CZWARTEK 12.11.2020r.
TEMAT: BOHATEROWIE POLSKICH LEGEND ZAPRASZAJĄ DO ZABAWY
Zabawa na powitanie „Duży i mały skok”
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
Zestaw ćwiczeń porannych
- „Sufit – podłoga” – rodzic rytmicznie klaszcze w dłonie, dziecko maszeruje wysoko unosząc kolana. Na hasło „sufit” – staje na palcach i wysoko wyciąga ramiona, na hasło „podłoga” – kładzie się na brzuchu.
- „Tydzień” – dziecko stoi w rozkroku. Zadaniem dziecka jest przeskakiwanie do przodu i do tyłu, z jednoczesnym wymawianiem nazw dni tygodnia.
- „Wahadło”- dziecko stoi w rozkroku, ręce na biodrach. Przenosi ciężar ciała z jednej nogi na drugą, huśtając się jak wahadło.
- „Głaz” – dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Ręce wyprostowane w łokciach trzyma nad głową. Zadaniem dziecka jest jak najwolniejsze przeniesienie wyobrażonego ciężkiego głazu trzymanego w rękach nad głową. Kiedy to nastąpi – w podobny sposób ma unieść wyobrażony głaz, aż do wyprostowania łokci. Rodzic przypomina, by dziecko nabierało powietrze nosem, a wypuszczało je ustami.
- „Tunel” – rodzic robi tunel – klęk podparty, natomiast dziecko na czworakach, kilka razy w jedna i drugą stronę, stara się przejść pod tunelem.
- „Piórko, nie spadnij” – dziecko otrzymuje piórko i stara się je utrzymać w powietrzu, dmuchając w nie, tak długo, jak tylko się da. Może liczyć dmuchnięcia, musi jednak pamiętać, że im wyżej wzniesie się piórko, tym dużej będzie w powietrzu.
„Dyktando obrazkowe”- określanie położenia na kartce
Rodzic podaje dziecku kartkę oraz obrazki do manipulacji (np. sylwety: smoka, zamku, rycerza, owcy, drzewa, słońca, chmury, ducha…). Dziecko układa obrazki na kartce stosownie do polecenia:
Na środku kartki połóż zamek, z lewej strony drzewo, z prawej owieczkę, pod zamkiem smoka. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania. Następnie dziecko samo komponuje obrazek w sposób dowolny. Po wykonaniu zadania odpowiada na pytania, np. Gdzie jest słońce? (w lewym górnym rogu).
(Do zabawy można wykorzystać inne obrazki dostępne w domu np. z gier).
Rozwiązywanie zagadek związanych z symbolami Polski „Zagadki króla Kraka”
Dziecko słucha zagadek czytanych przez rodzica i podaje odpowiedź. W „Kartach pracy” str. 8 wkleja we właściwe miejsca zdjęcia roślin i zwierząt , dorysowuje w odpowiednich miejscach gniazdo, siano, żołędzie i flagę Polski.
Ten ptak symbolizuje gościnność i otwartość naszej ojczyzny. (bocian)
To drzewo jest symbolem Polski. W jego gałęziach uwił sobie gniazdo orzeł. (dąb)
To duże zwierzę jest królem polskiej puszczy. (żubr)
Ten ptak jest symbolem naszego kraju. Znajduje się w godle. (orzeł)
Po wykonaniu zadania dziecko opowiada, z jakimi legendami kojarzą mu się te symbole. Wymienia ciekawostki z życia tych zwierząt i rośli. Zaznacza na mapie Polski ich miejsca zamieszkania (np. żubr – Wolin, Białowieża).
Słuchanie wiersza „Bal Kraka” – B. Banaś-Nowak
Król Krak na bal wszystkich prosi,
Każdy z gości podarki przynosi:
Syrena – muszle kolorowe,
Trębacz – klucze wiolinowe,
Skarbnik – węgielne kryształy,
Piekarz – pierników kosz cały,
Myszy – stroje Popielowe,
Neptun – trójząb i chmury burzowe.
Dziś jest wielki bal nad bale,
Wszyscy bawią się wspaniale.
Po przeczytaniu wiersza dziecko wymienia przybyłych gości oraz ich podarki.
Zabawa dydaktyczna „Gdzie ukryła się litera „u”
Przed przystąpieniem do zadania rodzic wspólnie z dzieckiem rysuje obrazki w których występuje litera „u” (np.: ul, ucho, mur, kaktus, nuta, muszla, klucze, Stasiu, itd.)
Rodzic rozkłada przed dzieckiem trzy paski papieru, na których litera „u” znajduje się w różnych miejscach – na początku, w środku i na końcu. Zadaniem dziecka jest przyporządkowanie obrazka do paska papieru z literą.
u………………..
……….u……….
………………..u
Praca z książką KP2 str.9
Zabawa ruchowa „Uwaga, smok!”
Przy ulubionej muzyce dziecko porusza się rytmicznie, po chwili rodzic robi pauzę i wypowiada hasło: „Uwaga, smok!”, a dziecko w tym momencie chowa się pod krzesło. Może zacząć się poruszać po ponownym usłyszeniu muzyki. Zabawę kontynuujemy do zakończenia utworu.
Słuchanie legendy pt. „Smok Wawelski” (w ramach przypomnienia)
https://www.youtube.com/watch?v=1wAJ0mC5nbc
Opowiadanie legendy „Smok Wawelski”
Rodzic trzyma w dłoni kłębek włóczki. Kłębek składa się z kilku kawałków powiązanych ze sobą, a każdy odcinek jest w innym kolorze. Rodzic zaczyna opowiadać bajkę, jednocześnie nawija nitkę na drugi kłębek. Opowiada opowieść do czasu, kiedy zmieni się kolor wełny. Wówczas przekazuje kłębek dziecku, które kontynuuje opowiadanie i jednocześnie nawija wełnę na kłębek. Następnie kłębek trafia do rodzica. Zabawa słowna trwa tak długo, aż skończy się opowiadanie.
Zabawa matematyczna „Goście króla Kraka”
Rodzic daje dziecku liczydełko (pasek papieru o długości ok. 30 cm z wyciętymi lub naklejonymi 10 kołami) i 10 guzików lub nakrętek.
Rodzic czyta dziecku ponownie wiersz „Bal Kraka” i zadaje pytanie, odwołując się do jego treści:
- Ilu gości przybyło na bal? Dziecko udziela odpowiedzi i układa na liczydełku 6 guzików. Odpowiada na pytania: Kto był pierwszym gościem, kto drugim? Itd.
Następnie rodzic podaje zadania dotyczące dodawania i odejmowania, np.
- Neptun podarował królowi Krakowi 4 chmury burzowe jako fajerwerki. Dodał jeszcze 2 chmury. Ile razem prezentów otrzymał Krak od Neptuna?
- Trębacz przyniósł 6 kluczy wiolinowych, smok 1 zabrał. Ile kluczy zostało trębaczowi?
- Syrena przyniosła 8 muszelek, 2 muszelki dała piekarzowi. Ile muszelek zostało dla króla?, itd.
Słuchanie piosenki „Orzeł biały”
1. Dzieci, słuchajcie co Wam opowiem,
w Polsce przed laty żyli królowie!
Zamki stawiali, warowne wieże,
strzegli granicy polscy rycerze.
Ref.: Polska ma ponad tysiąc lat
nad nami – Orzeł Biały.
To nasze godło, to nasz znak,
królewski ptak wspaniały. (2x)
2. Z legend poznamy Polski pradzieje,
Piasta, co władcą był – kołodziejem,
Wandę królewnę i króla Kraka,
smoka co niegdyś na Kraków napadł!
Ref.: Polska ma ponad tysiąc lat…
3. Wiemy o Lechu, Czechu i Rusie,
Warsie i Sawie, i o Krakusie.
Polska historia pełna świetności,
dumni jesteśmy z naszej przeszłości!
Ref.: Polska ma ponad tysiąc lat…
Puzzle - Godło Polski
Dziecko koloruje godło, wycina i rozcina na elementy. Następnie przykleja na kartkę (załącznik).
Pliki do pobrania: