CZWARTEK 30.04
1.Zabawa naśladowcza „ Na pastwisku”.
Dziecko zmienia się w krowę, przyjmuje pozycję na czworakach. Chodzi po „ łące”, „ żuje trawę”- poruszając szczęką w jedną i druga stronę. Od czasu do czasu wydając odgłos: Muu, muu.
2.Słuchanie wiersza „ Co słychać na łące?” (H. Bechlerowej)
CO SŁYCHAC NA ŁĄCE?
IDĄ DROGA KOTKI DWA,
KAŻDY WIELKI KOSZYK MA.
A NA ŁĄCE, KOŁO CHATY
STOI KROWA W CZARNE ŁATY.
- KRÓWKO, CZY MASZ MLEKO SŁODKIE?
- DAJ NAM DUŻO!- PROSZĄ KOTKI,
- DAJ NAM MLEKO PEŁNE KOSZE,
ZAPŁACIMY CI DWA GROSZE.
NIC NIE RZEKŁA KROWA W ŁATY,
JADŁA TRAWĘ, GRYZŁA KWIATY.
A KOŃ , CO ZA PŁOTEM STAŁ,
NA CALUŚKI GŁOS SIĘ ŚMIAŁ.
Po przeczytaniu rodzic sprawdza co dziecko zapamiętało i zwraca na elementy humorystyczne. Może zapytać:
- Jak wyglądała krowa?
- co robiła krowa na łące?
- O co kotki poprosiły krowę?
- Czy kotki miały właściwe naczynie na mleko?
- Z czego śmiał się koń?
Po rozmowie rodzic pokazuje dziecku obrazki różnie umaszczonych krów: brązowych, białych w czarne łaty, czerwonych, czerwono-białych 9 rudawych) i wspólnie z dzieckiem opisuje ich wygląd. Może przedstawić kilka ciekawostek: krowa oprócz trawy je także kukurydzę i siano, które dostaje w oborze. Jest przeżuwaczem, to znaczy, że długo i wolno rozgniata trawę zębami. Dziecko krowy to cielę itp.
3.Pomysły na zmysły-„ Skąd to mamy?”
Rodzic przygotowuje woreczek, w którym znajdują się różne produkty pochodzące od zwierząt hodowlanych, takie jak: wełniane skarpety, poduszeczka z piórami, jaja kurze( ugotowane na twardo). Zadaniem dziecko jest zbadanie dotykiem, co znajduje się w worku, a następnie wskazanie , dzięki któremu wiejskiemu zwierzęciu mamy wylosowana rzecz.
4.Zagadki smakowe.
Rodzic przeznacza do degustacji: ugotowane jajko kurze, biały ser, kotlet schabowy, mleko. Po odgadnięciu i spróbowaniu produktów dziecko próbuje łączyć je ze zwierzętami od których pochodzą. Na koniec wyciągają wspólny wniosek, że ZWIERZETA NA WSI HODUJEMY DLA NASZYCH KORZYŚCI: SKÓRY, FUTRA, MLEKO.
5.Zabawa ruchowa „ Skacząca kózka”
Dziecko naśladuje kózkę, przebiegając z miejsca na miejsce, meczy.
Na hasło KÓZKA U PŁOTU- staje szybko pod ścianą.
Na hasło KÓZKA NA ŁĄCE- przy rytmicznej muzyce podskakuje, bryka, a także przeskakuje przez płotki- szaliki porozkładane w różnych miejscach pokoju.
6.Zabawa logarytmiczna „Czarna krowa”
Dziecko wraz z rodzicem recytuje rymowankę , jednocześnie gimnastykując mięśnie twarzy ( naśladując „ kręcenie mordą”).
Następnie stara się powiedzieć wierszyk możliwie jak najszybciej.
CZARAN KROW W KROPKI BORDO
GRYZŁA TRAWE KRECĄC MORDĄ.
7.Praca plastyczna- wyklejanie kolorowym papierem szablonu krowy w łaty czarno –białe.
8.Spacer po najbliższej okolicy –„ łapanie” dźwięków do „Dzienniczka tropiciela dźwięków”.
9.Wspólne uzupełnianie „Dzienniczka tropiciela dźwięków”