ŚRODA 22.04 „ O KRÓLU POPIELU”
1.Janek wspina się po linie – zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej (poniedziałek).
2.„Moje ręce” – zabawa plastyczna.
Dzieci ozdabiają swoje odciśnięte ręce, doklejając różne elementy z kolorowych gazet.
3.Poranne zabawy ruchowe nr 16
4.Legenda o Popielu.
Rodzic opowiada dzieciom legendę o Popielu. Może złagodzić zakończenie (np. Popiel i jego żona zostali wygnani z Kruszwicy, a zamek przejęły myszy). Ważne jest, aby podkreślić morał – zło zawsze zostaje ukarane). Po wysłuchaniu rodzic zadaje pytania dotyczące treści:
Kto dawno temu mieszkał w Kruszwicy nad jeziorem Gopło?;
Czy król Popiel i jego żona martwili się losem swoich poddanych?;
Czy słuchali rad rycerzy?;
Co Popiel zrobił z rycerzami i poddanymi?;
Jaka go spotkała za to kara?;
Jak myślicie: król Popiel to dobry, czy zły człowiek?; Dlaczego? itp.
5.„Myszy do wieży” – zabawa ruchowa.
Dzieci to myszy i chodzą na czworakach po całej sali, na hasło : Myszy do wieży! szybko siadają na umówionym miejscu – może być to krzesło. Zabawa powtarzana jest kilka razy.
6.„Układamy wieżę” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje kilka kolorowych kartek w kształcie prostokąta – piętra wieży i kilka kartek w kształcie trójkąta jako daszek wieży. Wspólnie z dzieckiem układa na dużej kartce z kolorowych figur wieżę a potem dziecko przykleja elementy na kartce.
7.„Wysoka wieża króla Popiela” – konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków; rozwijanie umiejętności manipulowania, zręczności w trakcie łączenia różnych elementów, zachowanie równowagi w trakcie wznoszenia budowli.
8.„Gdzie to jest?” – zabawa dydaktyczna – ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
Rodzic w różnych miejscach sali umieszcza sylwety przedstawiające postaci z legend: smok, Złota Kaczka, król Popiel, np. smok – na biurku, kaczka – w pudełku z książkami, król – obok smoka. Następnie prosi dzieci, aby przyjrzały się uważnie wskazanym sylwetom i powiedziały:
Gdzie się znajdują? Dzieci mogą układać sylwety w różnych miejscach i zadawać pytanie. Za każdym razem należy akcentować określenie położenia: na, w, obok itp.