PONIEDZIAŁEK 04.05

 

TEMAT: MOJE ULUBIONE KSIĄŻKI

 

Taniec na powitanie „Taniec Zygzak”

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

 

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza Wiery Bodalskiej „Nad książką…”

Gdy ktoś nad książką głowę schyli,

Jest tu – i znika w jednej chwili.

Przebywa teraz gdzieś daleko…

Może nieznaną płynie rzeką?

Może świat cały zwiedza właśnie?

Może jest najdzielniejszym z ludzi?

Może ze smokiem walczy w baśni?

Może królewnę śpiącą budzi?

 Książka radości daje tyle.

W wielki, nieznany świat wprowadza.

Gdy ktoś nad książką się pochyli…

Cisza!

Nie trzeba mu przeszkadzać.

 

Rodzic prosi dziecko, by zastanowiło się, jaka jest jego ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię przedstawia.

 

Obejrzyjcie filmik: Zasady korzystania z książek

https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE

Po obejrzeniu filmiku spróbuj wymienić wszystkie zasady korzystania z książek.

 

Słuchanie piosenki „Bajeczki, książeczki” (plik do pobrania)

1. Kolorowe strony i ładna okładka

przyjaciółmi dzieci pragną być.

Chcą, by o nie dbano, a to rzecz niełatwa.

Pomagają dzieciom uczyć się.

 

Ref.: Bajeczki książeczki kolorowe są

na półkach, regałach, czytane być chcą.

Tu Książe, księżniczka, czarownica zła,

a Pinokio mały długi nos znów ma. (2x)

 

Wprowadzenie małej i wielkiej litery j, J (drukowanej i pisanej) na wyrazie podstawowym: jajko. Rodzic prosi, żeby dziecko:

- podzieliło wyraz na sylaby  za pomocą klaskania

- policzyło głoski w wyrazie (j – a – j-- k – o )

- ułożyło schemat wyrazu z białych cegiełek – 5 prostokątów papieru

- ułożyło model wyrazu z cegiełek czerwonych i niebieskich, przy czym cegiełki czerwone oznaczają samogłoski, które wymawiają się długo, a cegiełki niebieskie oznaczają spółgłoski, które wymawiają się krótko j

- zapoznanie się z kształtem litery -- cz.4 str. 14 i omówienie jej wyglądu

*Do czego jest podobna i czym się różni wielka litera od małej?

*Jakie znasz inne słowa rozpoczynające się głoską „j, J” (jogurt, jagody, jeż, jajko, Justyna, Janek, itd.)

- ułożyło np. z wełny, nakrętek, guzików kształt litery „j, J”

- kreśliło literę „j, J” w powietrzu, na dywanie, na tacy z kaszką manną, z mąką zgodnie z kierunkiem pisania litery.

- następnie dziecko układa z ruchomego alfabetu napis – jama

Czytanie tekstu z nową literą „J”– KSIĘGA ZABAW Z LITERAMI str. 68

 

Zabawa „Co słyszysz?”

Rodzic rzuca do dziecka piłkę i wypowiada różne głoski, kiedy dziecko usłyszy „j” musi odrzucając piłkę powiedzieć wyraz rozpoczynający się tą głoską.

 

Karta pracy cz. 4 str. 14a, 14b

 

Praca plastyczna „Zakładka do książki”

Dziecko wycina z kolorowego papieru dowolny kształt. Ozdabia go, wg własnego pomysłu, wykorzystując np.: kolorowy papier, krepę, pisaki, wełnę…

 

Ćwiczenia „Motoryka mała i grafomotoryka” karta pracy nr 10

 

Pliki do pobrania:

Wysłuchanie legendy o Smoku Wawelskim

https://www.youtube.com/watch?v=1wAJ0mC5nbc

 

piosenka: „Bajeczki, książeczki”

Karta pracy – policz litery i wyrazy w zdaniach


Pliki do pobrania: