PIĄTEK 12.06

 

TEMAT: NIEZNAJOME ZWIERZĘ

 

Zabawa na powitanie „Pięta, kciuk i klaszczemy”

https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g

Obejrzyj filmiki:

„TOP 20 – najpopularniejsze rasy psów w Polsce”

https://www.youtube.com/watch?v=IOABlkBst-o

 

„Najgroźniejsze psy na świecie!”

https://www.youtube.com/watch?v=198BAaS4wMk

 

Po obejrzeniu filmików, rodzic zadaje dziecku pytania:

- Czy prawdziwe jest powiedzenie: Pies przyjacielem człowieka, jeśli tak, to w jakich sytuacjach przejawia się ta przyjaźń?

- Wymień rasy psów, które zapamiętałeś.

- Które rasy psów są najgroźniejsze?

 

Bajka edukacyjna dla dzieci „Zasady bezpieczeństwa podczas zabawy z psem”

https://www.youtube.com/watch?v=zgHcI_pe8CU

 

Tworzenie kodeksu właściwego zachowania się wobec nieznanych zwierząt „Bądźmy bezpieczni”

Dziecko siada na dywanie przy dużym arkuszu szarego papieru. Rodzic prowadzi  rozmowę, podczas której dziecko ustala zasady, jakich należy przestrzegać wobec nieznanych zwierząt. Zadaje dziecku pytania pomocnicze:

Czy wszystkie psy są przyjazne?

Czy można pogłaskać nieznanego psa?

Czy należy uciekać przed psem, który nas goni?

Czy można odwracać się tyłem do dużego psa?

Czy można patrzeć psu prosto w oczy?

Jaką pozycję przyjąć w razie ataku psa?

W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne?

Dzieci ustalają wspólnie z rodzicem, czego nie wolno robić, kiedy spotyka się na swojej drodze obcego psa (podchodzić zbyt blisko, zaczepiać, zabierać czegoś, uciekać), dziecko wspólnie z rodzicem rysuje lub zapisuje daną zasadę na arkuszu papieru. Rodzic mówi: Pies, gdy zamierza zaatakować, wysyła następujące sygnały: jeży sierść, „kładzie” uszy, stoi na sztywnych łapach, ma uniesiony ogon, ma odsłonięte, dobrze widoczne zęby, warczy. Jeśli pies zaatakuje, należy: Zachować spokój. Wezwać pomoc (jeśli to możliwe i ktoś dorosły jest w pobliżu). Nie uciekać (pies ma wrodzony instynkt drapieżcy i podejmie pogoń). Nie szarpać się (zwierzę zaciśnie szczęki jeszcze mocniej). Nie patrzeć mu w oczy (zwierzę poczuje się drażnione i prowokowane). Przyjąć pozycję „żółwia”.

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa „Uwaga, zły pies!”

Dziecko biega po pokoju, a na sygnał rodzica przybiera pozycję „żółwia”

 

Karty pracy 37a i 37b

 

Przestrzenna praca plastyczna „Moje zwierzątko”

Dziecko do wykonywania pracy plastycznej może wykorzystać następujące materiały: rajstopy, skarpety, gumki recepturki, watę, mazaki, kolorowy papier, klej, nożyczki, wstążki, druciki kreatywne.

 

Zabawa z wykorzystaniem ruchomego alfabetu „Jaka to nazwa?”

Dziecko układa jak największą liczbę nazw zwierząt. Następnie dzieli zwierzęta na hodowlane i dzikie.

 

Zabawa muzyczno-ruchowa „Niebezpieczna dżungla”

Dziecko maszeruje po pokoju przy dowolnej muzyce – wybiera się do dżungli, w której czyha wiele niebezpieczeństw. Na hasło rodzica wykonują wcześniej otrzymane instrukcje:

- Śpiący lew – chodzi cicho na palcach (nie może obudzić lwa)

- Zwisający wąż – schyla się i idzie blisko podłogi

- Rwący strumień – ostrożnie przeskakuje po kamieniach.