ŚRODA 10.06

 

TEMAT: ŚWIAT ZWIERZĄT W POLSCE

 

1.Po ćwiczeniach porannych zapraszam do kolejnych działań

 

2.Słuchanie wiersza „Tylko raz” Mieczysławy Buczkówny

Chcą żyć jak i ty żyjesz,

Wszystkie na świecie zwierzęta –

I mrówki, i żaby, i żmije,i pszczoła wiecznie zajęta.

I paź królowej – motyl niech fruwa tęczowozłoty,

I ślimak środkiem dróżki niech pełznie, wystawia różki…

Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

Biedronce, jak kropki liczy,

Jaskółce, jak gniazdko kleci,

Jak pająk rozsnuwa sieci.

Niech skacze pasikonik,

Niech świerszczyk w trawie dzwoni…

Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

Jak i ty – żyją tylko raz.

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje pytania:

O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie można je spotkać?

Rodzic porządkując odpowiedzi dziecka podkreśla, że niezależnie od gatunku, każdy ma prawo do życia i każdy jest potrzebny, dlatego należy mu się szacunek.

 

3.Teraz otwieramy książkę „Księga Zabaw z literami” str. 78-79

Rodzic na podstawie ilustracji w książce prowadzi z dzieckiem rozmowę:

- Jakie znasz dzikie zwierzęta żyjące w Polsce? Jak wyglądają te zwierzęta?

- Przyjrzyj się fotografią zwierząt. Podaj ich nazwy.

- Każde z tych zwierząt jest symbolem jednego z polskich parków narodowych. Przyjrzyj się znaczkom obok fotografii i odszukaj takie same znaczki na mapie Polski.

- Które z tych zwierząt można spotkać najbliżej twojego miejsca zamieszkania?

- Jak należy się zachować, gdy się spotka dzikie zwierzę?

 

4.Obejrzyj filmik „10 wyjątkowych zwierząt żyjących w Polsce”

https://www.youtube.com/watch?v=bKsmty6pm6k

 

5.Karty pracy cz.4 str. 36a i 36b

 

6.Zabawa językowa z wykorzystaniem ruchomego alfabetu „Krzyżówka ze zwierzętami”

Dziecko układa z liter nazwę dowolnego zwierzęcia, potem dokłada kartoniki z literami tak, aby utworzyć nazwę innego zwierzęcia.

 

7.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

*„Wesołe powitanie jeża” – dziecko jest skulone – udaje śpiącego jeża. Gdy dziecko usłyszy swoje imię, ma za zadanie wstać, przeciągnąć się i wykonać dowolne ćwiczenie gimnastyczne.

* „Ruszamy do zoo” – rodzic proponuje dziecku magiczną podróż do świata zwierząt.  W pokoju są ukryte obrazki zwierząt (wąż, koń, słoń, żaba, kot, ptak). Zadaniem dziecka jest odszukanie obrazków, podanie nazwy zwierzęcia i jego charakterystycznej cechy. Zabawa trwa do wyczerpania obrazków.

*„Małpi gaj”- dziecko pokonuje przygotowany przez rodzica tor przeszkód.

*„Taniec dzikich zwierząt” – dziecko podczas dowolnej muzyki naśladuje ruchy wybranych zwierząt, które wymienia rodzic, np. lew, tygrys, małpa…

*„Uciekaj myszko” – dziecko wciela się w rolę myszki, a rodzic kota. Wybrane miejsce jest domkiem myszki. Rodzic odtwarza nagranie piosenki „Uciekaj myszko do dziury”. Gdy muzyka gra, dziecko biega zgodnie z poleceniem: na palcach, głośno tupiąc, unosząc wysoko ręce, na czworakach itp. Gdy muzyka cichnie, dziecko musi szybko wskoczyć do domku , żeby schronić się przed kotem.

 

8.Karta pracy cz.4 str. 38b – kącik grafomotoryczny, rozwiązywanie działań, zapisywanie wyników.