PONIEDZIAŁEK 04.05
TEMAT: MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI
Taniec na powitanie „Taniec Zygzak”
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza Wiery Bodalskiej „Nad książką…”
Gdy ktoś nad książką głowę schyli,
Jest tu – i znika w jednej chwili.
Przebywa teraz gdzieś daleko…
Może nieznaną płynie rzeką?
Może świat cały zwiedza właśnie?
Może jest najdzielniejszym z ludzi?
Może ze smokiem walczy w baśni?
Może królewnę śpiącą budzi?
Książka radości daje tyle.
W wielki, nieznany świat wprowadza.
Gdy ktoś nad książką się pochyli…
Cisza!
Nie trzeba mu przeszkadzać.
Rodzic prosi dziecko, by zastanowiło się, jaka jest jego ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię przedstawia.
Obejrzyjcie filmik: Zasady korzystania z książek
https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE
Po obejrzeniu filmiku spróbuj wymienić wszystkie zasady korzystania z książek.
Słuchanie piosenki „Bajeczki, książeczki” (plik do pobrania)
1. Kolorowe strony i ładna okładka
przyjaciółmi dzieci pragną być.
Chcą, by o nie dbano, a to rzecz niełatwa.
Pomagają dzieciom uczyć się.
Ref.: Bajeczki książeczki kolorowe są
na półkach, regałach, czytane być chcą.
Tu Książe, księżniczka, czarownica zła,
a Pinokio mały długi nos znów ma. (2x)
Wprowadzenie małej i wielkiej litery j, J (drukowanej i pisanej) na wyrazie podstawowym: jajko. Rodzic prosi, żeby dziecko:
- podzieliło wyraz na sylaby za pomocą klaskania
- policzyło głoski w wyrazie (j – a – j-- k – o )
- ułożyło schemat wyrazu z białych cegiełek – 5 prostokątów papieru
- ułożyło model wyrazu z cegiełek czerwonych i niebieskich, przy czym cegiełki czerwone oznaczają samogłoski, które wymawiają się długo, a cegiełki niebieskie oznaczają spółgłoski, które wymawiają się krótko j
- zapoznanie się z kształtem litery -- cz.4 str. 14 i omówienie jej wyglądu
*Do czego jest podobna i czym się różni wielka litera od małej?
*Jakie znasz inne słowa rozpoczynające się głoską „j, J” (jogurt, jagody, jeż, jajko, Justyna, Janek, itd.)
- ułożyło np. z wełny, nakrętek, guzików kształt litery „j, J”
- kreśliło literę „j, J” w powietrzu, na dywanie, na tacy z kaszką manną, z mąką zgodnie z kierunkiem pisania litery.
- następnie dziecko układa z ruchomego alfabetu napis – jama
Czytanie tekstu z nową literą „J”– KSIĘGA ZABAW Z LITERAMI str. 68
Zabawa „Co słyszysz?”
Rodzic rzuca do dziecka piłkę i wypowiada różne głoski, kiedy dziecko usłyszy „j” musi odrzucając piłkę powiedzieć wyraz rozpoczynający się tą głoską.
Karta pracy cz. 4 str. 14a, 14b
Praca plastyczna „Zakładka do książki”
Dziecko wycina z kolorowego papieru dowolny kształt. Ozdabia go, wg własnego pomysłu, wykorzystując np.: kolorowy papier, krepę, pisaki, wełnę…
Ćwiczenia „Motoryka mała i grafomotoryka” karta pracy nr 10
Pliki do pobrania:
Wysłuchanie legendy o Smoku Wawelskim
https://www.youtube.com/watch?v=1wAJ0mC5nbc
piosenka: „Bajeczki, książeczki”
Karta pracy – policz litery i wyrazy w zdaniach
Pliki do pobrania: