ŚRODA 8.04 - W Wielkanocnym nastroju.
Temat : Wesoły Zając.
Pomoce : gazety, kartki kolorowe, farby, plastelina, kredki,
1 . Zajączki na łące – zabawa ruchowa- dzieci skaczą jak zające; na hasło : zajączki jedzą marchew - naśladują gryzienie marchewki pokazując piękne ząbki, zajączki się myją – kolistymi ruchami naśladują czyszczenie futra, zbliża się myśliwy – kucają podnosząc podkurczone ramiona i nasłuchują, zajączki odpoczywają na leśnej polanie – kładą się na podłodze i spokojnie oddychają.
2 . Świąteczne porządki zajęczej norki – zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- mycie podłogi – stanie w rozkroku, przesuwanie złożonej gazety między stopami w tył i w przód
- froterowanie podłogi – gazeta między kolana, zając skacze obunóż w różnych kierunkach, wykonuje ruchy rytmiczne, płynne, taneczne
- omijanie przeszkód – zając stojąc bokiem do leżącej gazety przeskakuje przez gazetę z jednej strony na drugą
- segregowanie gazet – przysiad podparty, dłonie na gazecie – czworakowanie z przesuwaniem gazety w różnych kierunkach
- wyrzucanie niepotrzebnych śmieci – ugniatanie gazet stopami, poprawianie rękami tak aby powstała kulka
- celowanie do kosza – kartonu – w ten sposób zbieramy gazety
- spacer po lesie – ćwiczenia przeciw płaskostopiu – chód z podkurczeniem i prostowaniem palców stóp
- odpoczynek – ćwiczenia oddechowe – leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy na podłodze, wdech- ręce przodem w górę, wydech-ręce przodem w dół.
Ale się działo - Zając ma czystą norkę . myjemy ręce , czas na napój.
3 . Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica „Wesoły Zając” J. Święcickiej – dostrzeganie humorystycznych elementów w treści utworu.
Wesoły Zając
Pewien wesoły zając nazywał się Robert Skok
Przy różnych zajęczych zajęciach skakał na wprost i w bok
Poszedł do domu kury z farbą i pędzlem burym
Chciał mieć pisanki na święta, a pomalował pisklęta
Kury akurat nie było tak się szczęśliwie złożyło
Wyniósł więc jajka na łąkę, malował pod niebem i słonkiem
Ledwo skończył malowanie rozległo się pukanie
Co to za harmider taki ? Wykluwają się kurczaki :
Pierwszy z czerwoną kokardą, drugi z zieloną falbanką
Trzeci fioletowy, czwarty cały różowy
Piąty żółty- o dziwo, szósty – szóstego nie było
Nastało wielkie gdakanie. Wtem deszczyk wpadł niespodzianie.
Wiosenny deszczyk kapuśniaczek i żółty był każdy kurczaczek.
Skłaniamy dzieci do interpretacji utworu zadając pytania : Gdzie poszedł Zając?
Co wykluło się z jajek ?
Jak wyglądały pisklęta ?
Czy kurczaki długo cieszyły się nowymi ubrankami ?
Dlaczego ?
Czy Zając naprawdę mógł pomalować kurczaki ?
4. Zabawa ruchowa – bawimy się tańcząc z dzieckiem w rytm wierszyka
Na zielonej łące raz-dwa-trzy. Skakały zające raz-dwa-trzy.
A to była pierwsza zwrotka. Teraz będzie druga zwrotka.
Na zielonej łące raz-dwa-trzy …….
I tak może my powtarzać tyle zwrotek ile dziecku się spodoba. Przy tym na raz- dwa-trzy - możemy klaskać w swoje dłonie, w dłonie mamy. ……
5. Prace plastyczno- konstrukcyjne – może to być nasz wesoły Zając z wiersza albo kurczaki …..wybór należy do dzieci. Pamiętajcie o porządkowaniu stanowiska pracy, no i myciu rąk. Wesołej zabawy.
7 „ Jajko - ćwiczenie pamięci ( do nauki ), wesołej recytacji.
Kura zniosła jajo i przetarła oczy. Jakie ono białe ?
Zawołała głośno : -kok-kodak-kok-kodak
Co w kurzym języku może znaczyć tak : - Ratunku i Pomocy!
Zbiegły się gęsi, kaczki, indyczki – cały podwórkowy drób.
A kura płacze i woła : jajko jest chore !
Patrzcie jakie jest blade ! Och moje jajeczko !
Wezmą cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę !
Rzekła gąska: -gę -gę- gę……moja kurko- przyjaciółko, jajko jest takie jak należy.
Przyjdzie gospodyni , jajko do domu zabierze, zrobi z niego pyszności.
I twoje jajko na stole zagości.
A jeżeli- tak się zdarzyć może – będą święta, twoje jajko z innymi jajkami zalśni kolorami !