WTOREK 21.04 „O ZŁOTEJ KACZCE”

 

1.„Moje ręce” – zabawa plastyczna.

Dzieci do swoich odciśniętych poprzedniego dnia dłoni dorysowują buzie, tak by były wesołe.

 

2.Poranne zabawy ruchowe nr 16

 

3.Legenda o złotej kaczce – słuchanie legendy.

Legenda o złotej kaczce

Na dole niebiesko, na górze niebiesko, bo na dole Wisła pluszcze, a nad głową niebo się uśmiecha.

Od rzeki do góry idzie prosta droga. Jak się patrzy znad Wisły, to pomyśleć można, że aż do nieba sięga.

„Jakbym tak szedł i szedł tą drogą pochyłą, tobym może do nieba doszedł, tobym może gwiazdę złowił, tobym był bogaty!” – pomyślał Kasperek i poszedł.

Ale czy to można dojść do nieba, kiedy po drodze tyle ciekawych rzeczy napotkasz?

Ot. Już w połowie musiał Kasper przystanąć.

Majsterkowie budowali wielki zamek. Dziwy o tym zamku gadali. Jest tu pono loch, do którego trafić niełatwo. Skarby w nim nieprzeliczone. Strzeże ich

Trzylatek Złota Kaczka. Wielu śmiałków próbowało zdobyć to bogactwo, ale żadnemu się nie udało.

Roześmiał się Kasper.                                                              

– Nie pójdę do nieba! Pójdę kaczki szukać.

I poszedł. W ciemnych lochach kagankiem sobie przyświecał. Długo błądził. Straszyły go tam okrutne straszydła. Głodem przymierał. Przez ogień przechodził, przez wodę, a niczego się nie uląkł.

Doszedł wreszcie do jeziora. To jezioro – jak ze srebra. Kaczka na nim – jak ze złota. A gada ta Kaczka, jakby najpiękniejsze skrzypce gdzieś za ścianą grały:

– Masz tu, Kasperku, wór złota. Jak je w ciągu nocy sam na siebie wydasz, nikomu nawet grosika nie dasz, wszystkie skarby wkoło będą twoje.

A tych skarbów wkoło tyle, że aż w oczach ćmi się.

Używał Kasperek przez całą noc jak król. Szat sobie bogatych naprawiał , dwór sobie kupił, konia ognistego do karocy szczerozłotej. A jadł, a pił…

Wydał wszystko złoto.

Zajechał nocą pod zamek, żeby swoje skarby odebrać. Zeskakuje z konia, a tu sierota podbiega, o kawałek chleba prosi. Sięgnął Kasper do kieszeni, ostatni grosik znalazł. Zapomniał o nakazie Kaczki, oddał grosz sierocie.

Zatrzęsła się wnet cała ulica. Zagrzmiało. Stracił Kasper swoje skarby. Już nigdy do lochu nie trafił.

Ale nie martwił się tym wcale.

– Co mi tam ze skarbów dla samego siebie! – powiedział i tą pochyłą drogą poszedł sobie w górę.

Podobno zamieszkał na Starym Mieście. Podobno nauczył się szyć piękne buty.

A tej Złotej Kaczki nikt już dziś nie szuka, choć nadal jest w Warszawie tamta pochyla ulica. Nazywa się ta ulica Tamka. Dawne zamczysko też tam stoi pięknie odbudowane.

 

Po wysłuchaniu rodzi zadaje pytania dotyczące treści: Jak miał na imię chłopiec, który spotkał Złotą Kaczkę?;

Gdzie mieszkała Złota Kaczka?;

Jaką drogę pokonał Kasperek zanim doszedł do Złotej Kaczki?;

Jaki warunek postawiła ona Kasperkowi?;

Czy chłopiec faktycznie nie podzielił się z nikim złotem?;

Co się stało ze złotem, gdy Kasperek podzielił się z sierotą?

 

4.„Kaczki w stawie” – zabawa ruchowa.

Dzieci-kaczuszki splatają ręce z tyłu i chodzą po całej sali, udając kaczy chód (stopy stawiają na boki). Na sygnał siadają klęcznie na dywanie i rozglądają się kręcąc głową na boki.

 

5.„Wielkie skarby” – zabawa badawcza.

Rodzic do Magicznego pudełka wkłada kolorowe sznurki, wstążki, linki – wszystkiego po dwie sztuki, ale jedna krótka, druga długa (dobrze byłoby, aby elementy te miały jakiś królewski akcent – strukturę, złoty kolor). Następnie dzieci wyciągają z pudełka po jednym sznurku i rozkładają przed sobą. Gdy pudełko będzie puste rodzic prosi, aby dzieci dobrały w pary elementy tak, aby w parze były dwie sztuki tego samego rodzaju. Następnie dzieci przykładają do siebie wstążki. Rodzic zadaje pytania: Która wstążka jest krótsza?; Która wstążka jest dłuższa? i pomaga dzieciom, operuje cały czas pojęciami długi, krótki oraz przykłada do siebie wstążki, pokazując dzieciom różnicę w długości wstążek.

Zabawy dowolne dzieci – uważne korzystanie ze wspólnych zabawek i szanowa­nie ich.

„Jestem samodzielny” – kształtowanie samodzielności – podejmowanie prób samodzielnego ubierania się i ustawiania w pary przed wyjściem na spacer.

Zabawy w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem różnorodnych sprzętów terenowych. Zwrócenie uwagi na wycieranie butów po powrocie z podwórka.

 

Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami.

 

6.”Zbieramy skarby”- Zabawa ruchowa

Rodzic rozkłada na dywanie guziki w różnych miejscach, dziecko przy muzyce spaceruje a na przerwę w muzyce zbiera guziki do pudełka. Zabawę powtarzamy aż dziecko pozbiera wszystkie guziki.

 

7. Malowanie farbami sylwety kaczki.