PIĄTEK 10.04  Wielkanocne tradycje ludowe.

 

 

Pomoce : ugotowane na twardo i na miękko, surowe jajko, trzepaczka do ubijania białka, talerz,  piłeczka pingpongowa, łyżka, pluszaki , przesłane karty pracy.

 

 

1. Slalom z jajkiem – zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę,

dziecko trzyma łyżkę na której znajduje się jajko i pokonuje slalom między paluszkami  w szybkim tempie by jajko nie spadło. Powtarzamy kilkakrotnie licząc ile razy udało się bezbłędnie. Możemy urządzić zawody z rodzicami, rodzeństwem .        Jajko  można zastąpić piłeczką pingpongową.

 

2. Zabawa badawcza - w roli głównej jajko – poznawanie budowy , właściwości oraz różnych postaci jaj kurzych.

Dzieci badają kurze jaja obierając ze skorupek i krojąc ugotowane jaja na twardo i na miękko. Rozbija ze skorupek  jajko surowe – uprzednio wyparzone – dzieci dotykają, wąchają. Oddzielają białko od żółtka. Ubijamy białko na sztywną pianę a  żółtko ucieramy z cukrem tzw. kogel-mogel.(pychotka)  Rozmawiamy na temat wartości odżywczych jaj. Dzieci dzielą się wnioskami i spostrzeżeniami.

 

3.Utrwalenie piosenki pt. Pisanki (wcześniej przesłanej) świetnie pamiętacie tekst piosenki. W trakcie śpiewania  wystukujemy  rytm raz lewą ,raz prawą nogą ….wg pomysłów dzieci.

 

4.Co się zmieniło ? – doskonalenie percepcji wzrokowej,

 wyszukiwanie różnic (przesłana  karta pracy s.54) w pokoiku zaznaczając 10 różnic na górnym obrazku.

 

5.Śmigus- dyngus –poznajemy tradycje ludowe

-posłuchajcie- śmigus dyngus to zabawa o charakterze ludowym. Polegała na symbolicznym biciu witkami wierzbowymi lub palmami po nogach i oblewaniu się zimną wodą co symbolizowało oczyszczanie się z brudów i chorób. Dyngusowanie to zwyczaj wykupienia się pisankami od podwójnego lania wodą. Dawnie zwyczaj ten był hucznie obchodzony na wsi. Przeniósł się także do miast. Obecnie polewamy się wyłącznie dla tradycji w delikatny kulturalny sposób. Zwyczaj ten praktykują też Meksykanie w Wielką Sobotę. Społeczności Dalekiego Wschodu praktykują Songkran, który przypada na wiosnę i związany jest z okresem wielkanocnym( patrz przesłane karty pracy

 

6. Czas na wielkanocne święta. Posłuchaj wiersza i powiedz o czym ten utwór opowiada.

 

  „ WIELKANOC”      Urszula Wojtecka

Słońce mocniej grzeje , ciepłe już poranki,                                                                                                                        

a my z naszą babcią robimy pisanki

Mama piecze ciasto, kupiła baranka.                                                                                                                               

My jej pomagamy od samego ranka.

Bo już nadchodzą wielkanocne święta                                                                                                                                          

i  cała rodzina jest uśmiechnięta.

 

Życzymy:  Zajączka słodkiego, śmingusa mokrego, pisanek kolorowych

Świąt wesołych i zdrowych