WTOREK 9.06
TEMAT : WIZYTA W ZOO
1.Ćwiczenia poranne
„Ustaw się” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko swobodnie biega w różnych kierunkach. Na hasło rodzica – pary, dziecko ustawia się – w parze z rodzicem
„Kaczki na wodzie” – ćwiczenia tułowia. Dziecko wykonuje przysiady, podnosi wyimaginowany kamień i naśladuje puszczenie „kaczki” na wodzie – rzuty prawą i lewą ręką.
„Kto silniejszy” – ćwiczenia siłowe. Dziecko w parze z rodzicem siedzą przodem do siebie w siadzie rozkrocznym, stopy
zwarte ze stopami współćwiczącego. Trzymają wspólnie szarfę lub szalik za końce, dziecko obniża plecy do leżenia tyłem – przeciągając współćwiczącego do skłonu w przód, po czym następuje zmiana ról. Na sygnał rodzica .: Kto silniejszy? Dziecko i rodzic starają się przeciągnąć partnera na swoją stronę.
„Zanurzamy się” – zabawa skoczna. Dziecko wykonuje kilka sprężystych podskoków obunóż w miejscu i przysiad podparty – zanurza się w wodzie.
„Niedźwiedź zasypia” – ćwiczenia uspokajające. Dziecko w siadzie skulnym, z głową zbliżoną do kolan robią wydech. Następnie w siadzie prostym, ze wzniesionymi ramionami robią wdech.
2. „Porządkujemy zoo”– rodzic podaje nazwę wybranego zwierzęcia zamieszkującego zoo: małpa, zebra, wilk, lis, antylopa, hipopotam, papuga i inne. Dziecko dzieli nazwę na sylaby, wyodrębnia wszystkie głoski w wyrazie . Następnie dziecko układa zdania z określoną nazwą zwierzęcia .
3.Oglądanie filmiku o kontynentach - Poznajemy kontynenty - Szkoła Profesora Szymona
4.Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat mapy świata i zwierząt zamieszkujących różne kontynenty. Wspólnie z dzieckiem odszukiwanie na mapie Afryki.
Oglądanie filmiku - Dzikie zwierzęta - Nauka dzikich zwierząt dla dzieci po polsku - Odgłosy zwierząt https://youtu.be/MlZr2NTt-gM
Dziecko zwraca uwagę na ich wygląd, sposób poruszania się, budowę , na przystosowanie się zwierząt do środowiska, w którym żyją.
v Lew – łapy zakończone ostrymi pazurami, silne szczęki doskonałe do powalania i zabijania nawet bardzo dużych zwierząt, groźnie wyglądająca grzywa, która zwiększa przewagę samca broniącego terytorium stada, stanowi naturalną ochronę głowy i szyi podczas walki.
v Słoń afrykański– duże uszy wykorzystywane do chłodzenia, długa trąba zakończona dwoma palczastymi wyrostkami służąca do oddychania, wąchania, picia, kąpieli, zbierania pożywienia i zrywania gałęzi z wyższych partii drzew, ciosy służące do obrony, miękka i delikatna spodnia strona stóp, dzięki czemu słoń może poruszać się bezszelestnie. Po kąpieli słonie obsypują wilgotną skórę piaskiem, a powstała w ten sposób warstwa kurzu i błota pomaga im chronić się przed słońcem i owadami.
v Nosorożec czarny – żywi się zróżnicowanym pokarmem roślinnym, ma szerokie i płaskie zęby trzonowe służące mu do rozcierania liści. Róg wykorzystuje do obrony. Gruba skóra stanowi ochronny pancerz a tarzanie się w błocie pomaga utrzymać niską temperaturę ciała i chroni przed pasożytami. Nosorożec biega bardzo szybko. Lampart – dzięki ubarwieniu jest prawie niewidoczny wśród traw lub liści drzew. Ma szerokie łapy z ostrymi pazurami. Cechują go niebywała zwinność i siła – lamparty potrafią się wspinać, wciągnąć na drzewa ofiary trzy razy cięższe od siebie.
v Lampart potrafi świetnie pływać i wykonywać siedmiometrowe skoki.
v Bawół afrykański jest roślinożercą o ogromnej wadze (zwykle od 500 do 900 kg). Osadzone na dużej głowie potężne, ostre rogi służą do obrony i ataku. Bawoły mają silne kończyny, które są zakończone dwoma palcami pokrytymi racicami).
Rodzic zadaje pytanie:
Dlaczego zwierzęta z Wielkiej Piątki Afryki uważa się za najniebezpieczniejsze zwierzęta świata?
(Te zwierzęta są znane z waleczności, zwłaszcza gdy bronią młodych lub zostaną zranione)
5. „Bilety do zoo” – zabawa matematyczna. Rodzic zaprasza dziecko do układania za pomocą monet i banknotów treści zadań matematycznych :
- Adam chce kupić bilet do zoo dla siebie i dla taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, dla dziecka – 4 zł. Jakimi monetami może zapłacić za swój bilet? Ile zapłacą razem ?
- Kolega Adam zaprosił do zoo koleżankę Adę. Ile zapłacą za bilety?
- Mała Ola idzie do zoo z mamą i tatą . Ile zapłacą za bilety?
6. Zoo – masaż do fragmentu wiersza Bolesława Kołodziejskiego. Dziecko leży na brzuchu, rodzic wykonuje masaż jego pleców. Potem następuje zmiana ról.
Zoo Bolesław Kołodziejski
Tu w zoo zawsze jest wesoło, (masujemy plecy otwartymi dłońmi)
tutaj małpki skaczą wkoło, (wykonujemy ruchy naśladujące skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
w wodzie złote rybki chlapią. (…) (muskamy raz jedną, raz drugą ręką)
7.Plan zoo” – wykonanie planu zoo. Dziecko rysuje na szarym papierze wybiegi dla zwierząt, basen hipopotama, ptaszarnie, małpiarnie itd. Wkleja lub rysuje sylwety zwierząt.
8. Praca z KP4.35a – czytanie wyrażeń, dopasowywanie ich do ilustracji zwierząt.
9.Praca z KP4.35b – podawanie nazw zwierząt, podpisywanie ilustracji po śladzie, ćwiczenia artykulacyjne
10. Praca z KP4.38a – kącik grafomotoryczny, pisanie nazw zwierząt po śladzie.