PIĄTEK 12.06
TEMAT : GROŹNI MIESZKAŃCY POLSKICH LASÓW - NIEZNAJOME ZWIERZĘ
1.„Kim jestem?” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Dziecko na hasło słowne naśladuje poruszanie się poszczególnych zwierząt: niedźwiedź – porusza się na czworakach, zając – skacze, dzięcioł – uderza ręką o podłogę, wiewiórka– skacze i je orzeszki, dzik– ryje w ziemi (na czworakach udaje, że pociera nosem o podłogę)
2.Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat „ Zwierzęta leśne ” Dziecko wymienia zwierzęta ,które zamieszkują polskie lasy . Rodzic dokonuje podziału zwierząt na roślinożerne i drapieżniki .
Roślinożerne: sarna, jeleń, zając, wiewiórka, dzik.
Drapieżniki: wilk, lis, kuna, borsuk, sowa.
Rodzic zadaje dziecku pytania:
Jak myślicie, co jedzą zwierzęta roślinożerne, a czym odżywiają się drapieżniki?
Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?
Jak należy się zachować, kiedy zobaczymy w lesie dzikie zwierzę?
Rodzic prosi dziecko o uzasadnienie, dlaczego kontakt z dzikimi zwierzętami może być niebezpieczny: Co może się stać, gdy napotkamy żmiję, niedźwiedzia, wilka, dzika? Rodzic . przypomina dziecku o tym, że dzikie zwierzęta atakują ludzi wyłącznie w sytuacji zagrożenia. Raczej chronią się przed ludźmi niż wychodzą im naprzeciw.
3. Praca z KP4.37a – odnalezienie ukrytych zwierząt i zaznaczenie ich.
4. Praca z KP4.38b – kącik grafomotoryczny, rozwiązywanie działań, zapisywanie wyników.
5.„Pies przyjacielem człowieka” – rodzic pokazuje zdjęcia psów różnych ras, podaje nazwy ras (owczarki, labradory, teriery, husky, mopsy, rottweilery, amstaffy, yorki). Dziecko rozpoznaje wśród zdjęć wymienione rasy. Następnie dziecko układa podpisy nazwy przedstawianych psów
- (czytanie globalne): kundel, bokser, labrador, mops, spaniel, seter itd. Rodzic pyta dziecko
- czy prawdziwe jest powiedzenie: Pies przyjacielem człowieka
- Jeśli tak, to w jakich sytuacjach przejawia się ta przyjaźń?
- w jaki sposób należy dbać o psa.
Najpopularniejsze rasy psów w Polsce https://youtu.be/IOABlkBst-o
6. „Bądźmy bezpieczni” – tworzenie z dzieckiem kodeksu właściwego zachowania się wobec nieznanych zwierząt. Rodzic . zadaje pytania pomocnicze:
- Czy wszystkie psy są przyjazne?
- Czy można pogłaskać nieznanego psa?
- Czy należy uciekać przed psem, który nas goni?
- Czy można odwracać się tyłem do dużego psa?
- Czy można patrzeć psu prosto w oczy?
- Jaką pozycję przyjąć w razie ataku psa?
- W jakich sytuacjach psy bywają groźne, agresywne?
v Rodzic pyta dziecko czego nie wolno robić, kiedy spotka się na swojej drodze obcego psa (podchodzić zbyt blisko, zaczepiać, zabierać czegoś, uciekać), dziecko rysuje lub zapisuje daną zasadę na arkuszu papieru.
v Rodzic mówi: Pies, gdy zamierza zaatakować, wysyła następujące sygnały: jeży sierść, „kładzie” uszy, stoi na sztywnych łapach, ma uniesiony ogon, ma odsłonięte, dobrze widoczne zęby, warczy. Jeśli pies zaatakuje, należy:
- Zachować spokój.
- Wezwać pomoc (jeśli to możliwe i ktoś dorosły jest w pobliżu).
- Nie uciekać (pies ma wrodzony instynkt drapieżcy i podejmie pogoń).
- Nie szarpać się (zwierzę zaciśnie szczęki jeszcze mocniej).
- Nie patrzeć mu w oczy (zwierzę poczuje się drażnione i prowokowane).
- Przyjąć pozycję „żółwia „ , rodzic prezentuje pozycję „żółwia ( – spleść dłonie do wewnątrz, – schować kciuki do środka, – założyć ręce na kark i osłonić nimi również uszy, – przykucnąć, – przyciągnąć głowę do kolan, – rozstawić stopy na zewnątrz) Bezpieczny pierwszak - Jak zrobić żółwika https://youtu.be/CLyttarov1E
7. Praca z KP4.37b – zaznaczanie sytuacji, w których nie należy podchodzić do nieznajomego psa, otaczanie pętlą obrazków przedmiotów potrzebnych podczas spaceru z psem.
8. Utrwalenie piosenki „ Zabawkowe zoo”.