ŚRODA 29.04
1.Zabawa naśladowcza „ Kury dziobią ziarenka”.
Przygotowanie: kilka krzeseł (pufy), 3 plastikowe talerzyki ( lub prawdziwe).
Dziecko –kura- schodzi z grzędy- krzesełka na podwórko. Macha skrzydełkami, głośno gdacząc: ko, ko, ko. Chodzi po podwórku, omijając talerzyki-miski z ziarenkami, lekko pocierając opuszkami palców po podłodze. Od czasu do czasu przykuca przy talerzyku i puka zgiętymi paluszkami w podłogę.
2.Ćwiczenia ortofoniczne przy wierszykach„ Odgłosy z podwórka”.
Rodzic przedstawia wierszyki, akcentując wyrazy dźwiękonaśladowcze oraz animując za pomocą pacynek lub pluszaków. Zachęca dziecko do wspólnego powtarzania z podziałem na role zwierząt.
KACZKA:
NASZA KACZKA, KWA, KWA, KWA , ŻÓŁTY PUSZEK MA.
KOTEK:
SZARY KOTEK, MIAU, MIAU, MIAU, ŚLICZNE WĄSY MIAŁ.
PIESEK:
NASZ PIESEK MALUTKI, HAU, HAU, HAU, BRĄZOWE ŁAPLI MIAŁ.
3.Pomysły na zmysły „ Łańcuszek dźwięków”.
Przygotowanie- dowolne przedmioty, takie jak: słoik, miska ceramiczna, kartonowe pudełko , monety, kamyki, folie spożywczą, butelkę z wodą.
Ustaw na podłodze te przedmioty, przed dzieckiem. Poproś aby uważnie słuchało dźwięków, które zagrasz. Zadaniem dziecka jest powtórzenie ich dokładnie, w tej samej kolejności. Możesz przeprowadzić te zabawę stopniując trudność przez zwiększanie liczby dźwięków. Możesz tez zaproponować, by dziecko odwróciło się plecami lub zamknęły oczy i w ten sposób nasłuchiwały i zapamiętały dźwięki. Możecie zmieniać się rolami.
4.Zabawa dydaktyczna „Gdzie kto mieszka?”.
Rodzic pokazuje dziecku duże ilustracje pomieszczeń i budynków, w których mieszkają zwierzęta hodowlane: chlewika, obory, stajni, kurnika. Pyta czy zna nazwy tych mieszkań zwierząt. Zwraca na cechy tych pomieszczeń, np. grzędy i słoma w kurniku, boksy i uprząż w stajni, duża przestrzeń pokryta słomą w oborze. Po nazwaniu pomieszczeń i budynków rodzic demonstruje figurki zwierząt hodowlanych lub obrazki i prosi by dziecko podało nazwę tych zwierząt. Prosi dziecko by poszukało dla każdego zwierzątka jego domu. Jeśli dziecko będzie miało kłopot z przyporządkowaniem to najlepiej odesłać dziecko do książeczek o zwierzętach wiejskich, wtedy dziecko będzie miało satysfakcje z samodzielnego pozyskania informacji.
5.Pomysły na zmysły „ Tropiciele dźwięków”.
Przygotuj z dzieckiem „ Dzienniczek tropiciela dźwięków”
( wg. wzoru zamieszczonego w załączniku) lub zaprojektujcie własny.
Przeczytaj dziecku jakich dźwięków ma szukać. W czasie spacerów lub innych sytuacji zachęć dziecko , żeby nasłuchiwało odgłosów i próbowało je nazwać. W dzienniczku dziecko , z pomocą rodzica , rysuje przedmioty, które wydają usłyszane dźwięki. Poproś, żeby dziecko rysowało jasne tło, jeśli dany dźwięk był przyjemny, i ciemne tło, jeśli dźwięk był nieprzyjemny.
6.Spacer po najbliższej okolicy i „łapanie „ dźwięków.
7.Po powrocie wspólne uzupełnianie dzienniczka.
8.Zabawa ruchowa „ Pod mostkiem i nad mostkiem”
Przygotowanie: kilka krzeseł, takich by dziecko mogło przejść pod nim.
Na sygnał dziecko przechodzi pod krzesełkiem i przez krzesełko, na zmianę. Rodzic asekuruje dziecko w miarę potrzeby.
9.Masażyk „ Jajko”.
Najpierw rodzic uczy dziecko słów:
JAJKO
A TO CO? A TO CO?
JAJKO DROGĄ SZŁO.
NAPOTKAŁO „PATELNICĘ”
I UDAJE JAJECZNICĘ.
A teraz rodzic kładzie ręce na plecach dziecka i „kroczy” palcami od dołu pleców ku górze, na czubku głowy robi okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem i gładzący ruch od czubka głowy ku dołowi. Po takim pokazie rodzic łączy rymowankę z masażem. Potem następuje zmiana, dziecko wykonuje masażyk rodzicowi.
Pliki do pobrania: