołówek
  • Praca z książką część 3. 45b – rysowanie drogi w labiryncie, klasyfikowanie warzyw i owoców.  Ołówek 
  • Praca z ruchomym alfabetem – układanie wyrazów z literek ( rolnik , pole , praca , burak , pyra ,kapusta , olej , soja )