CZWARTEK 9.04 - Wielkanocne zwyczaje. Święta tuż ,tuż.
Pomoce : przygotowane różne produkty i przedmioty na stole z których dziecko będzie wybierało elementy do koszyczka wielkanocnego, koszyczek, woreczki z ryżem.
1.Zabawa ruchowa – po podwórku chodzi kurka – dziecko chodzi naśladując kurę -trzepie skrzydełkami, woła ko – ko - ko, ucieka przed psem, grzebie w trawie pazurkami, szuka ziaren. Na hasło : spać na grzędę -kładzie się na dywanie, zwija się w kłębuszek i zasypia.
2.Święta tuż, tuż – rozmowa na temat tradycji i zwyczajów świąt wielkanocnych. Zaczynamy od burzy mózgu zadając dziecku pytania :
jak nazywają się zbliżające święta ?
jakie kojarzą się tobie zwyczaje z tymi świętami związane?
W jaki sposób obchodzone są w naszych domach?
W tej rozmowie dowiemy się ile wiadomości dzieci pamiętają na ten temat.
Na stronie internetowej www.kubuś.pl/bajka dowiemy się jakie tradycje wielkanocne towarzyszą dzieciom w innych krajach. A teraz my zabieramy się do strojenia koszyczka do którego włożymy symbole świąt wielkanocnych. W naszej tradycji święci się pokarmy w Wielką Sobotę. Do koszyczka wkładamy symbole :
Baranka – symbol zmartwychwstałego Jezusa
Jajka -pisanki- symbol rodzącego się życia
Chleb – oznacza dostatek, pokarm niezbędny do życia
Sól – oczyszcza domostwa od złego
Baby wielkanocne- ciasto – symbol wszechstronnych umiejętności
Wędlina – symbol dostatku
Chrzan – symbol siły
Zajączek – jest symbolem odradzającej się przyrody, wiosny.
Super !!! teraz będziecie mogli bez wahania przygotować tradycyjną święconkę.
3. Utrwalimy piosenkę pt. Pisanki – brawo , pamiętacie słowa.
4. Zabawy z jajkami - ćwiczenia gimnastyczne – z woreczkami ryżu imitującymi jajka
- jajko parzy – dziecko trzyma woreczek- jajko w prawej ręce, podskakuje w różnych kierunkach, na hasło jajko parzy przekłada do drugiej ręki biegnie w odwrotnym kierunku
- wydmuszka –dzieci kładą woreczek na głowie, chodzą tak by nie spad na podłogę, starają się wykonać siad skrzyżny, plecy wyprostowane, głowa do góry, wykonaj powoli a uda się
- tor przeszkód – idąc na czworakach przesuwamy raz prawą raz lewą ręką woreczek do przodu
- do kurnika – marsz z woreczkami na głowie, ćwiczenia oddechowe w rozkroku.
5.Myjemy ręce, zasłużona przekąska.
Życzę miłej zabawy, do widzenia. Do jutra