ŚRODA 29.04

 

1.Zabawa naśladowcza  „ Kury dziobią ziarenka”.

Przygotowanie: kilka krzeseł (pufy),  3 plastikowe talerzyki ( lub prawdziwe).

Dziecko –kura- schodzi z grzędy- krzesełka na podwórko. Macha skrzydełkami, głośno gdacząc: ko, ko, ko. Chodzi po podwórku, omijając talerzyki-miski z ziarenkami, lekko pocierając opuszkami palców po podłodze. Od czasu do czasu przykuca przy talerzyku i puka zgiętymi paluszkami w podłogę.

 

2.Ćwiczenia ortofoniczne  przy wierszykach„ Odgłosy z podwórka”.

Rodzic przedstawia wierszyki, akcentując wyrazy dźwiękonaśladowcze oraz animując za pomocą pacynek lub pluszaków.  Zachęca dziecko do wspólnego  powtarzania z podziałem na role zwierząt.

KACZKA:

NASZA KACZKA, KWA, KWA, KWA , ŻÓŁTY PUSZEK MA.

KOTEK:

SZARY KOTEK, MIAU, MIAU, MIAU, ŚLICZNE WĄSY MIAŁ.

PIESEK:

NASZ PIESEK MALUTKI, HAU, HAU, HAU, BRĄZOWE ŁAPLI MIAŁ.

 

3.Pomysły na zmysły „ Łańcuszek dźwięków”.

Przygotowanie- dowolne przedmioty, takie jak: słoik, miska ceramiczna, kartonowe pudełko , monety, kamyki, folie spożywczą, butelkę z wodą.

Ustaw na podłodze te przedmioty, przed dzieckiem. Poproś aby uważnie słuchało dźwięków, które zagrasz. Zadaniem dziecka jest powtórzenie ich dokładnie, w tej samej kolejności. Możesz przeprowadzić te zabawę  stopniując trudność przez zwiększanie liczby dźwięków. Możesz tez zaproponować, by dziecko odwróciło się plecami  lub zamknęły oczy i w ten sposób nasłuchiwały i zapamiętały dźwięki. Możecie zmieniać się rolami.

 

4.Zabawa dydaktyczna „Gdzie  kto mieszka?”.

Rodzic pokazuje dziecku duże ilustracje pomieszczeń i budynków, w których mieszkają zwierzęta hodowlane: chlewika, obory, stajni, kurnika. Pyta czy zna nazwy tych mieszkań zwierząt. Zwraca na cechy tych pomieszczeń, np. grzędy i słoma w kurniku, boksy i uprząż w stajni, duża przestrzeń pokryta słomą w oborze. Po nazwaniu pomieszczeń i budynków rodzic demonstruje figurki zwierząt hodowlanych lub obrazki i prosi by dziecko podało nazwę tych zwierząt. Prosi dziecko by poszukało dla każdego zwierzątka jego domu. Jeśli dziecko będzie miało kłopot z przyporządkowaniem to najlepiej odesłać dziecko do książeczek o zwierzętach wiejskich, wtedy dziecko będzie miało satysfakcje  z samodzielnego pozyskania informacji.

 

5.Pomysły na zmysły „ Tropiciele dźwięków”.

Przygotuj z dzieckiem „ Dzienniczek tropiciela dźwięków”
( wg. wzoru zamieszczonego w załączniku) lub zaprojektujcie własny.

Przeczytaj dziecku jakich dźwięków ma szukać. W czasie spacerów lub innych sytuacji zachęć dziecko , żeby nasłuchiwało  odgłosów i próbowało je nazwać. W dzienniczku dziecko , z pomocą rodzica , rysuje przedmioty, które wydają usłyszane dźwięki. Poproś, żeby dziecko rysowało jasne tło, jeśli dany dźwięk był przyjemny, i ciemne tło, jeśli dźwięk był nieprzyjemny.

 

6.Spacer po najbliższej okolicy i „łapanie „ dźwięków.

 

7.Po powrocie wspólne uzupełnianie dzienniczka.

 

8.Zabawa ruchowa „ Pod mostkiem i nad mostkiem”

Przygotowanie: kilka krzeseł, takich by dziecko mogło przejść pod nim.

Na sygnał dziecko przechodzi pod krzesełkiem i przez krzesełko, na zmianę. Rodzic asekuruje dziecko w miarę potrzeby.

 

9.Masażyk „ Jajko”.

Najpierw rodzic uczy dziecko słów:

JAJKO

A TO CO? A TO CO?

JAJKO DROGĄ SZŁO.

NAPOTKAŁO „PATELNICĘ”

I UDAJE JAJECZNICĘ.

A teraz rodzic kładzie ręce na plecach dziecka i „kroczy” palcami od dołu pleców ku górze, na czubku głowy robi okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem i gładzący ruch od czubka głowy ku dołowi. Po takim pokazie rodzic łączy rymowankę z masażem. Potem następuje zmiana, dziecko wykonuje masażyk rodzicowi.