CZWARTEK  9.04 - Wielkanocne zwyczaje. Święta tuż ,tuż.

 

Pomoce : przygotowane różne produkty i przedmioty na stole z których dziecko będzie wybierało elementy do koszyczka wielkanocnego, koszyczek, woreczki z ryżem.

 

1.Zabawa ruchowa – po podwórku chodzi kurka – dziecko chodzi naśladując kurę -trzepie skrzydełkami, woła ko – ko - ko, ucieka przed psem, grzebie w trawie pazurkami, szuka ziaren. Na hasło  : spać na grzędę -kładzie się na dywanie, zwija się w kłębuszek i zasypia.

 

2.Święta tuż, tuż – rozmowa na temat tradycji i zwyczajów świąt wielkanocnych. Zaczynamy od burzy mózgu zadając dziecku pytania :

jak nazywają się zbliżające święta ?

jakie kojarzą się tobie zwyczaje z tymi świętami związane?

W jaki sposób obchodzone są w naszych domach?

W tej rozmowie dowiemy się ile wiadomości dzieci pamiętają na ten temat.

 

Na stronie internetowej www.kubuś.pl/bajka dowiemy się jakie tradycje wielkanocne towarzyszą dzieciom w innych krajach. A teraz my zabieramy się do strojenia koszyczka do którego włożymy symbole świąt wielkanocnych. W naszej tradycji święci się pokarmy w Wielką Sobotę.  Do koszyczka wkładamy symbole :

 

Baranka – symbol zmartwychwstałego Jezusa

Jajka -pisanki- symbol rodzącego się życia

Chleb – oznacza dostatek, pokarm niezbędny do życia

Sól – oczyszcza domostwa od złego

Baby wielkanocne- ciasto – symbol wszechstronnych umiejętności

Wędlina – symbol dostatku

Chrzan – symbol siły

Zajączek – jest symbolem odradzającej się przyrody, wiosny.

Super !!! teraz będziecie mogli bez wahania przygotować tradycyjną święconkę.

 

3. Utrwalimy piosenkę pt. Pisanki – brawo , pamiętacie słowa.

 

4. Zabawy z jajkami  - ćwiczenia gimnastyczne – z woreczkami ryżu imitującymi jajka

- jajko parzy – dziecko trzyma woreczek-  jajko w prawej ręce, podskakuje w różnych kierunkach, na hasło jajko parzy przekłada do drugiej ręki biegnie w odwrotnym kierunku

- wydmuszka –dzieci  kładą  woreczek na głowie, chodzą tak by nie spad na podłogę, starają się wykonać siad skrzyżny, plecy wyprostowane, głowa do góry, wykonaj powoli a uda się

- tor przeszkód – idąc na czworakach przesuwamy raz prawą raz lewą ręką woreczek do przodu

-  do kurnika – marsz z woreczkami na głowie, ćwiczenia oddechowe w rozkroku.

 

5.Myjemy ręce, zasłużona przekąska.

Życzę miłej zabawy, do widzenia. Do jutra