WTOREK  10.11.2020r.

 

TEMAT: U KRÓLA KRAKA I U SMOKA WAWELSKIEGO

 

Zabawa na powitanie „Wszyscy są, witam Was”

https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA

 

Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy „Smocze syki”

Dziecko wykonuje następujące ćwiczenia:

- nakładanie dolnej wargi na górną i górnej na dolną,

- zaciskanie warg,

- układanie warg w „dzióbek”,

- przesuwanie kącików ust w prawo i w lewo,

- zaciskanie dolnej wargi górnymi zębami i wypychanie powietrza,

- ściąganie warg do „u” i cmokanie,

- wciąganie policzków i cmokanie,

- wciąganie i nadymanie policzków,

- przesyłanie całusków,

- ściąganie i rozciąganie warg,

- granie palcami na wargach,

- syczenie-straszenie rycerzy, chrapanie i gwizdanie, gdy smok śpi, zianie ogniem dmuchanie w paseczki wycięte z bibuły,

-dźwięki z kąpieli smoka: wyraźna artykulacja plusk, plusk, chlup, chlup,

- dźwięki poruszania się: artykulacja człap, człap, szur, szur.

 

„Zgaduj-zgadula, w której ręce złota kula” – zabawa z określaniem stron ciała.

Rodzic chowa w jednej ręce małą piłeczkę lub dowolny przedmiot, ale tak, by dziecko go nie widziało. Następnie wyciąga obydwie ręce z zaciśniętymi dłońmi do przodu. Dziecko wskazuje, w której ręce ukryła się piłeczka i określa także, czy przedmiot znajdował się w lewej, czy prawej ręce.

 

„Jak Ula bawiła się u króla?” – wprowadzenie małej i wielkiej litery u, U (drukowanej i pisanej) na wyrazie podstawowym ul, Ula.

Rodzic opowiada o dziewczynce Uli, która przybyła na ucztę do zamku króla Kraka. Król zaprosił wielu gości. Aby się nie nudzili, zorganizował dla nich turniej rycerski – zawody, które mają sprawdzić umiejętności rycerzy.

 

Zadanie I (pomoce: obrazki, pasek papieru)

Dziecko układa na „ulicy”- pasku papieru- wszystkie obrazki, których nazwy rozpoczynają się głoską „u”.

Dziecko spośród kilku obrazków wybiera te, które spełniają kryteria wyboru – układają obrazki np.: ul, usta, ubranie, umywalka, ucho, itd.

 

Zadanie II: (pomoce: ruchomy alfabet, cegiełki)

Dziecko dzieli na sylaby wyrazy „ul” i „Ula” za pomocą klaskania, tupania. Liczy głoski w wyrazie (U – l – a), (u - l). Układa z białych cegiełek-nakrywek – schematy wyrazów – 3 prostokątów białego papieru – bo z tylu głosek składa się wyraz Ula i 2 prostokątów wyraz ul. Następnie układa model wyrazu z cegiełek czerwonych i niebieskich, przy czym cegiełki czerwone oznaczają samogłoski, które wymawiają się długo, a cegiełki niebieskie oznaczają spółgłoski, które wymawiają się krótko U – l – a,   u - l

 

Przerwa w turnieju

 Rodzic otwiera książkę cz. 2 str. 6 i prezentuje literę u, U małą i wielką, drukowana i pisaną, omawia z dzieckiem jej wygląd, zadaje pytania:

- Jaki kształt ma litera?

- Do czego jest podobna?

- Czym różni się wielka litera od małej?

 

Zadanie III

Dziecko układa kształt litery „u”, „U” ze sznurków, włóczki lub nakrętek.

Kreśli literę „u, U” w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica zgodnie z kierunkiem pisania litery. Następnie dziecko układa z ruchomego alfabetu napis – ul, Ula.

 

Praca w książkach cz.2 str.6-7

 

Słodki przysmak króla Kraka i jego dworu – degustacja miodu

Dziecko otrzymuje łyżeczkę miodu do skosztowania. Określa jego smak i wartości odżywcze.

 

Swobodna ekspresja z chusteczkami przy muzyce „Taniec pszczół”

 

Praca plastyczna wg własnego pomysłu „Kotyliony”

 

Pliki do pobrania:

Karta pracy – litera u


Pliki do pobrania: