PIĄTEK 24.04
TEMATYKA : WIEM JAK CHRONIĆ MOJĄ PLANETĘ
1.Zabawa na powitanie - dziecko chodzi po kole śpiewa piosenkę, wykonują ruch przyjęty dla każdej cyfry po sekwencji: ,,Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7 (2 razy )”. https://youtu.be/1ZrVWo2-_rc
- to jest 1-tupnięcie prawą nogą;
- to jest 2-tupnięcie lewą nogą;
- to jest 3-klęk na prawe kolano;
- to jest 4- klęk na lewe kolano;
- to jest 5-podparcie się w klęcząc na prawym łokciu;
- to jest 6- podparcie się na lewym łokciu;
- to jest 7- schowanie głowy za ręce.
Ruchy przyporządkowane poszczególnym cyfrom powtarza się każdorazowo po sekwencji :(...)to jest jeden, to jest dwa.
Czy znasz ( 2 razy)magiczną liczbę 7- (2 razy) ?To jest jeden, to jest dwa, to jest trzy itd. ,aż do siedem
2.Zestaw ćwiczeń
-„Rakieta” – dziecko naśladuje start rakiety. Stoi w małym rozkroku , wolno klaszcze i tupie, jednocześnie pochylając się raz w lewo, raz w prawo. Potem klaszcze i tupie coraz szybciej. Obraca się. Szybko uderza dłońmi w kolana. Prawą dłonią zatacza kółka przed nosem i wydaje dźwięk pracujących silników rakiety. Unosząc ręce i podskakując z okrzykiem: Hura!. Rakieta wystartowała.. Zabawę powtarzamy kilka razy
-„Planety” – rytmiczny marsz w różne strony po pokoju. Dziecko wyobraża sobie, że doleciało rakietą na inną planetę i spotkało jej mieszkańca. Na hasło rodzica „stop” dziecko podchodzi do rodzica i wymyśla przyjazny gest powitalny. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy .
-„Orbity” – tor przeszkód z elementami gimnastycznymi. Dziecko startuje z miejsca wyznaczonego przez rodzica. Najpierw dziecko idzie na czworakach ( opierając całe dłonie o podłogę ) , potem robi trzy przysiady, następnie kilka podskoków na jednej nodze w miejscu , po czym na czworakach zmierza do mety. Zabawę powtarzamy kilka razy .
-„Deszcz meteorytów” – potrząsanie gazetami . Rodzic daje dziecku gazetę. Dziecko ma za zadanie potrząsać nią, wymachiwać, zgniatać w kulkę a następnie zwiniętą gazetę w kulkę podrzucać do góry i chwytać oburącz . Zabawę powtarzamy kilka razy
-„Powrót na ziemię” – dziecko kładzie się na plecach – ręce kładzie pod głowę, rodzic trzyma dziecko za stopy .Na hasło słowne rodzica „ powrót na ziemię ” dziecko próbuje podnieść się do pozycji siedzącej w siadzie prostym – rodzic cały czas trzyma dziecko za stopy. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy .
3.Słuchanie wiersza - Co to jest ekologia? D. Klimkiewicz, W. Drabik .
Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania wiersza. Prosi, by starało się zapamiętać wszystkie słowa, które wiążą się ze słowem ekologia .
Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy – powiedz, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach,
ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa….
Po wysłuchaniu wiersza rodzic prosi dziecko, aby spróbowało wymienić wszystkie słowa, które wiążą się ze słowem ekologia. Rodzic kieruje rozmową, zadając dziecku pytania:
Co to jest ekologia?
Czego dotyczy ta nauka?
Co oznacza słowo „szanować”?
4. Zabawa ruchowo-słuchowa na podstawie fragmentu treści wiersza np. dziecko może wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z analizą sylabową:
To na-u-ka o zwie-rza-kach,
la-sach, rze-kach, lu-dziach, pta-kach.
Mó-wiąc krót-ko, w pa-ru zda-niach,
o wza-jem-nych po-wią-za-niach
mię-dzy na-mi, bo to wszyst-ko
to jest na-sze śro-do-wis-ko.
5. Zabawa badawcza „Jak oczyścić brudną wodę?”.
Rodzic tłumaczy dziecku, że ludzie do oczyszczania wody wymyślili filtry. Za chwilę dziecko będzie mogło przekonać się, jak działają filtry. Do przeźroczystego naczynia ( słoika )z wodą dziecko pod kierunkiem rodzica wrzuca np. trawę, drobne papierki, ciemny piasek. Miesza wodę i opisuje wygląd tej mieszaniny. Następnie dziecko pod dyktando rodzica przygotowuje filtr.
Na słoiku za pomocą gumki recepturki umieszcza gazę, na nią kładzie trochę waty, następnie kawałek lnianej szmatki, na wierzch ponownie złożony gazik. Wolno przelewa połowę brudnej wody przez filtr. Porównuje wygląd wody brudnej i tej już przefiltrowanej. Podaje własną definicję słowa „filtr”.
6. Zabawa muzyczno-ruchowa „Wodna zabawa”.
Dziecko tańczy swobodnie do dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko za pomocą ruchu, gestu pokazuje sposób wykorzystania wody (np. do picia, mycia, podlewania kwiatów, podróżowania drogą wodną, pływania itd.)
7. „Mniej czy więcej?” – zabawa matematyczna.
Rodzic przedstawia dziecku różne zadania , ilustruje je przedmiotami ,dziecko ma za zadanie przedstawić treści tych zadań za pomocą cyfr i znaków matematycznych .
- Na podwórku stały dwa kosze na śmieci (rodzic rozkłada przed dzieckiem dwie kartki ). W jednym z nich leżały trzy butelki (rodzic układa 3 np. klocki lub kredki na jednej kartce ), w drugim pięć butelek (rodzic układa 5 np. klocków lub kredek na drugiej kartce). W którym koszu było więcej butelek? Dziecko podpisuje za pomocą cyfr i znaków matematycznych a następnie odczytuje
3 < 5 ( 3 jest mniejsze od 5 )
- Tomek wyrzucił 6 worków śmieci , a Zuzia 2 worki śmieci - kto wyrzucił więcej worków śmieci ?dziecko podpisuje
6 > 2 ( 6 jest większe od 2 )
- Na ulicy leżały 4 papierki , a na chodniku 7 papierków – gdzie leżało więcej papierków ?
4 < 7 ( 4 jest mniejsze od 7 )
- Rodzic opowiada kilka takich krótkich opowieści, by utrwalić z dziećmi schemat zadania. ( dodatkowe zadania w załączniku )
8. Praca z książką część 4.4a – pisanie po śladzie znaków < i >, porównywanie liczby obiektów i zapisywanie rozwiązania znakami < i >. ołówek
9.Praca z książką część 4.4b – układanie historyjki obrazkowej, przeliczanie obiektów w zbiorach, dorysowywanie nakrętek, pisanie cyfr i znaków < i >. ołówek
10.Dla ciekawych filmik o „ Niezwykłej podróży kropelki ”
11. Utrwalenie piosenki " Moja planeta "
Pliki do pobrania: