WTOREK 21.04.

 

TEMAT : ZIEMIA TO NASZ DOM.

 

1.Na powitanie – utrwalenie piosenki „ Moja planeta”.

 

2.Zestaw ćwiczeń porannych

Dzieci przygotowują się do ćwiczeń, maszerując przy  dowolnej muzyce.

-„Wiosenny deszczyk” – dziecko rozkłada na podłodze  szalik tworząc  koło  zaczyna rytmicznie poruszają się po pokoju ( uważnie biegać na paluszkach ). Na hasło rodzica.: pada deszcz, dziecko ustawia się w środku szalika – w domku

-„Tęcza” – dziecko siada w siadzie skrzyżnym i trzymają  szalik za końce w prostowanych rękach uniesionych nad głową ( ręce wyprostowane w łokciach ). Wykonują skłony na boki, raz w prawo, raz w lewo.

-„Nie wpadnij do kałuży” – dziecko stoi przed kałużą - rozłożonym szalikiem  na sygnał słowny  rodzica – hop  dziecko przeskakuje  przez kałużę do przodu i w tył obunóż ( stopy złączone )

-„Krecik wychodzi z kretowiska” – dziecko chodzi na czworakach ( całe dłonie oparte o podłogę , głowa uniesiona do góry )w różne strony przez chwilę na  przerwę wyprost  dziecko stoi prosto , ręce wzdłuż tułowia )

-„Obserwujemy bociana” – dziecko kładzie  się na brzuchu, nogi  złączone - stopy razem  na podłodze, z palców dłoni  robią „lornetkę”, podnosi  łokcie unosząc na chwilę klatkę piersiową do góry i udaje, że obserwuje  bociana spacerującego po łące.

-„Wąchamy kwiaty” – Dziecko leży na podłodze w dowolnej pozycji i wdycha powietrze wolno i spokojnie nosem, a wydycha ustami.

 

3.Zabawa językowa „ Jakie to słowo ? „.

Rodzic wypowiada słowa sylabami lub głoskami w zależności od umiejętności dziecka , dziecko odgaduje jakie to słowo :

 

p-l-a-n-e-t-a       lub  pla-ne-ta

w-o-d-a               lub wo-da

rz-e-k-a               lub rze-ka

w-i-a-t-r              lub  wi-atr

t-r-a-w-a             lub tra-wa

k-w-i-a-t-y          lub kwia-ty

p-t-a-k-i              lub pta-ki

e-k-o-l-o-g-i-a    lub e-ko-lo-gia

Dziecko może też liczyć ile głosek lub sylab ma dany wyraz.

 

4.Zabawa badawcza „ Ile nam wody ucieka?”

Rodzic zadaje dziecku zagadkę : Co to jest? To substancja bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom.  Występuje na całej kuli ziemskiej , ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Poprzez proces parowania i skraplania jej część do nas wraca.

Po rozwiązaniu zagadki rodzic z dzieckiem idzie do łazienki, odkręca kran w taki sposób, by woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia. Dziecko może zaznaczyć flamastrem ile wody może wylać się do naczynia podczas trwania następnej zabawy.

 

5.Zabawa dydaktyczna „ Ekologiczne  sudoku”.

Rodzic przygotowuje 9 kartek A4.   Trzy z napisem : woda, trzy z napisem : ekologia  i trzy z napisem : planeta ( napisy drukowane )

Dziecko odczytuje kolejno trzy  napisy i układa na podłodze planszę 3 pola na 3 pola, w taki sposób, by wyrazy nie powtarzały się  w rzędzie i w kolumnie.

 

6.Kontynuacja zabawy badawczej „ Ile wody nam ucieka ? „

Rodzic z dzieckiem wraca do łazienki. Można sprawdzić ile czasu minęło od odkręcenia wody.  Dziecko sprawdza ile wody nakapało do naczynia. Można zmierzyć wylewając za pomocą łyżki lub szklanki. Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, że niedokręcony kran , zepsuta uszczelka itp. powodują marnowanie wody. Aby tego uniknąć trzeba dokładnie zamykać krany, zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać krótkie prysznice itp.

 

7.Karta pracy – ćwiczenia KP4.2b – wycinanie obrazków  nalepianie pod ilustracjami właściwych pojemników na odpady.

 

8.Karta pracy – ćwiczenia KP4.3a – liczenie pojemników, rysowanie po śladzie, czytanie wyrazów, łączenie ich z  właściwymi pojemnikami.

 

9.Obejrzenie filmiku pt." Drużyna Wrózki Odpadusi - akcja segergacja "  

https://youtu.be/czN_dlTdPZ0