PONIEDZIAŁEK 20.04 „O SMOKU WAWELSKIM”
TEMAT TYGODNIA: „DAWNO, DAWNO TEMU...
1.Janek wspina się po linie – zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej.
Janek wspina się po linie
jak najwyżej, aż do chmury.
Dziecko trzyma przed sobą pięści ustawione jedna na drugiej. Rytmicznie przenosi pięść znajdującą się na dole na tę, która jest u góry itd. Ruch jednej pięści przypada na dwie sylaby.
„Po co się tam wspinasz, Janku?”
Dziecko przykłada otwartą dłoń do czoła (dotykając czoło palcem i kciukiem) i spogląda w górę.
„Chcę popatrzeć na was z góry!”
Zmienia dłoń przyłożoną do czoła i spogląda w dół.
2.„Moje ręce” – zabawa plastyczna.
Dzieci stemplują swoimi dłońmi na kartce papieru, zwracając uwagę, by palce były rozchylone i aby na kartce zmieściły się obie dłonie. Uwaga! Prace zostaną wykorzystane następnego dnia
3.Poranne zabawy ruchowe nr 16
- ,,Koziołek matołek” – dzieci przykładają dłonie do głowy – udają że mają rogi – i jak koziołki biegają po sali.
- ,,Rycerz blaszka” – Dzieci udają że jadą na koniku – galopują po całej sali, trzymając poziomo w dłoniach przed sobą laskę gimnastyczną.
- ,,Smok wawelski” – dzieci kładą się na podłodze i udają, że są smoczymi jajami. Na sygnał wstają i machają rękami – udają, że są małymi smokami, które wykluły się z jaj.
4.Smok wawelski – słuchanie wiersza Z. Dmitrocy.
Smok wawelski
Zbigniew Dmitroca
Dawno temu do Krakowa
Straszny potwór przywędrował.
Mieszkał w jamie pod Wawelem
I szkód ludziom robił wiele.
Ryczał, aż się trzęsły domy,
I okropnie był łakomy,
Ciągle zjadał owce, krowy
I domagał się wciąż nowych.
Wielu zuchów przybywało
Ze złym smokiem walczyć śmiało,
Wszyscy bardzo się starali,
Ale go nie pokonali.
W końcu pewien szewczyk mały
Wpadł na pomysł doskonały,
Wypchał siarką brzuch barana
I pod jamę zaniósł z rana.
Smok barana zjadł ze smakiem,
Potem miał pragnienie takie,
Że nad Wisłę prędko zbiegł,
Pił tak długo, że aż pękł…
Po wysłuchaniu utworu dziecko odpowiada na pytania:
Kto mieszkał w jamie pod Wawelem?;
Co robił smok?
Kto próbował pokonać smoka?;
Na jaki pomysł wpadł mały szewczyk?;
Co się stało na końcu ze smokiem?
5.„Smok i owieczki” – zabawa ruchowa. Dziecko jest smokiem i chodzi wokół siedzącego rodzica, który śpiewa wyliczankę. Na końcu dziecku-smok łapie rodzica i następuje zamiana ról.
(na melodię Stary niedźwiedź)
Stary smoczek mocno śpi,
Stary smoczek mocno śpi.
My się go boimy
Na palcach chodzimy,
Jak się zbudzi to nas zje,
Jak się zbudzi to nas zje.
Pierwsza godzina smoczek śpi,
Druga godzina, smoczek chrapie,
Trzecia godzina smoczek łapie.
6.Kolorowanie postaci smoka wawelskiego
7. Słuchanie piosenki „Smok wawelski”
sł. Ewa Stadtmüller
na melodię Krakowiaczek jeden
W Krakowie, w Krakowie
drodzy przyjaciele
mieszkał smok straszliwy
w jamie pod Wawelem.
Apetyt naprawdę
miał nie byle jaki
zjadał krowy, owce
kozy i prosiaki.
Waleczni rycerze
smoka zgładzić chcieli
lecz gdy go ujrzeli
nogi za pas wzięli.
Znalazł się na szczęście
szewczyk Mądra Głowa
co nadzianą owcą
gada poczęstował.
Pękł z ogromnym hukiem
brzuch smoka strasznego
Morał z tej bajeczki:
nie jedz byle czego.
7. Zabawy muzyczno-rytmiczne przy piosence:
– „Rytmiczne echo” – akcentowanie metrum – wg fragmentów piosenki: Rodzic podaje rytm, zadaniem dzieci jest go powtórzyć.
– „Rytmizowanie teksu piosenki”:
- klaskanie z równoczesnym recytowaniem tekstu;
- równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu;
- równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacją tekstu.
– „Cicho – głośno” – dziecko śpiewa zwrotki piosenki, raz cicho, raz głośno