ŚRODA 10.06
TEMAT: ŚWIAT ZWIERZĄT W POLSCE
1.Po ćwiczeniach porannych zapraszam do kolejnych działań
2.Słuchanie wiersza „Tylko raz” Mieczysławy Buczkówny
Chcą żyć jak i ty żyjesz,
Wszystkie na świecie zwierzęta –
I mrówki, i żaby, i żmije,i pszczoła wiecznie zajęta.
I paź królowej – motyl niech fruwa tęczowozłoty,
I ślimak środkiem dróżki niech pełznie, wystawia różki…
Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
Biedronce, jak kropki liczy,
Jaskółce, jak gniazdko kleci,
Jak pająk rozsnuwa sieci.
Niech skacze pasikonik,
Niech świerszczyk w trawie dzwoni…
Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.
Jak i ty – żyją tylko raz.
Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje pytania:
O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie można je spotkać?
Rodzic porządkując odpowiedzi dziecka podkreśla, że niezależnie od gatunku, każdy ma prawo do życia i każdy jest potrzebny, dlatego należy mu się szacunek.
3.Teraz otwieramy książkę „Księga Zabaw z literami” str. 78-79
Rodzic na podstawie ilustracji w książce prowadzi z dzieckiem rozmowę:
- Jakie znasz dzikie zwierzęta żyjące w Polsce? Jak wyglądają te zwierzęta?
- Przyjrzyj się fotografią zwierząt. Podaj ich nazwy.
- Każde z tych zwierząt jest symbolem jednego z polskich parków narodowych. Przyjrzyj się znaczkom obok fotografii i odszukaj takie same znaczki na mapie Polski.
- Które z tych zwierząt można spotkać najbliżej twojego miejsca zamieszkania?
- Jak należy się zachować, gdy się spotka dzikie zwierzę?
4.Obejrzyj filmik „10 wyjątkowych zwierząt żyjących w Polsce”
https://www.youtube.com/watch?v=bKsmty6pm6k
5.Karty pracy cz.4 str. 36a i 36b
6.Zabawa językowa z wykorzystaniem ruchomego alfabetu „Krzyżówka ze zwierzętami”
Dziecko układa z liter nazwę dowolnego zwierzęcia, potem dokłada kartoniki z literami tak, aby utworzyć nazwę innego zwierzęcia.
7.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
*„Wesołe powitanie jeża” – dziecko jest skulone – udaje śpiącego jeża. Gdy dziecko usłyszy swoje imię, ma za zadanie wstać, przeciągnąć się i wykonać dowolne ćwiczenie gimnastyczne.
* „Ruszamy do zoo” – rodzic proponuje dziecku magiczną podróż do świata zwierząt. W pokoju są ukryte obrazki zwierząt (wąż, koń, słoń, żaba, kot, ptak). Zadaniem dziecka jest odszukanie obrazków, podanie nazwy zwierzęcia i jego charakterystycznej cechy. Zabawa trwa do wyczerpania obrazków.
*„Małpi gaj”- dziecko pokonuje przygotowany przez rodzica tor przeszkód.
*„Taniec dzikich zwierząt” – dziecko podczas dowolnej muzyki naśladuje ruchy wybranych zwierząt, które wymienia rodzic, np. lew, tygrys, małpa…
*„Uciekaj myszko” – dziecko wciela się w rolę myszki, a rodzic kota. Wybrane miejsce jest domkiem myszki. Rodzic odtwarza nagranie piosenki „Uciekaj myszko do dziury”. Gdy muzyka gra, dziecko biega zgodnie z poleceniem: na palcach, głośno tupiąc, unosząc wysoko ręce, na czworakach itp. Gdy muzyka cichnie, dziecko musi szybko wskoczyć do domku , żeby schronić się przed kotem.
8.Karta pracy cz.4 str. 38b – kącik grafomotoryczny, rozwiązywanie działań, zapisywanie wyników.