WTOREK 09.06.
TEMAT: Z WIZYTĄ W ZOO
Zestaw ćwiczeń porannych z poprzedniego dnia
Rozmowa kierowana przy „Mapie świata”
Skorzystaj z komputera lub atlasu świata i poszukaj Afrykę. Poznaj ciekawostki o zwierzętach, które tam żyją.
Lew – łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do polowania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.
Słoń afrykański – duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do ochrony, miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotna skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.
Nosorożec czarny – żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko.
Lampart – dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła – lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie. Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.
Bawół afrykański – jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg).
Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły maja silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi racicami.
Po przeczytaniu ciekawostek o zwierzętach rodzic zadaje pytanie:
Dlaczego zwierzęta z „Wielkiej Piątki Afryki” uważa się za najniebezpieczniejsze zwierzęta świata? Dziecko wymienia swoje pomysły i poglądy.
(Te zwierzęta są znane z waleczności, zwłaszcza gdy bronią młodych lub zostaną zranione)
Zapraszam do obejrzenia filmiku „Poznajemy zwierzęta w zoo”
https://www.youtube.com/watch?v=FQqBXuAK3OY
Zabawa matematyczna „Bilety do zoo”
Rodzic podaje dziecku papierowe lub prawdziwe monety i banknoty. Dziecko przypomina sobie wygląd i nominały poszczególnych monet i banknotów. Rodzic zaprasza dziecko do układania zadań, np.: Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i dla taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka 4 zł. Jakimi monetami zapłaci Adam za bilet? Wybierz odpowiednie monety i ułóż je. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłaty? Dziecko dodaje odpowiednie wartości. Rodzic proponuje inne przykłady zadań:
Adam zaprosił do zoo Adę. Ile zapłacą za bilety?
Ada idzie do zoo z mamą. Ile zapłacą za bilety?
Masaż do fragmentu wiersza „Zoo” Bolesława Kołodziejskiego
Dziecko leży na brzuchu, rodzic wykonuje masaż jego pleców. Potem następuje zmiana ról.
Tu w zoo zawsze jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)
tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
w wodzie złote rybki chlapią. (muskamy raz jedną, raz drugą ręką)
Praca plastyczna „Plan zoo”
Dzieci rysują na kartce A3 wybiegi dla zwierząt np.: basen hipopotama, ptaszarnie, małpiarnie itd. Wklejają lub rysują sylwety zwierząt.
Karty pracy cz. 4 str. 35a i 35b
Karta pracy cz. 4 str. 38a – kącik grafomotoryczny
Zabawa taneczna według pomysłów dzieci do piosenki pt.: „Zabawkowe zoo”
Pobierz plik:
- Piosenka „Zabawkowe zoo”
Pliki do pobrania: