WTOREK 21.04.
TEMAT : ZIEMIA TO NASZ DOM.
1.Na powitanie – utrwalenie piosenki „ Moja planeta”.
2.Zestaw ćwiczeń porannych
Dzieci przygotowują się do ćwiczeń, maszerując przy dowolnej muzyce.
-„Wiosenny deszczyk” – dziecko rozkłada na podłodze szalik tworząc koło zaczyna rytmicznie poruszają się po pokoju ( uważnie biegać na paluszkach ). Na hasło rodzica.: pada deszcz, dziecko ustawia się w środku szalika – w domku
-„Tęcza” – dziecko siada w siadzie skrzyżnym i trzymają szalik za końce w prostowanych rękach uniesionych nad głową ( ręce wyprostowane w łokciach ). Wykonują skłony na boki, raz w prawo, raz w lewo.
-„Nie wpadnij do kałuży” – dziecko stoi przed kałużą - rozłożonym szalikiem na sygnał słowny rodzica – hop dziecko przeskakuje przez kałużę do przodu i w tył obunóż ( stopy złączone )
-„Krecik wychodzi z kretowiska” – dziecko chodzi na czworakach ( całe dłonie oparte o podłogę , głowa uniesiona do góry )w różne strony przez chwilę na przerwę wyprost dziecko stoi prosto , ręce wzdłuż tułowia )
-„Obserwujemy bociana” – dziecko kładzie się na brzuchu, nogi złączone - stopy razem na podłodze, z palców dłoni robią „lornetkę”, podnosi łokcie unosząc na chwilę klatkę piersiową do góry i udaje, że obserwuje bociana spacerującego po łące.
-„Wąchamy kwiaty” – Dziecko leży na podłodze w dowolnej pozycji i wdycha powietrze wolno i spokojnie nosem, a wydycha ustami.
3.Zabawa językowa „ Jakie to słowo ? „.
Rodzic wypowiada słowa sylabami lub głoskami w zależności od umiejętności dziecka , dziecko odgaduje jakie to słowo :
p-l-a-n-e-t-a lub pla-ne-ta
w-o-d-a lub wo-da
rz-e-k-a lub rze-ka
w-i-a-t-r lub wi-atr
t-r-a-w-a lub tra-wa
k-w-i-a-t-y lub kwia-ty
p-t-a-k-i lub pta-ki
e-k-o-l-o-g-i-a lub e-ko-lo-gia
Dziecko może też liczyć ile głosek lub sylab ma dany wyraz.
4.Zabawa badawcza „ Ile nam wody ucieka?”
Rodzic zadaje dziecku zagadkę : Co to jest? To substancja bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej , ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Poprzez proces parowania i skraplania jej część do nas wraca.
Po rozwiązaniu zagadki rodzic z dzieckiem idzie do łazienki, odkręca kran w taki sposób, by woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia. Dziecko może zaznaczyć flamastrem ile wody może wylać się do naczynia podczas trwania następnej zabawy.
5.Zabawa dydaktyczna „ Ekologiczne sudoku”.
Rodzic przygotowuje 9 kartek A4. Trzy z napisem : woda, trzy z napisem : ekologia i trzy z napisem : planeta ( napisy drukowane )
Dziecko odczytuje kolejno trzy napisy i układa na podłodze planszę 3 pola na 3 pola, w taki sposób, by wyrazy nie powtarzały się w rzędzie i w kolumnie.
6.Kontynuacja zabawy badawczej „ Ile wody nam ucieka ? „
Rodzic z dzieckiem wraca do łazienki. Można sprawdzić ile czasu minęło od odkręcenia wody. Dziecko sprawdza ile wody nakapało do naczynia. Można zmierzyć wylewając za pomocą łyżki lub szklanki. Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, że niedokręcony kran , zepsuta uszczelka itp. powodują marnowanie wody. Aby tego uniknąć trzeba dokładnie zamykać krany, zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać krótkie prysznice itp.
7.Karta pracy – ćwiczenia KP4.2b – wycinanie obrazków nalepianie pod ilustracjami właściwych pojemników na odpady.
8.Karta pracy – ćwiczenia KP4.3a – liczenie pojemników, rysowanie po śladzie, czytanie wyrazów, łączenie ich z właściwymi pojemnikami.
9.Obejrzenie filmiku pt." Drużyna Wrózki Odpadusi - akcja segergacja "